المپیکی‌شدن در 6 صدم‌ثانیه!

 شناگر تیم‌ملی کشورمان نخستین سهمیه مستقیم المپیک در رشته شنا را بعد از 14 سال با ثبت یک رکورد خیره‌کننده به دست آورد. «افقری» در مسابقات انتخابی المپیک بلغارستان که چند روز پیش برگزار شد، موفق به ثبت رکورد 53 ثانیه و 46 صدم‌ثانیه در ماده ۱۰۰ متر پروانه شد و سهمیه المپیک توکیو را کسب کرد. این رکورد تنها 6 صدم‌ثانیه بالاتر از حد نصاب ورودی المپیک(53 ثانیه و 52 صدم‌ثانیه) است. پیش از این تنها یک بار، آن هم برای حضور در المپیک 2008 پکن بوده که یک شناگر ایرانی موفق به کسب سهمیه مستقیم شده است. در ادامه با این شناگر درباره این رشته، هزینه‌هایش، سختی‌های کسب سهمیه در آن و ... گفت‌و‌گویی داشتیم که خواهید خواند.
  شناگران قدر صدم‌های‌ثانیه ‌زندگی را هم می‌دانند
به عنوان اولین سوال از مهرشاد درباره سطح مسابقات انتخابی المپیک و رقبایش می‌پرسم که می‌گوید: «این دوره از مسابقات در بلغارستان برگزار شد و سطح مسابقات نه در حد المپیک اما بسیار بالا بود. استخر آن‌جا به‌نسبت، فضای بسیار کوچکی داشت، مثلا نسبت به فضای استخر آزادی شاید کمتر از یک سوم بود. نزدیک به 400 شناگر قرار بود در رشته‌های مختلف در این استخر با یکدیگر رقابت کنند. ماده 100 متر پروانه که من قرار بود در آن شرکت کنم، 80 نفر شرکت‌کننده از کشورهای مختلف داشت که همه به امید کسب سهمیه المپیک آمده بودند. در این مسابقات، نفر اول شدم و خدا را شکر، رکورد هم زدم. هرکسی قدر 6 صدم ثانیه را نمی‌داند اما در این رشته، همه چیز به صدم ثانیه‌ها بستگی دارد.»
  تنها 20 روز تا المپیک وقت دارم


«من صددرصد آمادگی حضور در این مسابقات را داشتم و مطمئن بودم که بعد از 14 سال، موفق خواهم شد که یک سهمیه المپیکی شنا برای کشورم کسب کنم»، مهرشاد با این مقدمه می‌افزاید: «من روزها و ساعت‌های زیادی برای کسب این نتیجه تلاش کرده بودم تا این اتفاق خوب در بلغارستان برایم بیفتد. در حدی به این اتفاق یعنی کسب سهمیه المپیک فکر کرده بودم که حتی برای نوع خوشحالی بعد از کسب سهمیه هم برنامه‌ریزی کرده بودم. الان تنها 20 روز تا شروع بازی‌های المپیک باقی مانده، من کسب سهمیه کردم و باید خیلی زود، آماده شوم.»
  شناگر قبلی که سهمیه گرفت، 9 ماه در اردوی اروپا بود
از این شناگر درباره سختی‌هایی که در این مسیر تحمل کرده هم می‌پرسم که می‌گوید: «شناگران ایرانی، اولین بار 14 سال پیش ،موفق به کسب سهمیه برای حضور در المپیک شدند که شرایط آن موقع خیلی نسبت به الان فرق کرده است. داشتن اردوهای خارجی، مربی خارجی و ... بی‌تاثیر نیست. نفر قبلی چیزی حدود 9 ماه در اردوی اروپا بوده که توانسته سهمیه را کسب کند بنابراین من اولین نفری هستم که با اردوهای داخلی و مربی ایرانی موفق به کسب سهمیه المپیک در رشته شنا شدم.»
