جنگ اقتصادی، کرونا و دلاری که ۵ هزار تومان نماند

رئیس‌جمهور از مصائب اقتصادی دولت گفت جنگ اقتصادی، کرونا و دلاری که 5 هزار تومان نماند شرق: سال 97، در روز دانشجو ابراهیم رئیسی که آن روزها تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت، در دانشگاه بهشتی در‌باره اینکه اگر در سال 96 رئیس دولت می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد، گفته بود: «خدا رحم کرد رئیس‌جمهور نشدیم که دلار پنج هزار تومان بشود، اما سؤال این است شرایطی که الان هست باید همین‌طور باقی می‌ماند یا می‌شد که امور را بهتر کرد؟». اشاره او به رشد بالای نرخ دلار و ارز آن سال‌ها بود که یکباره اقتصاد کشور را وارد بحران کرد. حالا رئیسی تا کمتر از 40 روز دیگر دولت را تحویل می‌گیرد تا زمام امور اقتصادی کشور را در دست داشته باشد؛ با این حال، حسن روحانی ماجرای گرانی‌ها را این‌گونه تحلیل کرده که اگر «جنگ اقتصادی» و «کرونا» نبود، قیمت دلار زیر پنج هزار تومان می‌ماند.
او که روز گذشته در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت، به خروج رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: «کاری که ترامپ کرد، تحریم نبود و از جنگ هم بالاتر بود و یک تروریسم اقتصادی بود. جنگ حساب و چارچوب خاصی دارد، ولی چه کسی علیه بیماران، سرطانی‌ها، سالمندان و معلولان می‌جنگد؟ آنها جلوی دارو و غذا را هم گرفتند و این کارشان هنوز هم ادامه دارد و جانشینان ترامپ در حال ادامه‌دادن این کار هستند». رئیس‌جمهور ادامه داد: «اسرائیل و صهیونیست‌ها می‌دانستند برجام چیست و معنای برجام را خوب می‌فهمیدند. ارتجاع هم در کنارشان بود و با تندروهای آمریکا که ترامپ هم جزئی از آنها بودند، قاطی شدند و از برجام خارج شدند و این جنگ اقتصادی را علیه ما به راه انداختند. مردم ما پیروزی بسیار بزرگی به دست آوردند؛ البته مردم در این مدت زجر و سختی زیادی را تحمل کردند».
دولت از ثانیه‌ها استفاده کرده است
روحانی توپ احیای برجام را به زمین آمریکا انداخت و گفت اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، ذره‌ای در اجرای برجام تسامح کند، به رأی ملت خودش خیانت کرده است.


او افزود: «آنها مرتب هم تأکید کردند که برجام را قبول داریم و می‌خواهیم برگردیم. مردم ما هم متوقع هستند که این کار سریع‌تر اجرائی و عملیاتی شود؛ چه از آن طرف و چه از این طرف. دولت دوازدهم در این مسیر هیچ کوتاهی، تسامح و تساهلی نداشته و با قدرت و دقت از تمام فرصت‌ها و ثانیه‌ها استفاده کرده است. حالا یک‌سری مسائل وجود دارد که امیدواریم از آن عبور کنیم و مردم به حق مسلم‌شان برسند».
رئیس‌جمهور همچنین عنوان کرد مردم باید بدانند در این مدت منشأ فشاری که به آنها وارد شده و مشکلاتش چه بوده است و از دو عامل اصلی که باعث شد مردم در رنج و مشقت باشند، این‌گونه نام برد: «اولی جنگ اقتصادی بود و دومی کرونا. یک تهدید اقتصادی جدید صورت گرفته که اگر در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی و کرونا نبود، امروز شرایط اقتصادی ما چگونه بود و اگر این دو ویروس ترامپ و کرونا را کنار بزنیم، وضعیت قیمت ارز، تورم و رشد اقتصادی ما چه می‌شد. اینها محاسبه شده و من خواهش می‌کنم منتشر شود و رسانه‌ها و صداوسیما درباره آن صحبت کنند تا همه بدانند در کشور چه اتفاقاتی افتاده است».
روحانی ادامه داد: «این محاسبه به ما نشان می‌دهد اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود، امروز رشد اقتصادی غیرنفتی ما ۴.۱، رشد اقتصادی ما با نفت ۳.۸ و تورم ما به‌طور متوسط در این سه و نیم سال ۱۱.۵ درصد می‌شد؛ در‌حالی‌که الان ۳۲ درصد است. اگر این دو عامل نبود، نرخ دلار زیر پنج هزار تومان بود، رشد سرمایه‌گذاری که منفی بوده مثبت ۴.۷ می‌شد و حجم تولید ناخالص کشور ما ۲۲ درصد بیشتر از آن چیزی می‌شد که امروز مشاهده می‌کنیم». رئیس‌جمهور افزود: «ممکن است کسی بگوید که می‌شد بهتر هم کار کرد. به‌هر‌حال اینها را نباید منکر شویم. در عین حال دولت در حد توان خود به مردمی که دارای حقوق ثابت بودند، کمک کرد. اینکه بعضی‌ها می‌گویند شما چه کار کرده‌اید، ما در حد توان‌مان این کارها را کرده‌ایم؛ البته ممکن است مشکلات به‌طور کامل جبران نشده باشد».
 2 قوه از دولت فاصله داشته باشند کار سخت می‌شود
روحانی در حالی دولت را به رئیسی تحویل خواهد داد که باید تا آن زمان رئیس جدید قوه قضائیه نیز مشخص شود. او نیز به مناسبت هفته قوه قضائیه یادی از شهید بهشتی کرد و گفت: «شهید بهشتی مظلوم بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی ما بود. آن‌قدر جو را علیه او مسموم کرده بودند که هیچ‌کس نمی‌توانست از او دفاع کند و آن‌قدر مظلوم بود که در جلسات خصوصی هم نمی‌شد از او تعریف و دفاع کرد. با وجود اینکه توهین‌های زیادی به شهید بهشتی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه می‌شد، هر‌چند این توهین‌ها درست نبود، اما هیچ‌وقت نگران این نبود که به خاطر این کار مورد تعقیب قرار می‌گیرد یا دستگیر می‌شود».
او درباره قوه قضائیه نیز عنوان کرد: «آنچه می‌تواند قوه قضائیه را بشکند، وابستگی جناحی است و امیدواریم قوه از این موضوع دور و کاملا بی‌طرف باشد. قوه قضائیه آخرین ملجأ مردم است و هر‌کسی ظلمی ببیند در آنجا تظلم‌خواهی می‌کند؛ البته باید امکانات را هم برای قضات فراهم کنیم».
رئیس‌جمهور بر لزوم روابط مناسب قوا تأکید کرد و گفت: «بسیار مهم است که قوه قضائیه با دولت و مجلس رابطه مناسب و همکاری خوبی داشته باشد. ما در این مدت تجربه کردیم که وقتی دو قوه دیگر از دولت فاصله داشته باشند، چقدر کار برای دولت و نظام سخت می‌شود که امیدواریم در آینده این فاصله کمتر شود».