اقتصاد بدون ترامپ و کرونا چگونه می‌شد

رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت از اهتمام و تلاش دولت برای حل مشکل کارکنان و کارگران صنعت نفت خبر داد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این زمینه، خطاب به «کارکنان شرافتمند صنعت نفت» به آنان قول داد که «نمی‌گذاریم از نظر حقوق و دستمزدی که باید دریافت کنند، دچار محدودیت شوند و اگر در گوشه‌ای محدودیت به‌دلیل مقررات بودجه آمده، این را برایشان حل‌و‌فصل خواهیم کرد.» روحانی درباره وضعیت کارگران پیمانی شاغل در بخش‌های مختلف صنعت نفت نیز با اشاره به اینکه مشکلات این کارگران، به حوزه وزارت کار و قانون کار مربوط می‌شود و نه صنعت نفت، به وزیر کار دستور داد تا مشکلات آنان را حل‌و‌فصل کند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت وزیران درباره برخی کارکنان و کارگران که به صورت پیمانکاری در مناطق نفتی فعالیت می‌کنند نیز گفت: این بخش‌ها نیز از کارگرانی استفاده می‌کنند و اگر اینها مشکلاتی دارند به وزیر کار دستور می‌دهم که پیگیری کند و مشکلات آنان را حل و فصل کند.
البته این مشکل ربطی به بخش نفت ندارد، آنان ممکن است در مناطق نفتی کار کنند، اما بحث کارگر و پیمانکار است و آنان باید حل‌و‌فصل کنند و وزارت کار در این زمینه دنبال کند که این مسأله حل‌و‌فصل شود. روحانی در عین‌حال بر این مسأله نیز تأکید کرد که به‌رغم این مسائل، کشور هیچ مشکلی در تولید، انتقال، توزیع یا صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نداشته و نخواهد داشت، برخی دستگاه‌های ضدایرانی ماهواره‌ای تبلیغاتی می‌کنند که نادرست و غلط است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم دیروز در حاشیه جلسه دولت و در جمع خبرنگاران در همین باره گفت: «مصوبه‌ای در هیأت دولت تصویب کرده‌ایم که برای کارکنان صنعت نفت است. وزیر نفت، رئیس سازمان اداری استخدامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد مفصلی دادند که آن را تصویب کردیم که در حدی دغدغه کارکنان رسمی صنعت نفت که طبق بودجه برای آنها محدودیتی ایجاد شده بود برطرف می‌کند که از امروز پنجشنبه اجرایی می‌شود. برای کارکنان قراردادی هم قرار شد وزیر تعاون پیگیری کند.»


ایران در حال مقاومت در مقابل تروریسم است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مردم ما در سال‌های دهه ۶۰ با همه سختی‌ها، تروریسم و جنایت علیه بشریت را تحمل کردند و گذراندند، گفت: امروز هم مردم بار دیگر در حال مقاومت برابر تروریسم دیگری است.
او با اشاره به اینکه کار ترامپ، فراتر از جنگ و یک تروریسم اقتصادی بود که جلوی دارو و غذا را هم گرفتند، افزود: جانشینان ترامپ همچنان جنایت ترامپ را انجام می‌دهند. آنان جانیان و جنایتکاران همین راهی هستند که ترامپ بنیانگذاری کرد.
روحانی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها، ارتجاع و آنان که همیشه در امریکا ضدایران بودند، همه در کنار هم و علیه ایران و برجام بودند، تأکید کرد: مردم پیروزی بسیار بزرگی در این مدت به‌دست آوردند، البته زجر و سختی زیادی را تحمل کردند. جنگ بدون مجروح، شهید و ویرانی نیست و تبعات خود را دارد. اما ملت ایستادند و تسلیم نشدند.
او با بیان اینکه نتیجه این ایستادگی این شد که دولت جدید امریکا در تبلیغات انتخاباتی گفت این کار ترامپ غلط بوده است، اضافه کرد: مردم امریکا هم با همین ایده و نظر به دولت جدید رأی دادند، بنابراین اگر امروز بایدن، ذره‌ای در اجرای برجام تسامح کند، به رأی ملت خودش خیانت کرده است زیرا آنان بر این مبنا رأی دادند، او آمد بر مبنای اینکه تحریم را بردارد و کار غلط را جبران کند. بعد هم مرتب تأکید کردند که ما برجام را قبول داریم و می‌خواهیم برگردیم.
