ایران در زمینه کووید۱۹ همچنان گرفتار سوء مدیریت و بی‌تدبیری است؛ نه از کنترل خبری است نه از واکسیناسیون قابل قبول

وارد پیک پنجم کرونا شدیم؛ به همین سادگی!
آفتاب یزد- گروه شبکه: بالاخره وارد پیک پنجم کرونا شدیم. پیکی به مراتب خطرناک‌تر از پیک‌های قبلی. بدان جهت که با نوع هندی ویروس کرونا موسوم به «کرونای دلتا» همراه شده است. گفته می‌شود که کرونای دلتا سرایت‌پذیری بسیار شدیدی دارد و به نظر می‌رسد که واکسن‌های ساخته شده ضد کرونا هم بر روی آن کمترین اثر را دارد. حالا این ویروس دارد شهر به شهر می‌چرخد تا قربانی بگیرد. این در حالی است که هنوز وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا برنامه‌ای برای مهار پیک پنجم کرونا ندارند. البته فقط در این باره هشدار می‌دهند و معتقدند که هنوز وارد پیک پنجم نشده ایم. این در حالی است که مینو محرز، عضو ستاد مقابله با کرونا می‌گوید: «متاسفانه از آن جا که واریانت‌های جدید ویروس کرونا از سرعت بسیار بالایی در انتقال برخوردار هستند، افراد به صورت خانوادگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. به نظر من، ما اکنون در آستانه پیک پنجم قرار نداشته و بلکه وارد آن شده‌ایم. متاسفانه در برخی از شهرها وضعیت کاملا قرمز حکمفرما شده و باید اقدامات عاجلی برای مقابله با این شرایط صورت بگیرد.»
> تهران هفته آینده قرمز خواهد شد
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران هم با اشاره به افزایش بار بیماری کرونا در پایتخت، گفت: «اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، تهران قرمز خواهد شد.» به گزارش ایسنا، نادر توکلی، درباره وضعیت بیماری کرونا در استان تهران، گفت: «تا پیش از هفته اخیر روند سینوسی و ثابتی داشتیم، اما در طول یک هفته اخیر ۱۰ درصد افزایش موارد بستری و سرپایی را شاهد هستیم و البته مرگ و میر به صورت تاخیری تغییر خواهد کرد. با این اوصاف می‌توان رسما اعلام کرد که یک هفته است که وارد موج پنجم کرونا شده‌ایم.» وی افزود: «طی ۲۴ ساعت حدود ۱۰۰۰ بستری و ۶۴۰۰ مراجعه سرپایی کرونایی داشتیم و در مجموع ۴۴۰۰ بیمار بستری در تهران داریم.» توکلی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است مراجعان فعلی به بیمارستان‌ها مبتلا به کدام گونه جهش یافته کرونا هستند یا خیر؟، اظهار کرد: «ما سکوئنس ژنی بیماری از بیمار نمی‌گیریم، زیرا این کار برای همه بیماران منطقی نیست، اما رفتاری که مشاهده می‌کنیم مربوط به انواع جهش یافته است. خود مرکز تهران هنوز نارنجی است، اما چند شهرستان اطراف تهران قرمز شدند. اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، خود تهران نیز قرمز خواهد شد.» معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره علت افزایش بار بیماری در تهران، تصریح کرد: «بخشی به علت رفتار ویروس جهش یافته و بخش دیگر به دلیل‌عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ زیرا در فصل گرما قرار داریم و رعایت نکات بهداشتی از جمله ماسک زدن و رعایت تهویه صحیح برای افراد سخت‌تر می‌شود و این موارد خود عاملی برای افزایش بار بیماری است.» وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها از وضعیت کرونا در تهران افزایشی است، تاکید کرد: «یک هفته دیگر صبر می‌کنیم، اما اگر روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد، به سمت افزایش تخت‌های بستری می‌رویم. وضعیت رعایت پروتکل‌ها در استان تهران حدود ۷۰ تا ۷۲ درصد است که چندان قابل قبول نیست و باید بیش از ۸۰ درصد باشد.»


> وضعیت فوق بحران در سیستان و بلوچستان
از سوی دیگر خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه برخی از استان‌ها به ویژه جنوب کشور درگیر کرونای دلتا شده است. حتی از این منظر سیستان و بلوچستان در وضعیت فوق بحران قرار دارد. به طوری که تمامی ادارات در این شهر تعطیل شده اند. بنابر تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان تمامی ادارات، نهادها و بانک‌های این استان با هدف کاهش تردد و پیشگیری از شیوع بیماری کووید۱۹ تعطیل شده است. لازم به توضیح است که فعالیت بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، امدادرسانی و شرکت‌های خدمات‌رسان اعم از آتش‌نشانی، اتفاقات آب، برق و گاز و موارد مشابه طبق روال معمول و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ویروس کرونا ادامه خواهد داشت. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با افزوده شدن یک‌هزار و ۱۷۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر رسید. دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه ۵۶۱ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: «مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: «از سه هفته گذشته تاکنون روند مبتلایان کرونا در استان به شکل انفجاری بوده است.» وی با بیان اینکه پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها با ۴۹ درصد در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است افزود: «ترددهای غیرمجاز اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان به دامنه این موج افزوده است.» از سوی دیگر مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: «سراسر استان به لحاظ رنگبندی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و در این شرایط تمامی ترددهای جاده‌ای ممنوع است.» علیرضا شهرکی در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: «مردم در روزهای تعطیل سیستان و بلوچستان به منظور جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا در خانه بمانند زیرا در غیر این‌صورت و باعدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمارها و شرایط نگران‌کننده‌ای در این استان رقم خواهد خورد.» وی با بیان اینکه تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد تاکید کرد: «در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است.» مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: «توصیه به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضائی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد. عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت اصول بهداشتی وعدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.»
> وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان فاجعه بار است
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: «اگر به وضعیت استان سیستان و بلوچستان توجه نشود با یک فاجعه انسانی روبرو خواهیم شد.» به گزارش ایسنا، معین الدین سعیدی بیان کرد: «وضعیت کرونا در استان سیستان و بلوچستان مرز تراژدی را رد کرده است و در حال تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی است. وزیر بهداشت که اعلام می‌کند ایران آمادگی تامین واکسن برای کشورهای مستضعف را دارد بهتر است اول نگاهی به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان بیندازد.» وی در ادامه اظهار کرد: «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. این تراژدی در استان سیستان به شکل خطرناکی در حال گسترش است. اگر به وضعیت استان توجه نشود و جلوی این روند گرفته نشود تبدیل به یک معضل بزرگ خواهد شد.»
> شناسایی چند مبتلا به ویروس کرونای دلتا در مشهد
اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم می‌گوید: «تاکنون چند مبتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به «دلتا» در این کلانشهر شناسایی شدند که آزمایش آن‌ها برای تایید نهایی به تهران ارسال شده است. » به گزارش ایرنا، مهدی قلیان افزود: «نگرانی از انتقال این ویروس از طریق تردد مسافران ناقل یا دیگر راه‌های سرایت ویروس وجود دارد.» وی ادامه داد: «نوع هندی ویروس کرونا موسوم به «کرونای دلتا» در کشور در حال چرخش است که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استان‌ها به ویژه جنوب کشور نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. » معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه موج پنجم شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور آغاز شده است گفت: «خراسان رضوی هنوز در دامنه موج چهارم شیوع کرونا قرار دارد. روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا در این استان طی روزهای اخیر متوقف شده است.»