دستور ویژه روحانی و اژه‌ای برای پیگیری و حل مشکل برق

 
سرویس سیاسی-

پس از بحرانی‌تر شدن شرایط صنعت برق و خاموشی‌های گسترده در تهران و بسیاری از شهرها و مناطق ایران در روزهای گذشته، رئیس‌جمهور به معاون اول خود و وزیر نیرو دستور داد با تشکیل جلسه ویژه بررسی مشکل برق کشور نسبت به حل معضل تامین برق در اسرع وقت اقدام شود.


روحانی همچنین ضمن عذرخواهی از مردم گفت که «در برخی کشورهای اروپا کل برق کشور 24 ساعت می‌خوابد» و «ساعت قطع برق باید برای مردم مشخص باشد.»
دستور روحانی برای تشکیل جلسه ویژه
بررسی مشکل برق کشور
حجت‌الاسلام روحانی دیروز سه شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به معاون اول خود و وزیر نیرو دستور داد در اسرع وقت نسبت به حل معضل تامین برق اقدام نمایند.
وی با‌اشاره به برخی عوامل ناخواسته و غیر ارادی در ایجاد مشکل برق در کشور گفت: اگر چه برخی عوامل اصلی در تنش برقی کشور در اثر تغییرات فصلی و عوامل طبیعی است اما عوارض این پدیده‌ها مدیریت شود و به حداقل برسد و با برنامه‌ریزی دقیق، پیش‌بینی پذیری پدیده‌ها افزایش یابد.
رئیس‌جمهور افزود: وزارت نیرو با همکاری همه دستگاه‌ها، می‌بایست با جدیت در اسرع وقت نسبت به حل معضل تامین برق اقدام نماید.
روحانی با تاکید بر لزوم پاسخگویی به افکار عمومی، توضیح و روشنگری مردم، گفت: خاموشی و قطعی برق امر موقتی است و در گذشته هم سابقه داشته و قابل مدیریت است ولی آنچه بیش از خاموشی‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد قطع ناگهانی و بدون برنامه برق است.
وی افزود: اگر در این زمینه مردم با توضیحات دقیق مسئولان، پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند تا اندازه‌ای مشکل را قابل تحمل‌تر خواهد کرد و درصورتی که قطع برق به شکل ناگهانی انجام نشود و از پیش اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد، خسارت و نارضایتی کمتری خواهیم داشت.
روحانی: از مردم به خاطر
قطعی برق عذرخواهی می‌کنم؛
ساعت قطع برق می‌بایست برای مردم مشخص باشد
رئیس‌جمهور همچنین پیش از ظهر دیروز در آیین افتتاح طرح‌های اقتصادی و زیربنایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق آزاد کیش، ارس، ماکو و انزلی که به‌صورت ارتباط تصویری برگزار شد، طی سخنانی درباره قطعی‌های مکرر و بدون اطلاع قبلی برق که مردم را با مشکلات مواجه کرده است، اظهار داشت: به‌خاطر مشکلات فنی دچار قطعی برق شدیم و ناچار شدند که به‌صورت اتوماتیک برخی مناطق را خاموش کنند تا کل سیستم برق کشور دچار مشکل و افت ناگهانی نشود. من در برخی کشورهای اروپا دیدم که کل برق کشور 24 ساعت می‌خوابد و برای اینکه این‌طور نشود، چند منطقه به‌صورت اتوماتیک خاموش شده و مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است.
روحانی گفت: من از مردمی که در این‌روزها دچار مشکل شدند، عذرخواهی می‌کنم و از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم که مقداری همکاری و همراهی کنند و چاره‌ای نداریم و ممکن است تصور شود وزارت نیرو مقصر است ولی این وزارتخانه مقصر نیست و به‌خاطر دلایل متعدد برق قطع می‌شود ولی وزیر نیرو باید برای مردم توضیح بدهد که مشکل از کجا بوده است. هم‌چنین باید راه‌حل را بیابیم و مردم هم کمک کنند و اگر بازهم قطع برق لازم بود، ساعتش می‌بایست برای مردم مشخص باشد.
جهانگیری: وضع فعلی برق
تا اوایل مرداد ادامه دارد
به دنبال دستور روحانی بود که جلسه بررسی خاموشی‌های اخیر و راهکار‌های مدیریت مصرف برق پیش از ظهر دیروز در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
جهانگیری هم بعد از جلسه طی اظهاراتی گفت: طبق پیش‌بینی‎ها وضع فعلی برق تا اوایل مرداد ادامه دارد.
وی همچنین گفت: اطمینان می‌دهیم که برق جاهای ضروری و مهم قطع نشده و نخواهد شد.
رئیسی درباره قطع برق
از وزارت نیرو گزارش خواست
همچنین در ادامه ملاقات وزرا با رئیس‌جمهور منتخب، رضا اردکانیان وزیر نیرو بعد از ظهر دوشنبه با حضور در دفتر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
اردکانیان در این دیدار با تبریک انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از آخرین اقدامات وزارتخانه متبوع خود را ارائه کرد.