روحانی با بیان اینکه دولت دوازدهم در این مسیر هیچ کوتاهی، تسامح و تساهلی روا نداشته و با قدرت و دقت از همه فرصت‌ها و ثانیه‌ها استفاده کرده است، گفت: برجام سندی است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، بلکه به دنبال فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز خودمان هستیم.
اگر کرونا و جنگ اقتصادی نبود
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مردم بدانند در این مدت منشأ فشار و مشکلاتی که به آنان وارد شده کجا بوده است، جنگ اقتصادی و کرونا را دو عامل اصلی رنج و مشقت مردم در چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: ممکن است کسی بگوید عامل سوم یا چهارمی هم بوده، اما می‌خواهم به مردم بگویم که با تحقیق اقتصادی دقیق که انجام گرفته، اگر در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی و کرونا نبود، امروز شرایط اقتصادی ما چگونه بود.
او اضافه کرد: مردم بدانند اگر ما این دو عامل را برداریم و آثار ویروس کرونا و ترامپ را بیرون بکشیم، آن‌وقت به اقتصاد ایران نگاه کنیم و محاسبه کنیم که الان کجا بودیم؟
روحانی با بیان اینکه این محاسبه در روزنامه‌ها، صدا و سیما منتشر شود و توضیح داده شود که اگر این دو ویروس نبود، شرایط اقتصادی ما اکنون چگونه بود، اظهار کرد: این محاسبه به ما نشان می‌دهد که اگر این دو ویروس نبود امروز رشد اقتصادی غیرنفتی ما ۴.۱ و رشد اقتصادی ما با نفت ۳.۸ بود، تورم ما به‌طور متوسط در این سه سال و چند ماه ۱۱.۵ بود، نرخ دلار زیر 5 هزار تومان بود که دقیق آن چهار هزار و ۷۰۰ است و در نهایت، رشد سرمایه‌گذاری که در این سال‌ها منفی بود، مثبت ۴.۷ دهم و حجم تولید ناخالص کشور ۲۲ درصد بیشتر از آنی بود که امروز مشاهده می‌کنیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت در حد توان خود به مردم دارای حقوق ثابت و مزدبگیر کمک کرده است، ادامه داد: از سال ۹۲ تا امروز متوسط حقوق کارکنان دولت ۵ برابر شده است. متوسط سرانه پرداختی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۱۲ برابر شده که البته محاسبه دقیق‌تر آن ۱۲.۷ برابر است. متوسط حقوق بازنشستگان نیز بیش از ۷ برابر شده است که البته کار بسیار دشواری بود.
روحانی خطاب به آنان که «می‌گویند دولت چه کاری انجام داده است» اظهار کرد: ما در حد توانمان این کارها را انجام دادیم، حداقل حقوق کارگران نسبت به سال ۹۲، ۵.۵ برابر شده است و این نشان می‌دهد ما نسبت به افرادی که دارای درآمد ثابت حقوق ثابت بودند در حد توان‌مان تلاش و کوشش کردیم.
رئیس جمهوری در پایان این بخش از سخنان خود، با اشاره به اینکه دولت در ماه پایانی فعالیت خود است گفت: در جلسه امروز هیأت دولت و هم روز سه‌شنبه در جلسه اقتصادی، بحث بر سر تأمین ارز، سفارش کالاهای اساسی، حرکت و نقل و انتقال کالاهای اساسی و رسیدن آن بود که چگونه تنظیم شود تا هیچ خللی در کالاهای اساسی در بازار در ماه‌های آینده و خصوصاً ماه‌های اولیه دولت آینده ایجاد نشود. بنابراین دولت به مسئولیت خود در این زمینه عمل و دنبال خواهد کرد.
توصیه‌های روحانی به قوه قضائیه
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی، او را مظلوم بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی خواند و گفت: شهید بهشتی آنقدر مظلوم بود که در جلسات خصوصی نمی‌شد از او تعریف و دفاع کرد. طوری جو را مسموم کرده بودند که هیچ‌کس توان و جرأت نداشت و اگر هم می‌خواست دفاع کند، همه می‌گفتند می‌خواهید از بهشتی دفاع کنید؟
روحانی با اشاره به اینکه ما از قضات شریف و محترم و از مسئولان قوه قضائیه و تلاش‌هایی که انجام می‌دهند، تجلیل می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد که قوه قضائیه ما با علم و دانش و دقت و در نظر گرفتن احکام الهی و در چارچوب قانون و بی‌طرفی کامل بدون وابستگی به احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها عمل کند.