  از 10 سالگی شروع کردم و 17 سالگی عضو تیم‌ملی شدم
«در بچگی با پدرم زیاد به استخر می‌رفتیم. آن روزها تمام آرزوی من این بود که بتوانم خودم را روی آب نگه دارم. وقتی موفق به این کار شدم، با یک مربی آشنا شدم که به من و پدرم گفت نگذارید این استعداد بسوزد»، این شناگر درباره نحوه ورودش به این رشته می‌گوید: «در 10 سالگی تمریناتم را به صورت جدی‌تر شروع کردم و در 14 سالگی موفق شدم در مسابقات انتخابی برای تیم استان شرکت کنم و مجوز ورود به تیم استانم را بگیرم. در همان سال رکورد 50 و 100 متر شنای پروانه کشور در رده‌سنی زیر 15 سال را زدم. در 15 سالگی، دوباره رکورد 50 و 100 متر شنای کشور در رده سنی نوجوانان کشور را شکستم. در سن 19 سالگی، رکورد ملی این 2 ماده را ارتقا دادم و در مسابقات لیگ 97 و 98، به همراه تیمم قهرمان شدم.»
  نفر بیستم مسابقات جهانی جوانان شدم
او درباره مدال‌ها و افتخاراتی که در مسابقات جهانی کسب کرده هم می‌گوید: «چند سال پیش در مسابقات انتخابی بازی‌های آسیایی گوانجو شرکت کردم. بعد از آن به مسابقات شنای جوانان جهان اعزام شدم که در ماده 50 متر پروانه، مقام بیستم دنیا را گرفتم که این هم یک اتفاق بی‌نظیر در شنای ایران بود که فردی در رده بیستم این رشته ورزشی در دنیا قرار بگیرد. بعد از آن هم مسابقات آسیایی در هند بود که به دلیل یک سری مشکلات نتوانستم نتیجه خوبی بگیرم اما تجربه آن‌جا خیلی به کمکم آمد.»
  بدن‌آماده و مدیریت استرس رمز موفقیت من است
«شنا علاوه بر بدن آماده و تمرینات‌سخت، نیاز به تمرکز زیادی هم دارد و به نظرم داشتن بدن‌آماده و مدیریت استرس رمز موفقیت من است». این شناگر ادامه می‌دهد: «شاید ظاهر این رشته، ساده به نظر برسد اما استرس زیاد آن به خصوص وقتی شناگر وارد مسابقه می‌شود، قابل توصیف نیست. این استرس اگر به درستی مدیریت نشود، بر عملکرد عضلات بدن تاثیر خواهد گذاشت، آن هم در رشته‌ای که صدم‌ثانیه مهم است. پشت سکو قبل از پریدن باید خیلی به خودتان و افکارتان مسلط باشید تا موفق شوید. نحوه تمریناتم این‌طور است که 3 جلسه بدن‌سازی داریم، 6 جلسه شنا.»
 لوازم حرفه‌ای شنا، 10 میلیون قیمت دارد
از مهرشاد درباره هزینه‌های این رشته ورزشی می‌پرسم که می‌گوید: «هزینه‌های این رشته ورزشی در چند سال اخیر خیلی گران شده است. برای شنا، مایوی تمرینی داریم و مسابقه. مایوهای مسابقه حداقل 5 تا 6 میلیون تومان قیمت دارد. عینک شنا، کلاه و ... هم هست. یک ست تمرینی حرفه‌ای شنا تقریبا 5 میلیون تومان و یک ست حرفه‌ای حتما بالای 10 میلیون می‌شود.»
 هیجان شنا بالاست، تفریح هم هست
«فصل تابستان را بدون شنا کردن نمی‌شود پشت سر گذاشت». مهرشاد می افزاید: «ورزش شنا به خاطر کلری که به آب می‌زنند، در دوران کرونا هم قابل انجام است. طبق تحقیقاتی که به تازگی در انگلیس انجام شد، مشخص شد که کلر باعث می‌شود تا ویروس کرونا در 30 ثانیه نابود شود یعنی این رشته هم از نظر بهداشتی، هم از نظر تفریحی و هم هیجانی، یک ورزش جذاب است. تمام برنامه‌ریزی من این است که در المپیک نتیجه قابل‌قبولی بگیرم و برای کشورم افتخارآفرینی کنم. از روز بعد از کسب سهمیه، دوباره تمریناتم را شروع کردم تا یک وقت از رقبا عقب نمانم. در پایان می‌خواهم از آقایان جابرزاده، گرامی، دیلانچیان، طباطبایی، آموزش‌و‌پروش اصفهان و فدراسیون شنا هم تشکر کنم.»