نباید از مسئولیت سانحه اتوبوس خبرنگاران شانه خالی کرد

گروه حوادث/ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قصور دستگاه‌های نظارتی اعم از پلیس راه، شرکت‌های حمل و نقل، اداره راهداری کشور و سازمان محیط زیست و کارخانه‌ای که این ماشین را به سازمان محیط زیست به امانت داده است در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محرز دانست.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این مطلب به ایسنا گفت: بررسی‌های کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد اتوبوس حامل خبرنگاران دارای مجوز و صورت وضعیت قانونی نبوده و به صورت امانت از شرکت سیمان گرفته شده بود. پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران در کمیسیون عمران بررسی و مشخص شد، اتوبوس دارای مجوز و صورت وضعیت قانونی نبوده و با این وضعیت از سه پاسگاه گذشته ،اما متأسفانه مورد اعمال قانون قرار نگرفته است. خود اتوبوس نیز با اینکه معاینه فنی داشته اما بخشی از مدار الکتریکی آن کار نمی‌کرده است؛ به علت سرعت زیاد و عدم کنترل بعد از برخورد با گاردریل و دیواره پل چپ کرده و متأسفانه دو تن از خبرنگاران جان خود را از دست داده و تعداد زیادی مصدوم شدند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) برای کنترل حمل و نقل عمومی هماهنگ نبوده و کار نمی‌کرده است. دو ماه از چرخه عمر مفید اتوبوس گذشته بود و نباید از آن استفاده می‌شد. از سوی دیگر در این سفر نباید از این اتوبوس استفاده می‌شد و باتوجه به وضعیت جاده باید از ون یا مینی بوس استفاده می‌کردند.
شاکری در پایان تصریح کرد: قصور دستگاه‌های نظارتی کاملاً محرز است. اعم از پلیس راه، شرکت‌های حمل و نقل، اداره راهداری کشور و سازمان محیط زیست و کارخانه‌ای که این ماشین را به سازمان محیط زیست به امانت داده است. فعلاً پروانه راننده لغو شده و دادگاه در حال بررسی است تا سهم قصور هرکدام را مشخص کند.


اتوبوس خبرنگاران محیط زیست عصر چهارشنبه دوم تیر در جاده نقده واژگون شد و دو بانوی خبرنگار جان باختند و 17 خبرنگار دیگر مصدوم شدند.
مسئولان پاسخگو باشند
اسحاق جهانگیری،  معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران با ابراز تأسف از جان باختن دو نفر از خبرنگاران خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا در حادثه ارومیه، گفت: دستگاه مربوطه نباید از این اتفاق شانه خالی کند و همه کسانی که مسئول بودند باید پاسخگو باشند. وقتی خبرنگاران را برای برنامه‌ای دعوت می‌کنند دستگاه مربوطه باید حضور داشته باشد و امکانات لازم در حد توان دولت مهیا کند و اطمینان داشته باشد همه کارهایش با امنیت کامل و رفاه مناسب انجام می‌شود و حتماً کسانی که مسئول بودند باید پاسخگو باشند.  وی افزود: مطمئن هستم جامعه خبرنگاری این موضوع را پیگیری می‌کند و من هم از آقای کلانتری می‌خواهم اقدامات لازم را انجام دهد. معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که چرا مقامات مسئول نسبت به این قضیه حتی عذرخواهی نکرده‌اند اظهار کرد: اگر تخلفی انجام شد، دستگاه مربوطه حتماً باید عذرخواهی کند و پاسخگو باشد. اگر دستگاهی کاری انجام دهد و قصور از طرف آن دستگاه باشد مسئولان ذیربط باید عذرخواهی کنند. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: من این دو خبرنگار را می‌شناختم و وقتی که خودم این خبر را شنیدم بسیار متأثر شدم و حتماً تذکر لازم را هم می‌دهم.‌‌