او گفت: چیزی که می‌تواند قوه قضائیه را بشکند و نابود کند وابستگی حزبی و جناحی است. ان‌شاءالله قوه قضائیه ما از جناحی و حزبی بودن دور باشد و کاملاً بی‌طرف باشد.
روحانی در ادامه گفت: قوه قضائیه باید به گونه‌ای عمل کند که همه مردم به آن اعتماد داشته باشند، زیرا قوه قضائیه آخرین پناهگاه است. هرکس هر ظلمی ببیند، تظلم‌خواهی می‌کند و می‌داند که در پایان یک دادگاه عدلی وجود دارد و قاضی‌ هست.
رئیس جمهوری با بیان اینکه برای ما بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران قوه قضائیه‌ای داشته باشد که شهید بهشتی بنیانگذاری کرد، اظهار کرد: آن روزها یادم هست که هیچ کس به اندازه شهید بهشتی توهین، افترا، دروغ و تهمت نمی‌دید. ایشان رئیس قوه بود و بالاترین مقام قضایی بود، باوجود این حتی به مخیله یک نفر هم نمی‌آمد که مثلاً اگر به شهید بهشتی کلمه‌ای بگوید، او را ناعادلانه دستگیر و محاکمه کنند، چون این قوه قضائیه را این مرد بزرگ بنیانگذاری کرد.
او با اشاره به اینکه باید از آن پایه و چارچوب و آن مسیری که آن بزرگوار برای این قوه گذاشته باز هم استفاده و بهره‌برداری شود، گفت: در کار کشور همیشه نیازمند به همکاری سه قوه هستیم، اگر سه قوه باهم نباشند و از هم فاصله داشته باشند کار خیلی سخت می‌شود. در دولت یازدهم و دوازدهم این فاصله را لمس کردیم که چقدر کار برای دولت و مردم سخت می‌شود. امیدواریم شرایط بهتری پیش روی نظام و دولت آینده باشد.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان دائمی شد
در جلسه دیروز دولت، هیأت وزیران با هدف استمرار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، «لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» را به تصویب رساند.
هیأت وزیران همچنین در اجرای تکلیف مندرج در اجزای (۱) و (۲) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر ثبت یا به روزرسانی اطلاعات و پرداخت‌ها به کارکنان دستگاه‌های اجرایی در سامانه پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا)، آیین‌نامه اجرایی مربوط به این بند از قانون را به تصویب رساند. به موجب آیین‌نامه فوق، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند اطلاعات فردی و استخدامی و احکام کارگزینی یا قرارداد منعقده و پرداخت‌های مستقیم و مستمر و غیرمستمر به تمامی کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کارمعین (مشخص)، کارگری، کارکنان حوزه سلامت براساس قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان و سایر کارکنان که براساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیت‌دار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می‌شوند را در سامانه کارمند ایران (سامانه‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا) حسب مورد ثبت و همواره به روزرسانی نمایند. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور، نسبت به تخصیص اعتبار پرداخت مستقیم و مستمر (حقوق) کارکنان و محاسبه هزینه‌های پرسنلی شرکت‌های دولتی با دریافت اطلاعات کارکنان به صورت تبادل اطلاعات الکترونیک (وب سرویس) با سامانه کارمند ایران اقدام خواهد کرد. وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) نیز نسبت به پرداخت‌های مستقیم و مستمر و غیرمستمر کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات هزینه‌ای (عمومی و اختصاصی) به ذی نفع نهایی، پس از دریافت درخواست وجه از دستگاه اجرایی و انطباق اطلاعات پرداخت‌های مستقیم و مستمر ثبت شده توسط دستگاه اجرایی با اطلاعات ثبت شده در سامانه پاکنا، به صورت تبادل اطلاعات الکترونیک (وب سرویس) و در سقف تخصیص اعتبار صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور - مصوب ۱۳۵۱-  اقدام خواهد نمود.