نشست همدلی

گروه سیاسی/ در شرایطی که کشور بیش از هر زمانی به وفاق میان نیروهای سیاسی برای حل مسائل پیش‌رو نیاز دارد؛ رئیس جمهوری منتخب روز گذشته از شش رقیب انتخاباتی‌اش میزبانی کرد تا به این ترتیب بر این موضع خود تأکید کند که «دوران رقابت انتخاباتی پایان یافته و دوره رفاقت و همکاری و همدلی برای مشکلات مردم آغاز شده است.»
به گزارش ایسنا، سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی روز گذشته به دعوت سید ابراهیم رئیسی در دفتر او حضور یافتند و در دیداری صمیمانه درباره وضعیت کشور و راه‌های حل مشکلات موجود با رئیس جمهوری منتخب هم‌اندیشی و تبادل‌نظر کردند. آنها همچنین متقابلاً بر پایان یافته دانستن دوران رقابت و بر آمادگی خود برای همکاری با دولت آینده تأکید کردند. رئیس جمهوری منتخب در پایان این نشست، دیدار دو ساعته خود با کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را جلسه‌ای بسیار خوب توصیف کرد و گفت: دوستان در این جلسه دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح و اولویت‌هایی که فکر می‌کنند دولت آینده باید در این یک ماه پیگیری نماید، بیان کردند.
وی افزود: در این جلسه راهکارهای مختلفی که برای حل مسائل کشور وجود دارد و بخشی از آنها در مناظرات انتخاباتی نیز مطرح شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسلماً همه دوستان دغدغه کشور، انقلاب، رفع مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم را دارند که این خیلی مهم است.
به گفته رئیسی، دوره رقابت‌های انتخاباتی پایان پذیرفته و اکنون دوره رفاقت، همدلی، همراهی و همکاری برای رفع مشکلات مردم است که یک دغدغه همگانی است.


