میهمانی‌ها و سفره‌های انتخاباتی متناسب با پروتکل‌ها نبود

رئیس‌جمهور تأکید کرد: میهمانی‌ها و سفره‌های انتخاباتی متناسب با پروتکل‌ها نبود شرق: کرونا دوباره در کشور جان گرفته و برخی شهرهای کشور را قرمز کرده است، همین فرصتی شد تا رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا به ایام انتخابات اشاره کند. حسن روحانی گفته: «متأسفانه ما این ایام مسائلی داشتیم که به شیوع کرونا کمک کرد، انتخابات و به‌خصوص انتخابات شوراها که گزارش‌هایی به ما رسید که میهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که در برخی جاها می‌انداختند، متناسب با پروتکل‌ها نبود».
به گزارش ایسنا، حسن روحانی همچنین به دیگر عوامل شیوع کرونا پرداخت و عنوان کرد: «سفرهای تابستانی را هم داریم که قبلا ماه رمضان و عید فطر هم بوده و همه اینها دست به دست هم می‌دهند. باید همه مقررات مناطق قرمز و نارنجی اجرا شود، اگر این موارد با تردید مواجه شود، ما به مشکل می‌خوریم. این بیماری که معلوم نیست تا کی میهمان ناخوانده جامعه ما می‌ماند و نتیجه بی‌توجهی به مقررات همین وضعیت می‌شود».
او همچنین از دیگر کشورها مثال آورد که آنها نیز نتوانسته‌اند مشکل کرونا را حل کنند: «اروپا و کشورهای پیشرفته می‌گویند به خاطر واکسنی که زده‌اند شرایط مناسب شده و همه رستوران‌ها، تالارها و مراکز ورزشی فرهنگی را باز می‌کنند، سه تا چهار هفته بعد دوباره هجوم این بیماری و ویروس به نوعی و شکلی دیگر مشاهده می‌شود و دوباره محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند. مشخص است ابعاد این ویروس را نشناختند و کرونا هر زمانی قدرت خود را نشان می‌دهد».
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کرونا غیرقابل‌درمان است، گفت: «این ویروس عوارض جانبی را ایجاد می‌کند که آن عوارض جانبی به‌ طوری قابل درمان است، اما اگر بگوییم این ویروس داروی مشخصی دارد و می‌تواند در چند نوبت مصرف شود و این ویروس تمام شود، چنین چیزی نداریم؛ در واقع باید بگوییم غیرقابل‌ درمان است. البته نکته مثبت، واکسن‌پذیربودن ویروس کروناست. گاهی شرایطی پیش می‌آید که در واکسن‌پذیری هم تردید می‌شود؛ یعنی واکسنی می‌آید و مردم یک مصونیتی پیدا می‌کنند اما بعد یک نوع جهش‌یافته جدید می‌آید. ممکن است مرگ‌و‌میر پایین‌تر باشد اما بیماری وجود دارد؛ بنابراین این ویروس از یک طرف واکسن‌پذیر است و گاهی هم از نظر ابتلا واکسن‌پذیری آن تردیدپذیر است».


روحانی به شرایط واکسن در کشور نیز اشاره کرد و افزود: «در موضوع واکسن در کشور شرایط روزبه‌روز بهتر می‌شود، البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می‌گذاشتند، الان شرایط بهتری داشتیم. پول کواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶میلیون‌و ۸۰۰ هزار دوز را به ما تحویل دهد، ولی از آن قولی که به ما داده‌اند، عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند. همه علامت‌ها نشان می‌دهد که هم واکسن خارجی برای خرید و واردشدن به کشور و و هم دو واکسن داخلی که مجوز اضطراری را برای تزریق گرفته‌اند به ما کمک می‌کند که شرایط در هفته‌های آینده حتما از نظر واکسن بهتر خواهد شد و واکسیناسیون وسیع‌تر انجام می‌گیرد». او ادامه داد: «از یک طرف بحث اول مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و از طرف دیگر کسب‌و‌کارها، مشاغل و خدمات را داریم که با این بیماری مواجه است که سریعا واکسن آنها انجام بگیرد. امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون را توسعه دهیم و شرایط مناسب‌تری را در هفته‌های بعد داشته باشیم. اگر فاصله‌گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذاریم و دورهمی‌ها همچنان سر جای خودش باقی بماند، ویروس کرونا دست‌کم تا آخر سال در کشور می‌ماند و سرایت آن با قدرت ادامه پیدا می‌کند. با مراعات، می‌توانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم. در کل کشور این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم قرار بگیریم. حتما اگر دقت و مراقبت کافی نشود، شاهد افزایش شیوع خواهیم بود».
روحانی گفت: «در استان‌های جنوبی به‌ دلیل نفوذ ویروس دلتا، باید مراقبت بیشتری انجام شود. امروز در ارتباط مستقیم با استان سیستان‌وبلوچستان دیدیم مردم با مشکلاتی مواجه بودند که همه باید کمک کنند تا این مشکلات رفع شود. مردم هم در تابستان برای سفرها مراعات کنند و به مناطق قرمز و نارنجی نروند و سفرهای تابستانی را به تأخیر بیندازند و تردد به اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات و دورهمی‌ها را مراعات کنند تا بتوانیم جلوی انتقال این ویروس به‌ویژه نوع جدید هندی آن را بگیریم».