نمی‌دانم به توکیو می‌روم یا نه

حامد جیرودی/ دیروز خبری اعلام شد که خوشحالی و ناراحتی برای ورزش ایران را به‌صورت توأمان به ارمغان آورد. دولت ساموآ اعلام کرد که این کشور به‌دلیل نگرانی از کرونا، فقط ورزشکاران خارج از کشور را به بازی‌های المپیک توکیو اعزام می‌کند. بر این اساس و با خارج شدن وزنه‌بردار فوق سنگین زنان ساموآ، این سهمیه به پریسا جهانفکریان وزنه‌بردار دسته  مثبت 87 کیلوگرم از ایران رسید تا او نخستین بانوی وزنه‌برداری کشورمان که در المپیک شرکت می‌کند، لقب بگیرد و تعداد ورزشکاران اعزامی کاروان ایران به المپیک به عدد ۶۷ برسد. البته پس از اینکه اعلام شد جهانفکریان سهمیه المپیک گرفته خبر دیگری آمد که او عمل جراحی انجام داده و به احتمال زیاد نمی‌تواند در المپیک شرکت کند.
جهانفکریان در گفت‌وگویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درخصوص وضعیتش چنین توضیح داد: «من برای اینکه به المپیک بروم، 4 سال است که شب و روز تمرین می‌کنم. 2 سال است که در اردو بوده ام و 4 مسابقه گزینشی را انجام دادم ولی به خاطر آسیب زانویم با تأخیر در اردوی تیم ملی قبل از مسابقات آسیایی ازبکستان حاضر شدم و خط خوردم. برای همین نتوانستم در آخرین مسابقه گزینشی المپیک که این رقابت‌ها بود و صد امتیاز داشت شرکت کنم و فکر کردم که شانس حضور در المپیک را از دست داده‌ام. برای همین در صفحه شخصی‌ام انتقادهایی انجام دادم که چرا نتوانستم در مسابقات ازبکستان شرکت کنم که باعث شد المپیک را از دست بدهم. بعد از آن به کمیته انضباطی فدراسیون وزنه‌برداری فراخوانده شدم و به من گفته شد که حق اعتراض نداشته‌ای و نباید این حرف‌ها را می‌زدی و ما می‌خواهیم تو را محروم و تعلیق کنیم.»
این وزنه‌بردار یاسوجی صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: «من هم که چند ماه بود آسیب‌دیدگی سرشانه داشتم ولی من با تمرینات فیزیوتراپی آمادگی‌ام را حفظ کرده بودم تا در المپیک شرکت کنم و پس از آن جراحی کنم. ما این موضوع را کتباً به فدراسیون اعلام کردیم که آسیب دیده‌ام و باید جراحی کنم ولی فدراسیون پیگیری نکرد و کمیته انضباطی هم به من گفت تو اصلاً در اردو نبوده‌ای که آسیب دیدی و این وظیفه ما نیست. من بعد از این موضوع که خیلی ناامید شده بودم، به‌صورت اورژانسی و با 30 میلیون تومان هزینه شخصی عمل کردم و الان یک هفته از جراحی‌ام می‌گذرد. متأسفانه به خاطر مسائلی پیش پا افتاده این شرایط برایم به وجود آمد و حالا نمی‌دانم که دکترم به من اجازه می‌دهد در المپیک شرکت کنم یا نه؟!» جهانفکریان درباره وضعیت دستش پس از جراحی گفت: «من یکی از تاندون‌های سرشانه‌ام دچار پارگی شده بود که آن را جراحی آرتروسکوپی کردم و خدا را شکر خیلی خوب بود و پزشکم با ظرافت کامل این عمل را انجام داد.»
رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک از 2 تا 13 مرداد برگزار می‌شود. جهانفکریان درباره اینکه آیا با این وضعیت امیدی به حضور در المپیک دارد یا نه، گفت: «دکتر گفت باید 5 هفته دستم بسته باشد و پس از آن تمرینات فیزیوتراپی‌ام را آغاز کنم و این بستگی به وضعیت جسمانی‌ام دارد که زودتر خوب می‌شوم یا 5 هفته درمانم طول می‌کشد. من قبل از آن خیلی آماده بودم ولی حالا امروز باید با پزشکم و فدراسیون صحبت کنم و ببینم شرایطم به چه صورت است اما امیدوارم معجزه شود. همان‌طور که 10 روز پیش به من گفتند که به هیچ عنوان به المپیک نمی‌روی، این اتفاق بیفتد و به توکیو بروم. من حتی اگر به ۵۰ درصد آمادگی‌ام هم برسم خوب است.»