معاون گروسی به ایران سفر می‌کند


گروه سیاسی / تعیین تکلیف توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چشم‌انداز مذاکرات برجام گره خورده است. یک مقام ارشد کشورمان با بیان اینکه تا زمانی که برجام احیا نشود، ایران فیلم دوربین‌های نصب‌شده در تأسیسات هسته‌ای را در اختیار بازرسان آژانس قرار نخواهد داد، بر وجود ارتباط تنگاتنگ بین توافق موقت ایران و آژانس با مذاکرات برجام در وین صحه گذاشت.
به گزارش ایرنا این مقام دیپلماتیک در گفت‌و‌گو با شبکه امریکایی «سی‌ان‌ان» تصریح کرد که «به اشتراک‌گذاری نوارها به شیوه پیشروی مذاکرات وین برای احیای برجام بستگی دارد. کلید این مسأله، توافق است. توافقی که طبق آن طرفین در خصوص چیزی توافق کنند که درهای همکاری و فهم بهتر از جمله در زمینه شفافیت را باز کند».
این موضع‌گیری در حالی است که تفاهم بین ایران و آژانس که مجوز بازبینی تصاویر ویدیویی موجود روی دوربین‌های نصب شده در برخی سایت‌های هسته‌ای ایران را به بازرسان آژانس می‌دهد، سوم تیرماه منقضی شد و تهران تاکنون در این رابطه تصمیمی نگرفته است.


در چنین شرایطی است که این مقام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که تهران به هیچ عنوان تا زمان ادامه مذاکرات وین، قصد از بین بردن داده‌های موجود در تصاویر ویدیویی ضبط شده را ندارد اما تصمیم گرفته است در حال حاضر این تصاویر را از دید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخفی نگه دارد تا به دیپلماسی اجازه پیشروی دهند.
این مقام ایرانی هرگونه ادعا را مبنی بر این که ممانعت از دسترسی فعلی آژانس به داده‌های ضبط شده روی دوربین‌ها، احتمال حصول توافق هسته‌ای را از بین می‌برد، رد کرد و گفت که آژانس در نهایت در صورت احیای برجام، می‌تواند تمامی تصاویر را به‌صورت یکجا مشاهده کند.
ایران و آژانس اسفند سال گذشته در پی سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس به تهران و تصمیم برای توقف اجرای پروتکل الحاقی به توافق موقت سه ماهه‌ای دست یافتند که بر مبنای آن مقرر شد که اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان در این دوره سه ماهه در صورتی به آژانس ارائه ‌شود که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام را پس از لغو تحریم‌ها از سربگیرد. در غیر این صورت، تمامی این اطلاعات در پایان ماه سوم حذف و پاک خواهند شد. حالا در شرایطی که مقام‌های آژانس مدعی‌اند در صورت عدم تعیین تکلیف توافق موقت، از روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌اطلاع خواهند ماند، کشورمان هم حل این موضوع را منوط به حل مسأله برجام کرده است.
این در حالی است که روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شده است که معاون مدیرکل آژانس در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد. به گزارش این رسانه امریکایی بر اساس بازخوردی که معاون مدیرکل آژانس در خلال این سفر می‌گیرد، ممکن است گزارشی در روزهای آینده به شورای حکام آژانس داده شود که می‌تواند به برگزاری شورای ویژه جلسه ویژه شورای حکام منتهی شود.

معاون گروسی در راه ایران
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: «ماسیمو آپارو» ، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته جاری به ایران سفر می‌کند.
 به گزارش ایرنا، غریب آبادی روز شنبه با بیان اینکه آپارو همچنین یکی از بازرسان مصوب برای ایران نیز محسوب می‌شود، گفت که بازدید وی در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی و در چارچوب موافقت‌نامه جامع پادمان است .وی افزود: اگرچه با آژانس در تماس مداوم هستیم، اما هیچ برنامه گفت‌و گویی برای وی در تهران پیش‌بینی نشده است.