دولت خود را مکلف به همکاری با رئیس جمهور منتخب می‌داند

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت روز گذشته با تشریح فرایندهای تأمین واکسن، اعم از واردات و تأمین در داخل، اعلام کرد که برخلاف ادعاها، تاکنون فقط دو واکسن برکت و پاستور رونمایی شده و از این میان نیز صرفاً 250 هزار دوز واکسن برکت برچسب‌گذاری و توزیع شده است و برخلاف برخی باورها، این‌طور نیست که تاکنون 8 واکسن داخلی رونمایی شده باشد. علی ربیعی همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت برای تأمین واکسن خارجی و مشکلات ایجاد شده در این مسیر، گفت اگر تحریم نبود و پول هم داشتیم، حتماً واکسن بیشتری وارد می‌کردیم. به گزارش ایرنا، ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود رونمایی از ۸ نوع واکسن در کشور، وارد پنجمین دوره اوج ویروس کرونا شدیم، ابتدا بر این نکته تأکید کرد که تاکنون فقط از دو واکسن پاستور و برکت رونمایی شد و بقیه موارد فعلاً مراحل بالینی را طی می‌کنند. در این میان برکت هم تاکنون ۲ میلیون دوز واکسن تولید کرده که در مرحله تست پایداری و تست فنی است، در مرحله بعد، باید برچسب‌گذاری شده و سپس آماده تزریق می‌شوند. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با رد آمارهای مختلف درباره تولید واکسن داخلی، تأکید کرد که تاکنون ۲۵۰ هزار دوز واکسن برکت این مراحل را طی کرده و توزیع شده و ورود محموله‌های بیشتر، ‌نیازمند طی مراحلی است که در بالا ذکر شد.
سخنگوی دولت با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه در روزهای آتی واکسن بیشتری در کشور توزیع شود، درباره دشواری‌های واردات واکسن هم گفت: ما به‌موقع برای قرارداد با کواکس اقدام کردیم، اما نمی‌توانستیم پول‌های بلوکه شده در کشور کره جنوبی را انتقال دهیم. ربیعی، دلیل دیگر تأخیر در واردات واکسن را، تصمیم‌های سیاسی کشورها مانند تحریم امریکا و تصمیم دادستان هند دانست و افزود: هر دو سیاست ما، یعنی واردات و همزمان، تلاش برای تولید در داخل درست بود. اخیراً فردی در فضای مجازی گفت که اینها ضد تولید هستند و نباید وارد می‌کردند، درحالی که اگر تحریم و موانع نبود و پول دست ما بود، حتماً بیشتر وارد می‌کردیم، هرچند که از تولید داخل نیز پشتیبانی کردیم.
اضافه شدن 800 تخت بیمارستانی در سیستان و بلوچستان
سخنگوی دولت، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که گفت برخی با مشاهده وضعیت سیستان و بلوچستان و هورالعظیم و همچنین وضعیت بازارها ادعا می‌کنند دولت کار را رها کرده است، خطاب به این خبرنگار گفت: این مسأله، بیش از آنکه سؤال باشد، مشابه بیانیه‌های سیاسی است، ‌برای همین به نظر می‌رسد کار رسانه‌ای را به کار جناحی تقلیل داده‌اید که این به نظرم خوب نیست و به دور از اصول حرفه‌ای است. ربیعی با اشاره به اینکه برخلاف این ادعاها، در یک سال و نیم گذشته 800 تخت بیمارستانی در استان سیستان و بلوچستان اضافه شده، ظرفیت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، دو و نیم برابر و ظرفیت آی‌سی‌یو دو برابر شده است، علت شیوع کرونا در این استان را «کرونای دلتا» دانست و گفت: براساس گفته مسئولان سلامت و استاندار، از بین ۱۰۰نفری که به‌طور غیرقانونی از مرز وارد شده و به کشور آمده‌اند، ۵۰ نفر کرونا مثبت بوده‌اند. بنابراین همه این عوامل دست به دست هم داده تا شرایط در این استان، سخت‌تر باشد. البته تا اینجا، در یک مرحله تست‌های کرونا به هزار و 500 تست و از شنبه دوباره به روزانه 2 هزار و 500 تست افزایش یافته است. سخنگوی دولت درباره شرایط هورالعظیم نیز فاجعه‌نمایی از این مسأله را غیرواقعی توصیف کرد و با بیان اینکه با روانه‌شدن آب کرخه، از تداوم فاجعه مرگ ماهی‌ها در هور جلوگیری شد، تأکید کرد: برخی دولت را به رهاکردن امور متهم می‌کنند، اما این نظر دوستانی است که در این هشت سال، هر روز صفت و دروغی به شیوه غیراخلاقی علیه دولت ساختند و ظاهراً در ماه‌های آخر هم قرار است «رهاکردن» مطرح باشد! البته یک اشکالی حتماً به دولت وارد است و آن اینکه مشکلات‌مان را نگفتیم و از چالش‌ها و تنش‌ها حرف نزدیم تا آرامش مردم مخدوش نشود.