وزیر نیرو با‌اشاره به غفلت صورت گرفته در زمینه تعامل و ارتباط مناسب با کشورهای منطقه، به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در قبال خاموشی‌های اخیر پرداخت.
رئیسی نیز در این دیدار با ابراز نگرانی جدی از قطعی فراگیر برق در روزهای اخیر و مشکلات عدیده‌ای که بواسطه آن برای زندگی روزمره مردم و صنوف مختلف ایجاد شده، نسبت به لزوم رفع مشکلات پیش آمده تاکید کرد و درباره اقدامات این وزارتخانه برای عدم تداوم این وضعیت و تامین برق مورد نیاز کشور، گزارش خواست.
رئیس‌جمهور منتخب همچنین در پاسخ به استقبال وزیر نیرو از راه‌اندازی سامانه معرفی مدیران دولت آینده اظهار داشت: شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم محدود به وزرا نیست و این رویکرد در انتخاب مدیران سطوح مختلف دنبال خواهد شد.
دستور اژه‌ای به دادستان کل کشور
برای پیگیری علت قطعی‌های برق
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس‌قوه قضائیه در نامه‌ای دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور در روزهای گذشته کرد.
در نامه رئیس‌قوه قضائیه به حجت‌الاسلام منتظری آمده است «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش‌نمایید».
مشکلات ناشی از قطع مکرر برق
و بروز نارضایتی وگلایه مردم
قطعی مکرر برق در روزهای اخیر و عدم اعلام برنامه صحیح ساعت‌های قطعی برق باعث ایجاد مشکلات مختلف برای مردم شده و زمینه بروز نارضایتی گسترده را فراهم کرده است.
میزان نارضایتی مردم از شرایط تامین برق به حدی است که شب سه شنبه پس از تحمل ساعت‌ها خاموشی شاهد تجمعات اعتراضی پیرامون اداره توزیع نیروی برق شهرهای مختلف و همچنین پست‌های برق منطقه‌ای بودیم و این مسئله بیانگر کاهش تاب‌آوری مردم نسبت به شرایط موجود تلقی می‌شود.
تعداد و بازه زمانی خاموشی‌های اتفاق افتاده هیچ تطبیقی با جداول زمانی ارائه شده نداشته و در شرایطی که در جداول خاموشی خبر از بازه زمانی قطعی برق 2 ساعته است، در بسیاری از مناطق کشور خاموشی تا 6 ساعت هم اتفاق افتاده است.
به گزارش فارس، علاوه‌بر این تعداد خاموشی‌های اتفاق افتاده در یک منطقه نیز تناسبی با برنامه خاموشی احتمالی اعلام شده ندارد و بعضاً در مناطقی در طول 24 ساعت، 5 بار قطعی برق اتفاق افتاده است.
سوء مدیریت و بی‌برنامگی در صنعت برق کشور در حالی است که از سوی برخی محافل رسانه‌ای این گمانه مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور و کابینه در روزهای پایانی حیات دولت دوازدهم، کشور را رها کرده و صرفاً به استخدام‌های بی‌ضابطه و سایر امور حاشیه‌ای می‌پردازند.
نکته دیگری که نباید از آن غافل شد، عملیات رسانه‌ای ضدانقلاب و بهره‌برداری سیاسی از آب گل‌آلود است چنانکه شبکه‌های اپوزیسیون و معاند طی یکی دو روز گذشته برای هجمه به نظام و تحریک و تهییج افکار عمومی برای اعتراض خیابانی دهها گزارش را بر خروجی‌های خود قرار داده‌اند.
به گزارش فارس، علی نیکزاد نایب‌رئیس‌مجلس درباره خاموشی‌های برق اظهار داشت: اینکه ما قطعی مکرر برق داشته و بدون اطلاع برق هموطنان‌مان را قطع کنیم پذیرفتنی نیست چرا که مردم انواع و اقسام گرفتاری‌ها را در زندگی داشته و برخی از خانوارها هم بیمار در منزل دارند.
وی افزود: در برخی نقاط کشور قطعی برق منجر به قطعی آب هم می‌شود که این موضوع به هیچ وجه پذیرفتنی نیست زیرا مشکلات خانوارها چند برابر می‌شود.
نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عده‌ای از نمایندگان مجلس با وجود آنکه صحن علنی مجلس تعطیل بوده و برای سرکشی در حوزه‌های انتخابیه حضور دارند ولی با توجه به مشکلات زیاد مردم در اثر خاموشی مکرر برق از من درخواست کردند که تعطیلات صحن علنی مجلس در هفته آینده لغو شود اما چهارشنبه 16 خرداد قرار است در کمیسیون انرژی مجلس نشستی با موضوع بررسی قطعی‌های مکرر برق برگزار شود. ضمن اینکه سه‌شنبه هم معاون پارلمانی وزارت نیرو در مجلس حضور داشت و پیشنهادات نمایندگان را بررسی می‌کرد.
نیکزاد در پایان گفت: امیدواریم که در نشست امروز (چهارشنبه) کمیسیون انرژی مجلس بتوانیم به توافق خوبی با وزارت نیرو برسیم و از شرمندگی مردم درآییم.
سایر اخبار این روزنامه