مهم‌ترین چالش رئیسی

حسین ‌ مرعشی تشریح کرد مهم‌ترین چالش رئیسی حسین مرعشی به‌تازگی در گفت‌وگویی به روایت شب دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ پرداخته و گفته است: «در سال ۸۴ که مرحله دوم انتخابات بود ساعت ۱۰ و نیم شب آقای هاشمی به من زنگ زدند و گفتند از آیت‌الله خامنه‌ای پیامی به من رسیده که جشن نگیرید و من به حاج آقا گفتم که جشن را قرار است رقیب ما بگیرد چون ما انتخابات را واگذار کردیم، آقای هاشمی به من گفتند من دارم می‌خوابم، نتیجه که نهایی شد من را بیدار نکنید و فردا صبح به من بگویید و ایشان واقعا ساعت ۱۰ و نیم شب خوابیدند و من ۶ صبح از آقای کرباسچی و آقای محمد هاشمی خواهش کردم که به خانه بروند و به ایشان بگویند و ایشان ساعت ۸ در جلسه مجمع حضور پیدا کردند. شخصیتی در سطح آقای هاشمی به احمدی‌نژاد باخته و این یک شوک بزرگی به طور طبیعی است ولی به آقای هاشمی شوک وارد نمی‌شد و هیچ وقت هم بعد از این تصمیم نگرفتند که در انتخابات شرکت نکنند».
به گزارش «خبرآنلاین» او همچنین درباره ضرورت تلاش رئیسی برای استحکام برجام بیان کرد: «آقای رئیسی باید بداند که در همین مقطع باید بایستد و به آقای روحانی کمک کند و نظر رهبری را جلب کند، چراکه باید مسئله بازسازی برجام و رفع تحریم‌ها را جدی بگیرد، اگر این حل نشود هیچ مسئله‌ای از مسائلی که مورد توجه ایشان و مورد توجه ما است حل نمی‌شود. دومین مسئله‌ای که ما دنبال آن بودیم و روی آن اصرار داشتیم این بود که شکاف بین سیاست‌مداران و اقتصاددانان باید برطرف می‌شد. ما فکر کردیم مثل تجربه نخست‌وزیر فعلی هند، مثل تجربه ترکیه و مثل تجربه برزیل، اینها کشورهایی بودند که تورم ۴۰ درصد و ۵۰ درصد و ۸۰ درصد داشتند ولی یک اقتصاددان آمده و تصمیم‌گیر شده است یعنی این شکاف بین سیاست‌مدار و اقتصاددان از بین رفته و این تورم مهار شده و کشورها روی فُرم درست با تورم زیر ۱۰ درصد آمده‌اند».
او درباره علل حمایت کارگزاران از همتی هم اظهار کرد: «ما در ایران فکر می‌کردیم یک کسی مثل دکتر همتی که در این دو سال و نیم که سخت‌ترین دوره ریاست بانک مرکزی بوده، با موفقیت توانست در مقابل فشارها بایستد و کشور را از این گردنه سخت عبور دهد، ما فکر می‌کردیم اگر ایشان بیاید چون هم رئیس‌جمهور شده و هم اقتصاد بلد است می‌تواند تورم را زیر ۱۰ درصد بیاورد و کشور را از این تورم مزمن نجات دهد که مردم انتخاب دیگری داشتند. البته عده‌ای رأی ممتنع داشتند که آن ۱۱ تا ۱۹ میلیونی هستند که خدمت شما عرض کردم و عده‌ای هم رأی مثبت به آقای رئیسی دادند و ایشان رئیس‌جمهور شدند».
مرعشی همچنین درباره نسبت قالیباف با رئیسی تصریح کرد: «الان حاکمیت یکپارچه نیست؛ بین آقای قالیباف و آقای رئیسی، شکاف زیادی وجود دارد. تجربه هم همواره این‌گونه بوده، هرگاه فکر می‌کردیم حاکمیت یکپارچه است و رقیبی در میدان نبوده، همان هیئت حاکمه تقسیم بر دو شده است به عنوان مثال، در مجلس دوم، دولت دوم آقای مهندس موسوی و حزب جمهوری اسلامی، هر سه اینها وقتی که نهضت آزادی، بازرگان و سحابی حذف شدند، تقسیم بر دو شدند یعنی خط امام‌ در مجلس دوم تقسیم بر دو شدند و در دولت آقای موسوی تقسیم بر دو شدند. آقای پرورش، مرحوم مهندس عسگراولادی و آقای ناطق تبدیل به جناح راست دولت شدند. بهزاد نبوی و آقازاده به جناح چپ دولت تبدیل شدند. در حزب جمهوری اسلامی هم همین اتفاق رخ داد که منجر به توقف حزب شد. در مجلس ششم هم وقتی که رقیب جدی نداشتند و اکثریت دوسوم به افراد دوم‌خردادی رسید آقای کروبی و روحانیون مجلس یک طرف، آقای بهزاد نبوی و خاتمی در طرف دیگر ایستادند و از هم جدا شدند. بنابراین بسیار مشکل است که بدون وجود یک رقیب در صحنه، اکثریت، تقسیم بر دو نشوند».


او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دیدار حزب کارگزاران با رئیسی وجود دارد یا نه هم بیان کرد: «اگر فکر کنیم روی ایشان مؤثر است، درخواست می‌دهیم... ما برنامه جامع و خوبی را برای آینده ایران آماده کرده بودیم؛ می‌توانیم این برنامه را به ایشان بدهیم».
او درخصوص مهم‌ترین چالش رئیسی هم گفت: «من خواسته‌های غیرمنطقی افراطیونی را که به ایشان رأی دادند می‌دانم. ایشان اگر بخواهد عاقلانه کشور را اداره کند به همان سرنوشتی مواجه می‌شود که پیشینیانش شدند یعنی این افراد تندرو علیه وی می‌شوند. اگر آقای رئیسی خودش را به آنها بسپارد با مشکل مواجه می‌شود».