محمد یوسفی آرامش کاسبان تحریم و گزارش مجله فوربز

مجله فوربز در تاریخ 29 ژوئن گزارشی از رشد بی‌سابقه ابرمیلیونرها در ایران ارائه داده است که پیام‌آور یک فاجعه و شکاف بزرگ در اجتماع ایران است. این گزارش با شگفتی اذعان می‌دارد که چگونه تحریم‌های شدید موجب رشد نجومی سرمایه عده‌ای و کاسبی آنها در ایران شده است. فوربز اعلام می‌دارد در حالی که میانگین رشد با درآمد خالص بالا در سطح جهانی عددی در حدود 6 درصد است؛ شاهد رشد 21 درصدی این افزایش نجومی در ایران هستیم. عددی که با 250 هزار ابرمیلیونر، با سبقت بسیار عربستان سعودی را که 210 هزار ابرمیلیونر در این سطح دارد، پشت سر گذاشته است و در رتبه اول خاورمیانه قرار دارد. این کسب رتبه برتر، برای کشوری که همواره بر روی سیاستگذاری‌های اقتصاد مقاومتی و تقسیم عادلانه ثروت تاکید داشته است، قابل تامل و بحث برانگیز است. پرسش به شدت مهم این است که چگونه در سالی که بخش اعظمی از جامعه ایران در فقر، تنگدستی و درگیری جدی با تورم به سر می‌برد؛ ده‌ها هزار نفر موفق به جذب چنین سرمایه عظیمی شده‌اند؟ چگونه با وجود تحریم‌های شدید آمریکا عده‌ای توانسته‌اند به برکت تحریم، رانت، انتظارات تورمی شدید جامعه و نگرانی و ناامیدی مردم، اینچنین به سرمایه خود اضافه کنند؟ مخالفین سینه چاک برجام و تعامل با دنیا که تحریم را نعمت می‌دانند، چه برای گفتن دارند؟! این گزارش کاملا بیان کننده آن است که چگونه سفره مردم به شدت کوچک شده است و معدود افرادی با تغییر روند سرانه درآمدی کشور، موفق به جذب بخش گسترده ای از ثروت به سمت خود شده اند.
آیا وقت آن نرسیده تا برخی رسانه‌ها که هر روز تیتری بزرگ‌تر از دیروز علیه برجام و مذاکره‌کنندگان کشور می‌زنند و حقوق بیت المال را حیف و میل می‌کنند، دراین‌باره پاسخی به ملت ایران بدهند؟! هزینه تیتر کار کردن عده ای در این مملکت در ناموسی دانستن برجام را چرا مردم بی گناه باید بپردازند؟!
کاملا شفاف است که فضای بسته اقتصادی کشور، علی‌رغم آنکه بیش از 60 درصد مردم در تنگنا و درگیری جدی اقتصادی هستند، موجب کیسه دوزی و کاسبی جدی عده ای شده است؛ به نظر می رسد تحریم برای عده‌ای تبدیل به نعمت شده است و مدافعین متعصب آن نمی‌دانند که چگونه در حال فدا کردن ملت به علت تاکید افراطی بر روی مواضع اشتباه خود هستند.
افزایش انتظارات تورمی، بی‌اعتمادی مردم به سیاستمداران و گرایش به رمز ارزها، ارزان بودن استخراج بیتکوین، تشویق غیرمنطقی دولت برای پیوستن مردم به بورس، تحریم‌های سخت بین‌المللی و پایین بودن سرعت واکسیناسیون در کشور، همگی خطاهای نابخشودنی مسئولان در وضعیت اسفناکی که به آن گرفتاریم هستند!
این گزارش به اندازه کافی خود گواه این نکته مهم است، که بر طبل تحریم کوبیدن، در ارتباط مستقیم با کاسبی میلیونرها و فقیرتر شدن جامعه ایرانی است؛ آیا آنان که روزی مدافعین برجام و تعامل با دنیا را جاسوس و وطن فروش می نامیدند؛ نمی‌خواهند برای دقایقی چشمان خود را باز کنند و بپذیرند که دلسوزی و وطن پرستی متوهمانه آنها با مملکت چه کرده است؟! بهتر است به احترام سفره کوچک شده مردم، در ابراز نظر در مباحث مهم حکمرانی که تخصص و درک کافی از آن نداریم خودداری کنیم و بیش از این با مواضع تندروانه خود در جهت حمایت از کاسبان تحریم گام برنداریم.
سایر اخبار این روزنامه
به دنبال پیک پنجم کرونا، بار دیگر فعالیت‌های فرهنگ و هنری تعلیق شدند کمر خمیده سینما و تئاتر در جنگ با کرونا محمد یوسفی آرامش کاسبان تحریم و گزارش مجله فوربز وام ودیعه مسکن کرونا با چه شرایطی پرداخت می‌شود؟ مستاجران در صف وام ۷۰ میلیونی مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد: اتوبوس خبرنگاران ۷ سال به نمایندگی مراجعه نکرده بود رهبر مرموز هیئت تحریر الشام «ابومحمد الجولانی» کیست؟ بیرون آمدن شورشی مرموز از پشت نقاب اظهارنظر جدید وزیر خارجه سعودی درباره گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران استقبال ریاض از مذاکره با تهران «ابتکار» راهکارهای افزایش ارزش پولی ملی را بررسی کرد صفرهای کم ارزش؛ سفره های خالی تاکید ابراهیم رئیسی بر استفاده از تجارب گذشته دیدار جمعی از وزرا و مسئولان با رئیس جمهوری منتخب روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا: شرایط واکسیناسیون روز به روز بهتر می‌شود سردار حاجی زاده: با استقرار دولت جدید می‌توانیم برای نخستین‌بار دولت اسلامی را شکل دهیم شهریاری هشدار داد مرزهای استان سیستان و بلوچستان بسته شود