صفر تا سکو

ورزش‌های رزمی را از کودکی آغاز کرده بود. کاراته، کونگ‌فو و بعد از آن ووشو را آموزش دیده و در مسابقات کشوری و استانی مقام‌های قهرمانی زیادی داشت. حالا به عنوان مربی و داور ورزش ووشو در استان گلستان ورزش را ادامه می‌دهد. نایب‌رئیس فدراسیون ووشو شهرستان گرگان است و شاگردان و هم‌رزمان خود در این رشته ورزشی را هم به پیوستن به جمع هلال احمر تشویق می‌کند.

15 سال پیش بود که فاطمه‌زهرا میر به بهانه طرح دادرس با کانون‌های دانش‌آموزی هلال احمر آشنا شد. همراهی‌اش با جمعیت از همان زمان آغاز شد و تا دوران دانشجویی هم همچنان ادامه داشت. فاطمه‌زهرا حالا در بیست‌وهفت سالگی دستیار جوان مدیرعامل هلال احمر استان گلستان و عضو مجمع استان و دبیر مجمع هلال احمر شهرستان گرگان است.

او که سال‌ها دبیری کانون دانشجویی گرگان را هم در کارنامه خود دارد، می‌گوید: «هلال احمر فرصت خوبی برای جوانان است که تجربه‌های مختلفی برای خود رقم بزنند. همین موضوع باعث علاقه‌مندی من به جمعیت شد.



بعد از پایان دوره دبیرستان و با ورود به دانشگاه، عضو کانون دانشجویی شدم و به دلیل فعالیت‌هایی که در هلال احمر داشتم به عنوان دبیر کانون دانشجویی انتخاب شدم.»

 

پل می‌زنیم

آشنایی با کمک‌های اولیه را برای هر ورزشکار و در هر سطحی ضروری می‌داند؛ به‌خصوص افرادی که در رشته‌های زرمی فعالیت می‌کنند و احتمال آسیب‌دیدگی در حین تمرین و مسابقات برای آنها کم نیست.

فاطمه‌زهرا می‌گوید: «عضویتم به عنوان نایب‌رئیس فدراسیون باعث شده تا همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک زیادی با هلال احمر داشته باشیم. یکی از این فعالیت‌ها آشناکردن ورزشکاران شهرستانی با کمک‌های اولیه و اقدامات پیش‌بیمارستانی است.

با همین آموزش‌های ساده بچه‌های ورزشکار یاد می‌گیرند که چگونه از خودشان در برابر آسیب‌ها محافظت و از بروز صدمه‌های احتمالی بعد از مصدومیت جلوگیری کنند.»

بچه‌ها مشغول بازی بودند؛ اما یک کودک که مشکل کم‌توانی داشت، در گوشه‌ای کز کرده بود و بچه‌های دیگر با او بازی نمی‌کردند. اعضای تیم سحر دور این کودک حلقه زدند و با او بازی کردند. بچه شروع به خندیدن کرد. پدر و مادرش می‌گفتند از چند روز بعد از سیل که در این اردوگاه بودند، این اولین‌بار بود که کودک‌شان می‌خندید

با همدستی ورزشکاران گلستان

فاطمه‌زهرا همکاری با ورزشکاران استان گلستان و هلال احمر را به همین جا ختم نکرده و از انرژی بالا و توان این ورزشکاران در برنامه‌های مختلف هلال احمر و به‌خصوص سازمان جوانان استفاده می‌کند.

او می‌گوید:« بچه‌های ورزشکار علاقه زیادی به مشارکت در طرح‌های مختلف جوانان دارند. من هم از این علاقه‌مندی استقبال می‌کنم. در جریان سیل گلستان در سال 98 به همراه گروهی از ورزشکاران شهرستان گرگان به مناطق سیل‌زده می‌رفتیم و در مراکز اسکان اضطراری با کودکان بازی می‌کردیم.