او با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این نوع جلسات، همراهی و همکاری برای رفع مشکلات مردم را یک دغدغه همگانی دانست و افزود: ان‌شاءالله همدلی و هم‌اندیشی‌ها منحصر به این جلسه نبوده و این روش ادامه می‌یابد و مردم هم باید احساس شان این باشد که همه نگاه‌های سیاسی و دیدگاه‌ها منتهی به رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی آنها خواهد بود.
روایت همتی از دیدار با رقیب
عبدالناصرهمتی که در میان کاندیداهای ریاست جمهوری رقیب اصلی سید ابراهیم رئیسی به شمار می‌رفت، پس از نشست دیروز در رشته توئیتی به تشریح محتوای آن پرداخت و نوشت: «صبح امروز ۹ تیرماه ۱۴۰۰ به دعوت رئیس جمهوری منتخب، به اتفاق بقیه نامزدهای انتخاباتی با ایشان دیدار و مذاکره کردیم. در این جلسه خبری از تهمت‌ها و تخریب‌ها نبود و فرصتی شد دغدغه‌های کلان سیاستگذاری مبتنی بر علم اقتصاد را که در جریان رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده بودم، مجدداً طرح کنم.»
به گزارش ایلنا، همتی با فهرست معضلاتی که پیش روی دولت آینده قرار دارد، افزود: «برنامه‌های کوتاه مدت برای تأمین ارز کالاهای اساسی و ضروری، چاره‌جویی درخصوص کسری بودجه ۱۴۰۰، کنترل نقدینگی و تورم ناشی از آن موضوعاتی است که اگر چاره‌جویی نشود در ماه‌های آینده به معضل اصلی کشور بدل خواهد شد.» همتی در ادامه تأکید کرد:«در میان مدت نیز ضرورت چاره‌جویی برای تعارض منافع در کشور مطرح است؛ گروه‌های ذینفعی بدون پرداخت مالیات در اقتصاد تسلط دارند، به طوری که ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی عملاً از چتر مالیاتی خارج است و باید با اصلاح ساختارهای اقتصادی به سرعت برای این مشکل چاره‌اندیشی شود.» او در ادامه افزود: «در سطح کلان هم حکمرانی اقتصادی مبتنی بر شفافیت، اصلاح ساختار اقتصادی که متأسفانه در چند دهه سلطه مالی بر سیاست پولی حاکم کرده و تورم ساختاری را تداوم بخشیده مطرح و خواستار اقدام آقای رئیسی در چهارچوب یک عزم ملی برای حل آن شدم.»
محسن رضایی هم  با انتشار عکس دیدار کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با رئیس‌جمهور منتخب در توئیتر نوشت: «در نگاه رهبر بزرگوار انقلاب، «مردم» و «همه‌ی کسانی» که برای تحقق حماسه ۲۸ خرداد گام برداشتند مصداق برندگان انتخابات هستند. در مسیر دشوار پیش رو، باید تلاش کنیم حماسه سیاسی را تبدیل به پیروزی بزرگ برای ملت عزیز ایران کنیم.» سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در حساب توئیتر خود نوشت: « در جلسه امروز کاندیداهای ریاست جمهوری با رئیس‌جمهور منتخب، اینجانب ضمن تأکید بر نیاز مبرم کشور به اصلاحات اساسی ساختار اداری، مجموعه برنامه‌ها و کتاب‌های دولت سلام را به ایشان تقدیم کردم.»
معانی مستتر یک اقدام نمادین
تصویری که از این نشست در رسانه‌ها منتشر شد، تصویر هفت نامزد ریاست جمهوری بود که نه در برابر هم برای نقد دیدگاه‌های یکدیگر بلکه حول یک دایره با مرکزیت منافع ملی نشسته بودند تا از قبال رایزنی میان خود برای حل مشکلات پیش‌رو تلاش کنند. این نشست و تصویر یادگاری که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، با رئیس جمهوری منتخب در پایان نشست ثبت کردند اگر چه در وهله نخست اقدامی ابتکاری و نمادین می‌نمود اما در واقع یادآور نیاز انکارناپذیر شرایط حال کشور به تغییر رویکردهایی بود که سبب شده‌اند با وجود مشکلات ناشی از تحریم و در واقع جنگ اقتصادی تحمیل شده بر کشور بسیاری از تصمیم گیری‌های مهم در گرو رقابت‌های سیاسی باقی بمانند. رئیس جمهوری منتخب اما با ابتکار دعوت از رقبا برای گفت‌و‌گو پیرامون مشکلات کشور و راه‌حل‌های پیشنهادی آنها در شرایطی که دو مدعو او از جریان سیاسی دیگری بودند، نشان داد که می‌توان در این برهه از تاریخ کشور به همداستانی حتی فراتر از آنچه رخ داده اندیشید و در انتخاب راه حل به ایده‌های برآمده از همه نخبگان فارغ از خاستگاه جناحی‌شان فرصت داد.
ادامه تبریک ها به رئیسی
با ارسال پیام‌های جداگانه‌؛ رؤسای جمهور اتیوپی، سریلانکا و غنا به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب کشورمان تبریک گفتند و بر تقویت همکاری کشورهای خود با ایران تأکید کردند.
 به گزارش مهر، «گوتابایا راجاپاکسا» رئیس‌ جمهور سریلانکا در پیام تبریک خود با تأکید بر اینکه «روحیه انقلابی و عزم مردم ایران الهام‌بخش مسیر سیاسی ملت ایران در میان تمام چالش‌ها است» و «انتخاب بجای جنابعالی، بر حسن اعتمادی که شما در طی دوران حرفه سیاسی برجسته خود کسب نموده‌اید، صحه می‌نهد»، نوشت: «ایران و سریلانکا دوستان صمیمی، همدل و دارای علایق مشترک در حوزه‌های متعدد مهم منطقه‌ای و جهانی هستند و  وقت آن رسیده است که در کنار یکدیگر تلاش نماییم که مودت و دوستی موجود در راستای منافع دو ملت در سال‌های آتی مستحکم‌تر گردد».
«نانا اددو دانکوا اکوفو اددو» رئیس‌جمهور غنا  هم انتخاب رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران را به او و مردم کشورمان تبریک گفت و افزود: «مردم خوب ایران با اعتماد به توانایی‌های رهبری جنابعالی، شما را به سمت عالی ریاست‌جمهوری انتخاب کرده‌اند و من اطمینان دارم که دولت شما مسیر توسعه را به سود مردم جمهوری اسلامی ایران دنبال خواهد کرد». او در این پیام برای رئیس‌ جمهور منتخب کشورمان آرزوی موفقیت نموده و بر همکاری با دولت جدید ایران برای پیشبرد روابط موجود و همکاری در جهت منافع مردم دو کشور تأکید کرده است.
به گزارش ایسنا، خانم «سهله ورک زوده» رئیس جمهور اتیوپی هم  با ارسال پیامی از سوی خود ، مردم و دولت اتیوپی، پیروزی رئیس جمهور منتخب در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را به وی و مردم کشورمان تبریک گفت و با آرزوی موفقیت برای  رئیسی  در ایفای مسئولیت جدید، ابراز اطمینان کرده  که روابط ممتاز موجود میان دو کشور مستحکم تر خواهد شد.

کسب اجازه رئیسی از رهبر معظم انقلاب برای تمرکز بر تمهید مقدمات تشکیل دولت

رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه خواست تا در زمان باقیمانده تا آغاز به کار دولت جدید، در تمهید مقدمات استقرار دولت سیزدهم متمرکز شود.
به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشکر از اعتماد، حمایت‌ها و راهنمایی‌های حکیمانه معظم‌له در دوره مسئولیت خود در دستگاه قضایی و همچنین الطاف ویژه ایشان نسبت به عملکرد دو سال گذشته قوه قضائیه در دیدار اخیر با مسئولان این قوه، با اشاره به اهمیت امور دولت آینده و فرصت زمانی محدود برای تمهید مقدمات استقرار دولت، از ایشان درخواست کرد در صورت صلاحدید اجازه فرمایند در فرصت باقیمانده، در تمهید مقدمات تشکیل دولت جدید متمرکز شده و معظم له در خصوص ریاست قوه قضائیه، به نحو صلاحدید اتخاذ تصمیم فرمایند.