شاخص‌های حکمرانی مناسب شهری

دکتر مصطفی عباسی‪-‬ درواقع میتوان گفت حکمروایی کنش متقابل سازمان‌ها و ادارات رسمی و دولتی شهر از یک سو و نهادها، تشکل‌ها و سازمان‌های غیر دولتی از سوی دیگر است. میتوان ۷مشخصه برای حکمروایی مطلوب ارائه داد که به شرح ذیل میباشد:
۱. مشارکت:
مشارکت یکی ازجنبه‌های مهم نظریه حکمروایی خوب شهری است چرا اصل و بنیان نظریه مذکور بر حکومت مردمی استوار است یعنی با مشارکت و همراهی مردم معنا می‌یابد به عبارت دیگر یعنی حکومتی که مردم اداره آن را برعهده دارند.
۲. اثربخشی و کارایی:


حکمرانی خوب به معنی آن است که نهادها و ارگانهای تصمیم‌گیرنده همیشه نیازهای مبرم مردم را در نظر داشته و از منابع موجود به صورت کارا استفاده نمایند. مفهوم کارایی در ارتباط با حکمرانی خوب به معنی استفاده پایدار از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست نیز خواهد بود.
۳. شفافیت:
شفافیت به معنای وجود جریان آزاد و سیال اطلاعات در علم ارتباطات می‌باشد که بر قابلیت دسترسی آسان همگان بر اطلاعات آزادانه تاکید دارد. این اطلاعات بایست به اندازه کافی در جامعه وجود داشته و قابل فهم برای همگان باشد.
۴. پاسخگویی:
پاسخگویی از ویژگیهای حکمروایی خوب است به این معنی که کلیه نهادها و موسسات اعم از دولتی و عمومی و خصوصی باید پاسخگوی مردم وهمچنین موسسات ذینفع باشند. این معیار دو نکته مکمل را در بر دارد؛ مسئولان شهری باید نیازها و خواسته‌های شهروندان را دریافته و پاسخ مناسب نشان دهند.
۵. اجماع سازی:
هماهنگی و همسویی میان برنامه‌ها وتصمیمات نهادهای مختلف جامعه امروزی درمدیریت شهری ازاهمیت شایانی برخوردار بوده‌عدم موازی کاری و هدر رفت بودجه‌های کلان میان ارگانی امروزه یکی از دغدغه‌های مسئولین بالا دستی و عموم است که حکایت از اهمیت و عملکرد شاخص اجماع‌سازی در مدیریت شهری دارد.
۶. عدالت:
پرمشخص است توزیع عادلانه امکانات وتخصیص بودجه‌ها میان مناطق مرکزی و حومه یکی از معیارهای عدالت محوری میباشد. همچنین یکی دیگر از فاکتورهای وجود عدالت در هر شهری در نظر گرفتن منافع گروههای محروم درهمه امورات میباشد. وجود اصل توازن و دسترسی به فرصتهای برابر در تصمیمات و برنامه‌های مدیران و مسئولین شهری محقق‌کننده وجود این شاخص در جامعه مورد مطالعه میباشد.
۷. قانونمندی:
این که تا چه میزان قوانین در یک جامعه واقعی است و میتوان به اجرای آن‌ها اطمینان داشت با این شاخص ارزیابی میشود، حکمروایی خوب مستلزم وجود چارچوبهای قانونی عادلانه و اجرای دقیق و برابر و بی‌طرفانه آن است. منظور از قانونمندی، وجود قوانین کارآمد، رعایت عادلانه چارچوبهای قانونی در تصمیم‌گیریها و دور بودن افراد غیرمسئول از تصمیم‌گیریهاست.