سقط‌هایی که در آمار جایی ندارند

چند وقتی است که به دلیل تحریم ها، واردات دارو به کشورمان دچار مشکل شده است و حتی خیلی از دارو‌های حیاتی در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود اما این همه ماجرا نیست چرا که می‌توان با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی همان داروهای نایاب را پیدا کرد و با مبالغ گزاف تهیه نمود. علاوه بر آن دارو‌هایی که حتی فروش آن‌ها در دارو خانه‌ها هم مجاز نیست می‌توان به سادگی در بستر اینترنت پیدا و تهیه نمود. قرص سایتوتک قرص سقط جنین است که حتی در زمان پیش از تحریم هم دارو خانه‌ها اجازه فروش آن را نداشتند اما از همان زمان تا کنون این قرص به صورت غیر مجاز در بستر‌های مختلف به فروش می‌رسد. این روزها کافی است آن را در گوگل جست و جو کنید آن وقت خواهید دید که به جز بستر‌های فروش، نحوه استفاده از آن هم به صورت دقیق ارائه شده است.
>خرید قرص سایتوتک در تلگرام و اینستاگرام
قرص سایتوتک را در اینستاگرام جستجو می‌کنیم و با صفحات زیادی مواجه می‌شویم که به فروش این قرص می‌پردازند. به قسمت دایرکت می‌رویم و قیمت این دارو را جویا می‌شویم. در صفحات مختلف این قرص از 500 هزار تومان تا
800 هزار تومان به فروش می‌رسد. برخی از صفحات حتی نحوه استفاده از آن را هم توضیح می‌دهند. قرص انواع مختلفی دارد که آمریکایی آن از همه گران‌تر است، حتی ایرانی هم دارد که ساخت کشورمان است و از همه پائین قیمت‌تر است. ادمین یکی از صفحات می‌گوید برای کارکرد قرص ایرانی هیچ تضمینی نیست اما آمریکایی آن را تضمین می‌کند! برای سفارش هم آدرس محل سکونت را می‌گیرد و با پیک می‌فرستد. به همین راحتی یک داروی غیر مجاز که استفاده از آن خارج از بعد معنوی، آسیب‌های فراوانی به زنان وارد می‌کند، در کشور مان خرید و فروش می‌شود و هیچ کس هم پیگیر ماجرا نیست!


>قرصی که عوارض بسیاری دارد
یک دکتر ماما که نخواست نامی از آن در گزارش برده شود در این خصوص به عصر قانون گفت:« قرص سایتوتک برای سقط جنین استفاده می‌شود و اثر‌گذاری آن در هفته‌های 4 و 5 بارداری
50 درصد است اما در هفته 6 تقریبا 98 درصد اثرگذاری دارد. با این حال سقط جنین غیر قانونی با این دارو عوارض و خطرات زیادی برای مادر دارد و ممکن است باعث خونریزی شود.»
وی تصریح کرد:« ماهانه خیلی از این موارد به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که فرد در خانه سقط جنین انجام داده اما دچار خونریزی شده و سقط کامل انجام نشده است. به همین دلیل هم فرد به بیمارستان مراجعه کرده است که طی مراجعه آن گزارش سقط ناقص تهیه می‌شود تا روی آن عمل دی ان سی انجام شود، اگر فرد در چنین شرایطی به بیمارستان مراجعه نکند به دلیل خونریزی زیاد خطر جانی بالایی به همراه دارد. این قرص عواقب زیادی دارد و ریسک استفاده از آن بسیار بالاست، در حین استفاده از آن ممکن است دیواره رحم آسیب ببیند و فرد دچار خونریزی شدید شود. از طرف دیگر فرد ممکن است که دیگر هیچ وقت امکان بچه دار شدن نداشته باشد. اسهال و استفراغ و تب نیز از عواض استفاده از این دارو است که ممکن است بری فرد خطر ساز باشد. متاسفانه سقط‌های غیر مجاز و غیر قانونی زیادی در کشور ما انجام می‌شود و تهیه قرص‌های سقط جنین نیز بسیار راحت است. این موارد سقط به جز کسانی که دچار خونریزی می‌شوند و به بیمارستان مراجعه می‌کنند، در آمارها جایی ندارد به همین دلیل هم می‌توان گفت که سقط جنین در سنین بین 18 تا 30 سال در کشور ما خیلی بیشتر از آماری است که از جانب مسئولین ارائه می‌شود.»
>هیچ نظارتی نیست
‌ گاهی از گوشه و کنار خبری از بازداشت یک فروشنده قرص‌های غیر مجاز به گوش می‌رسد اما واقعیت این است که هیچ نظارتی بر این موضوع صورت نمی‌گیرد. از طرفی این قرص‌ها به دلیل عوارضی که دارند بسیار خطر ناک هستند و استفاده از آن ممکن است آسیب‌های جبران نا پذیری را به فرد وارد کند. با این حال اما همچنین هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و اگر هم نظارتی بخواهد صورت بگیرد مسئولین به فکر فیلتر کردن بستر‌های فضای مجازی می‌افتند در حالی که فیلتر و ایجاد محدودیت صرفا پاک کردن صورت مسئله است. چرا که این قرص‌ها پیش از بستر فضای مجازی به سادگی در ناصرخسرو به فروش می‌رسیدند و همان زمان‌ها نیز نظارتی در این خصوص صورت نمی‌گرفت!