داوطلبان نفس هدیه می‌کنند

12 شهرستان سیستان‌وبلوچستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند و بقیه شهرستان‌ها هم حال‌وروز چندان خوشی ندارند. دسترسی به مراکز درمانی برای روستاهای پراکنده این شهرستان‌ها کار ساده‌ای نیست و از طرفی بسیاری از این خانواده‌ها امکان رفت‌وآمد به مراکز درمانی را ندارند.

ابتلای ویروس جهش‌یافته کرونا در این مناطق، خانواده‌های زیادی را درگیر کرده است. در حال حاضر شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، خاش، زابل، زاهدان، زهک، سراوان، سرباز، میرجاوه، نیک‌شهر، تفتان و گلشن در محدوده قرمز قرار دارند.

«محمد نصیری» رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در روزهای گذشته تماس‌های مکرری از معاون وزیر بهداشت، نمایندگان شهرستان‌های مختلف در مجلس و افراد و مسئولان دیگر داشتیم که از هلال‌احمر درخواست ورود به این بحران را داشتند.



به دلیل همین شیوع کرونا در این استان کاروان‌های نذر آب با تأخیر به این استان راهی می‌شوند. اما تصمیم گرفتیم تا کمک‌ها و فعالیت‌های خیران و خیریه‌ها را به این سمت و سو بکشانیم.»

 

تقسیم کار داوطلبانه

بیست خیر و موسسه خیریه در اولین مرحله اعزام کمک اضطراری به سیستان‌وبلوچستان اعلام آمادگی کرده‌اند. از خیریه‌های فعال در تأمین هزینه درمان گرفته تا خیران و نیروهای جهادی که به توزیع اقلام بهداشتی و ماسک و … مشغولند.

نصیری می‌گوید: «وضعیت کنونی استان سیستان‌وبلوچستان علاوه بر انجام اقداماتی از سوی دولت، نیازمند همکاری بیشتر مردم و تقسیم کار بین موسسه‌های خیریه است. پشتیبانی و تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز، کاری است که در بخش داوطلبی می‌توان به آن پرداخت.

کاهش تردد بین استان‌ها ضرورتی است که امروز باید به آن توجه کرد. به همین دلیل پشتیبانی هلال‌احمر در این زمینه می‌تواند کمک‌حال موسسات و خیران باشد تا اقلام و کمک‌های آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست مناطق مختلف برسد.»

موسسات خیریه برای همراهی با هلال‌احمر در ارسال کمک‌های بهداشتی و درمانی به سیستان‌وبلوچستان اعلام آمادگی کرده‌اند و برای هدفمندتر شدن فعالیت‌ها، هر شهرستان به چند موسسه خیریه سپرده شده است.

نصیری می‌گوید: «با تعامل با  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز شبکه بهداشت و درمان استان سیستان‌‌وبلوچستان، پروتکل‌های درمانی را مرور کرده‌ایم و قرار است با برگزاری دوره‌های آموزش پیش‌بیمارستانی برای اعضای موسسه‌های خیریه و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، مشارکت گسترده‌ای در تزریق واکسن کرونا نیز داشته باشیم.»

 

نیروی داوطلب بومی

موسسه خیریه و انجمن‌های مردم‌نهادی در کشور نیست که تاکنون فعالیتی در سیستان‌و‌بلوچستان نداشته باشد؛ از ساخت مدرسه و جاده و سرویس بهداشتی گرفته تا فعالیت‌های فرهنگی و درمانی و معیشتی دیگر.

در هفته گذشته که وضعیت شیوع کرونا در سیستان‌وبلوچستان حادتر شده هم این خیریه‌ها تلاش برای کمک‌های بهداشتی و درمانی را آغاز کرده‌اند.

«زهرا مشتاق» به نمایندگی از گروه خیران ایران‌زمین می‌گوید: «از زمان شیوع کرونا ما در روستاهای مختلف سیستان‌وبلوچستان حمایت‌های بهداشتی و همچنین تجهیزاتی مثل ونتیلاتور را ارایه دادیم. این روزها یکی از بیشترین اقلام مورد نیاز در این مناطق کپسول اکسیژن است.

برای همین با همکاری خیران 200میلیون تومان برای خرید این کپسول‌ها جمع‌آوری و تجهیزات مورد نیاز خریداری شده است. منطقه سیستان‌وبلوچستان روستاهای متعدد با پراکندگی‌های زیاد دارد و بسیاری از مردم این روستاها دسترسی به شبکه بهداشت و درمان ندارند. همین موضوع به شیوع بیشتر کرونا در این منطقه دامن زده است.»

 

اهدای نفس توسط خیریه‌ها

خیریه‌های مختلف پای کار آمده‌اند و از دوخت و اهدای ماسک و لباس بیمارستانی گرفته تا خرید تجهیزات پزشکی را بر عهده گرفته‌اند. وسایل بهداشتی از جمله صابون از مهم‌ترین نیازهایی است که در سیستان‌وبلوچستان به چشم می‌خورد.

‌نبود آب آشامیدنی و سالم و همچنین آب مورد نیاز برای امور روزمره بهداشتی در اکثر روستاهای سیستان‌وبلوچستان، شیوع کرونا در این منطقه را با خطر بیشتری روبه‌رو کرده است. همچنین دوری اغلب روستاها از امکانات درمانی و نبود دسترسی به پزشک و حتی امکانات اولیه‌ای مثل ماسک و ضدعفونی‌کننده

تعدادی از گروه‌های جهادی هم برای تأمین نیروی انسانی برای توزیع اقلام و فعالیت‌های دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند. «حسینی یکتا» نماینده قرارگاه جهادی امام‌رضایی‌ها می‌گوید: «سال‌ها فعالیت ما در استان سیستان‌وبلوچستان باعث شده تا ظرفیت انسانی خوب و معتبری در این منطقه داشته باشیم.

امروز که در سیستان‌وبلوچستان بحران کرونا شدت گرفته و قرار است سفرهای بین‌شهری به حداقل خود برسد، می‌توانیم از این ظرفیت برای توزیع اقلام بهداشتی و ماسک و ضدعفونی‌کننده و همچنین دستگاه‌های کپسول اکسیژن و … استفاده کنیم.»

خیران این روزها دوباره دست‌به‌دست هلال‌احمر می‌دهند تا با اهدای نفس، پنجمین موج شیوع کرونا در کشور را از وضعیت بحرانی خارج کنند. نبود آب آشامیدنی و سالم و همچنین آب مورد نیاز برای امور روزمره بهداشتی در اکثر روستاهای سیستان‌وبلوچستان، شیوع کرونا در این منطقه را با خطر بیشتری روبه‌رو کرده است.

همچنین دوری اغلب روستاها از امکانات درمانی و نبود دسترسی به پزشک و حتی امکانات اولیه‌ای مثل ماسک و ضدعفونی‌کننده. با وجود گذشت یک‌سال‌ونیم از شیوع کرونا در کشور و عبور از پنج موج شیوع گسترده، هنوز روستاهایی در این استان هستند که اهالی آن از ماسک استفاده نمی‌کنند.

علاوه بر مسائل فرهنگی، فقر هم عامل مهمی در عدم‌استفاده اغلب این مردم از ماسک و ضدعفونی‌کننده است.

ترس از پیک پنجم با شیوع کرونای هندی و آفریقایی