سهمیه نطلبیده المپیک برای دختر وزنه‌بردار ایران

شهروندآنلاین: وزنه‌برداری زنان ایران از چند سال قبل فعالیتش را به‌طور رسمی آغاز کرده و این موضوع مورد توجه بسیاری از اهالی ورزش قرار گرفته است. با این حال تصور اینکه دختران وزنه‌بردار ایران بتوانند به المپیک راه پیدا کنند مسأله‌ای نبود که بتوان آن را پیش‌بینی کرد اما حالا یک اتفاق باعث شده سهمیه المپیک به یکی از همین دختران برسد.

دولت ساموآ اعلام کرد که این کشور به دلیل نگرانی از بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹، فقط ورزشکاران خارج از کشور را به بازی‌های المپیک توکیو اعزام می‌کند. انجمن ورزش ساموآ و کمیته ملی المپیک این کشور  تأیید کرد که دستور دولت منجر به خروج ۳ وزنه‌بردار از تیم شده است.

براین اساس با خارج شدن وزنه‌بردار فوق‌سنگین زنان تیم ساموآ، این سهمیه به پریسا جهانفکریان از ایران خواهد رسید و او به نخستین بانوی وزنه‌برداری کشورمان تبدیل می‌شود که می‌تواند در المپیک شرکت کند.



این در حالی است که به نظر می‌رسد دختر وزنه‌بردار ایران نتواند در المپیک توکیو حضور پیدا کند. پس از اینکه مشخص شد پریسا جهانفکریان دختر وزنه‌بردار سهمیه المپیک گرفته، او اعلام کرد عمل جراحی انجام داده است و نمی‌تواند در المپیک شرکت کند.

جهانفکریان ضمن ابراز ناراحتی درباره مصدومیتش گفته است: «فدراسیون که فقط من را به کمیته انضباطی فراخواند و مورد موأخذه قرار داد که چرا در صفحه شخصی خودم از اینکه به قهرمانی آسیا نرفتم انتقاد کردم. متأسفانه هیچ چیز به من نگفتند و الان هم دستم را جراحی کرده‌ام.»

او افزود: «در جلسه انضباطی مرا بازخواست کردند که چرا فدراسیون را مورد انتقاد قرار دادم. هیچ کس نمی‌دانست که این سهمیه المپیک به من می‌رسد و حالا هم چون اطلاعی نداشتم دستم را جراحی کردم و بعید است بتوانم در المپیک حاضر باشم. این در حالی است که اگر جراحی نمی‌کردم با همان مصدومیت می‌توانستم در المپیک وزنه بزنم.»

جهانفکریان به‌دلیل آسیب‌دیدگی نتوانست در تمرینات اردوی آخر تیم ملی وزنه‌برداری برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند. با توجه به اینکه جهانفکریان در این مدت جراحی کرده، همین موضوع و عدم آمادگی جسمانی این وزنه‌بردار ابهاماتی را در خصوص اعزام به المپیک ایجاد کرده است.

از طرفی موضوع مبارزه با دوپینگ نیز مطرح است. با توجه به قوانین سختی که وزارت ورزش برای فدراسیون‌ها وضع کرده و اینکه با گرفتن تست دوپینگ نتیجه آن احتمالا تا المپیک مشخص نخواهد شد، دیگر موردی است که به ابهامات اعزام جهانفکریان اضافه می‌کند.

در این باره قرار است جلسه پزشکی برای تعیین تکلیف حضور دختر وزنه بردار ایران در المپیک توکیو فردا (یکشنبه) برگزار می شود. مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری فردا با حضور خود ورزشکار درباره اش تصمیم می‌گیرند. نکته این است که او شش روز پیش عمل جراحی دست انجام داده از این رو رسیدن او به المپیک به اما و اگر کشیده شده است‌.

به نظر می‌رسد با شرایط موجود جهانفکریان نتواند در المپیک شرکت کند. هرچند که باید منتظر اعلام رسمی فدراسیون وزنه‌برداری و کمیته ملی المپیک بود تا مشخص شود ایران از این سهمیه انصراف می‌دهد یا خیر.