اعضای آموزش‌دیده در قالب تیم‌های سحر به حمایت روانی خانواده‌ها می‌پرداختند و تأثیر این حضور را همان روزها در روحیه افراد سیل‌زده می‌دیدیم.»

با گسترش ویروس کرونا در کشور، دوره‌های آموزش مجازی توانمندسازی جوانان را برگزار کرده بود که نه تنها در استان گلستان بلکه در استان‌های دیگر هم استقبال خوبی از آن شد و در هر بخش آن بیش از 600 نفر حضور داشتند.

حضور در برنامه‌ها و طرح‌های مختلف جمعیت هلال احمر ازجمله طرح ملی نذر آب و طرح تب‌سنجی و غربالگری نوروز امسال و… از دیگر فعالیت‌هایی است که او به همراه اعضای ورزشکار جوانان گلستان انجام داده است.

 

شوق عضویت در جمعیت

تفاهم‌نامه‌های مشترک بین هلال احمر و فدراسیون ووشو شهرستان از دیگر فعالیت‌هایی است که فاطمه‌زهرا پیگیری کرده و به نتیجه رسانده است. در میان فعالیت‌های ریز و درشت، آشنا‌کردن خواهرش با جمعیت هلال احمر و عضویت او در سازمان جوانان هم توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

مطهره میر 23 سال دارد و از سیزده سالگی همزمان با شروع ورزش ووشو با هلال احمر همراه شده است.

او که حالا عضو فعال جوانان هلال احمر گلستان است، می‌گوید: «خواهرم هم در هلال احمر و هم در ورزش مشوق من بود.

به همین دلیل هم من فعالیت در هر دو زمینه را آغاز کردم و در این سال‌ها توانستم مدال‌ها و قهرمانی‌های کشوری و استانی زیادی را از آن خودم کنم و علاوه بر آن با گذراندن دوره‌های مختلف هلال احمر عضوی فعال در بخش جوانان باشم.»

 

تجربه گرانبها

سیل 1398 همزمان با تلخی‌های زیادی که با خود به همراه داشت، کوله‌بار تجربه او و دیگر اعضای جوانان هلال احمر را پربارتر کرده بود.

مطهره می‌گوید: «سیل سال 98 اتفاق بسیار تلخی بود که در استان‌های مختلف رخ داد. آن سال با اینکه تعطیلات نوروز بود، من و تعدادی از بچه‌های ورزشکار عضو هلال احمر به این مناطق رفتیم تا در قالب تیم‌های سحر به مردم آسیب‌دیده کمک کنیم.

هر کدام از اعضای تیم یک مسئولیت را بر عهده گرفته بودیم. در سوله‌ای که اسکان اضطراری در آن بر پا شده بود، بچه‌ها مشغول بازی بودند؛ اما یک کودک که مشکل کم‌توانی داشت، در گوشه‌ای کز کرده بود و بچه‌های دیگر با او بازی نمی‌کردند. اعضای تیم سحر دور این کودک حلقه زدند و با او بازی کردند.

بچه شروع به خندیدن کرد. پدر و مادرش می‌گفتند از چند روز بعد از سیل که در این اردوگاه بودند، این اولین‌بار بود که کودک‌شان می‌خندید.»

او در مانورها و برنامه‌های هلال احمر حضوری فعال دارد. گذراندن دوره‌های تخصصی هلال احمر و حضور در عملیات‌های امداد را یکی از اهداف پیش روی خود در هلال احمر می‌داند.

مطهره می‌گوید: «امداد در هلال احمر و حضور در حوادث مختلف نیاز به آمادگی جسمانی دارد. به همین دلیل من فکر می‌کنم ورزشکاران می‌توانند در این زمینه در هلال احمر مثمر ثمر باشند. برای همین هدف پیش روی خودم در هلال احمر را ادامه آموزش‌های تخصصی می‌دانم.»

جوانان هلال‌احمر پا به رکاب شدند