تحریم‌ها فقط در اهداف کوتاه‌مدت موفق بود و رفتار ایران را تغییر نداد

 
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از افراد فعال در روند برنامه‌ریزی، گزارش داده دولت بایدن در حال تجدیدنظر اصلاحی در شیوه استفاده از تحریم‌ با هدف از بین بردن کارزارهای فشار گسترده، جلوگیری از خسارات اقتصادی ثانویه و اقدام مشترک با متحدان به‌جای یکجانبه‌گرایی است. 
در این گزارش به نقل از یک مقام آمریکایی ذکر شده دولت آمریکا تقریباً بازنگری گسترده سیاست تحریمی آمریکا را به پایان رسانده و انتظار می‌رود اواخر تابستان آن را ارائه کند.
به ادعای وال استریت ژورنال، در حالی که جزئیات این بازنگری همچنان در حال تکمیل است، یک سری اقداماتی که مقام‌های دولت بایدن انجام داده‌اند از جمله کاهش برنامه‌ریزی شده تحریم‌های بخش اقتصادی ایران، حکایت از عناصر راهبرد جدید دارد. 


طبق این گزارش، جزئیات رویکرد بایدن همچنین توسط مقام‌های دولت‌های فعلی و سابق آمریکا و مقام‌هایی که قرار است روی کار بیایند، در جلسات کنگره شرح داده شده است. این رسانه آمریکایی مدعی است اصلاحات مذکور، جدایی شدید از سیاست دولت ترامپ را ایجاد می‌کند که از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار سیاست خارجی بیش از سایر دولت‌های پیشین آمریکا برای هدف قرار دادن اقتصاد ایران، کره شمالی، ونزوئلا و جاهای دیگر به منظور اعمال فشار اقتصادی بر دشمنان، استفاده می‌کرد.
به نوشته این نشریه، هرچند این تحریم‌ها در دستیابی به اهدافی کوتاه ‌مدت موفق بود اما فشار ایالات متحده توافق‌نامه‌های مهم جدید دیپلماتیک یا تغییرات اساسی در رفتار برخی کشورها از جمله ایران ایجاد نکرد و سؤالاتی را درباره ارزش آنها به عنوان یک ابزار مستقل ایجاد کرد.
بندهای غروب آفتاب
جزو مذاکرات وین نیست
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد در مذاکرات وین درباره مفادی از توافق هسته‌ای برجام که با گذشت زمان منقضی می‌شوند، بحث و رایزنی نشده است.
اولیانوف در توییتر نوشت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، بندهای غروب آفتاب در برجام قابل تمدید هستند، اما این کار تنها از طریق اجماع امکان‌پذیر است. بنابراین، هیچ‌کس نمی‌تواند بر خلاف اراده ایران رایزنی‌هایی را به این کشور تحمیل کند. در هر صورت، بندهای غروب آفتاب، جزو مذاکرات وین برای بازگشت به توافق اولیه برجام نیستند.
منظور از «بندهای زوال‌پذیر» در برجام که با نام «بندهای غروب آفتاب» هم شناخته می‌شود بندهایی در توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آنها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند. 
منتقدان برجام در آمریکا منقضی شدن برخی از محدودیت‌های ایران در این توافق با گذشت زمان را جزو معایب این توافق دانسته و مدعی هستند که این محدودیت‌ها باید تمدید و دائمی‌شوند. آنها از این بندهای مندرج در برجام که محدودیت‌های آنها با گذشت زمان از بین می‌روند به عنوان بندهای «غروب آفتاب» یاد می‌کنند.
اولیانوف این توییت را در پاسخ به خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته که از او پرسیده آیا به نظر مسکو، بحث درباره بندهای زوال‌پذیر برجام، باید جزئی از مذاکرات متعاقب برجام باشد یا خیر؟ 
دیپلمات روسیه در پاسخ به خبرنگار دیگری که از او پرسیده آیا روسیه از ایده مذاکره در موضوعات منطقه‌ای با ایران نیز حمایت می‌کند نوشت: برای روشن شدن موضوع: روسیه کاملاً از گفت‌وگوهای امنیتی در خلیج‌فارس حمایت می‌کند، اما این مسئله متفاوتی است که نباید آن را با گفت‌وگوهای برجام مخلوط کرد. امنیت در منطقه باید به صورت مستقل مورد بحث قرار بگیرد.
وضعیت بی‌اعتمادی
دنیل هافمن، افسر ارشد بازنشسته خدمات مخفی و مقام سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره نحوه مدیریت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران توسط دولت کنونی واشنگتن ابراز نگرانی کرد.
هافمن با بیان اینکه در پی موضع کنونی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درقبال مذاکرات، احتمال شکست خوردن دیپلماسی وجود دارد، گفت:‌ ما در وضعیت بی‌اعتمادی و راستی‌آزمایی با ایران قرار داریم.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک وی در این‌باره ادامه داد: باید یادمان باشد دو کشوری که به نیابت از ما برای توافق جدید با ایران در حال مذاکره‌اند، چین و روسیه هستند که حقیقتاََ چندان اهتمامی به منافع ما ندارند.
این مقام امنیتی سابق آمریکا با متهم کردن ایران به پنهان‌کاری در برخی مؤلفه‌های برنامه هسته‌ای خود، به کاخ سفید توصیه کرد: به‌نظرم تا زمانی که نوعی موضع قدرتمندانه و مسلط در روابط با ایران ایجاد نکنیم، در وضعیت اقدامات متقابل گرفتار خواهیم بود.
هافمن همچنین ادعا کرد: تا زمانی که در برابر ایران قدرتمند نباشیم، هیچ فرصتی برای دیپلماسی نخواهد بود.
به گزارش فارس، وزیر خارجه آلمان گفته فکر می‌کند توافق بر سر برجام طی هفته‌های آینده حاصل خواهد شد.
هایکو ماس درباره مذاکرات جاری در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام گفت: ما فکر می‌کنیم که این گفت‌وگوها می‌توانند به هدفش برسند. فکر می‌کنم ظرف هفته‌های آینده به آن نقطه خواهیم رسید.
سایر اخبار این روزنامه