کشف حدود چهار هزار مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز
ربیعی درباره علت خاموشی‌های اخیر نیز با بیان اینکه مطابق گزارش وزارت نیرو، از ابتدای سال‌جاری، افزایش قابل ملاحظه دما منجر به افزایش شدید مصرف برق شده است، اظهارکرد: ۴۰ درصد مصرف برق کشور در تابستان نیز صرف وسایل سرمایشی می‌شود، در همین مدت مصرف صنایع و کشاورزی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و همین موضوع میزان آسیب‌پذیری تأسیسات را افزایش داده است. او مصرف غیرمجاز برق برای استخراج رمز ارزها را علت دیگری دانست و گفت: با هماهنگی واحدهای ذیربط  تاکنون 3 هزار و 780 مرکز غیرمجاز کشف شده که بالغ بر ۵۷۰ مگاوات یعنی یک پنجم برق تهران را مصرف می‌کردند. سخنگوی دولت، خشکسالی و کاهش ذخیره آب سدها، خارج شدن برخی نیروگاه‌های آبی از مدار و عدم سرمایه‌گذاری لازم به علت تحریم‌ها را علت دیگر بروز مشکلات برق دانست و گفت: اوج مصرف برق در این روزها به حدود ۶۶ هزار مگاوات رسیده، درحالی که تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی مجموعاً ۵۲ هزار مگاوات است، ضمن اینکه دولت یازدهم و دوازدهم ۲۹ هزار مگاوات برق به تولید اضافه کرده است. ربیعی در نهایت، علت اعمال خاموشی‌های خارج از برنامه را افزایش شدید مصرف و منفی شدن تراز تولید و مصرف دانست که باعث عملکرد خودکار رله‌های فرکانسی به منظور جلوگیری از بروز خاموشی گسترده می‌شود.
پاسخ ربیعی به اتهام یک نماینده مجلس علیه دولت
ربیعی در واکنش به ادعای یک نماینده مبنی براینکه نهاد ریاست جمهوری به صورت شبانه روز درحال از بین بردن اسناد تخصیصی ارزهای ۴۲۰۰ تومانی است، با ابراز تأسف از اینکه این روزها شاهد تعدد افرادی هستیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، اما دچار پرگویی‌اند، اظهار کرد: مگر معاونت اقتصادی رئیس جمهوری جای تخصیص ارز است؟ در کدام دوره‌ای معاونت اقتصادی ارز تخصیص داده است؟
سخنگوی دولت، این ادعا و سؤالات در این زمینه را ناشی از ناآگاهی طراحان سؤال درباره چگونگی تخصیص ارز و فرایندهای آن دانست و افزود: فرایند تخصیص ارز مشخص است. بنابراین، نه تنها نباید با طرح سؤال‌های فاقد صحت با روح و روان جامعه بازی کنیم، بلکه باید توجه داشته باشیم که ما دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی داریم که به همه جزئیات اشراف دارند. بنابراین جایی برای چنین نگرانی‌ها و این‌گونه شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس نیست و موضوع مطرح شده را از اساس تکذیب می‌کنم.
ادامه گفت‌و‌گو با عربستان برای تقلیل اختلاف‌ها
سخنگوی دولت درباره گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان نیز با اشاره به اینکه در این گفت‌و‌گوها مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است، اعلام کرد: این گفت‌و‌گوها را تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها ادامه خواهیم داد.
ربیعی با بیان اینکه درک می‌کنیم در برخی موارد ممکن است اختلافات، پیچیدگی‌هایی داشته باشد که حل آنها به زمان مناسب نیاز دارد، ادامه داد: ما این گفت‌و‌گوها را تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها ادامه خواهیم داد، همواره آمادگی داریم با تکیه بر حسن نیت متقابل، تأمین منافع و رفع نگرانی‌های دو طرف، این گفت‌و‌گو را با جدیت ادامه بدهیم. سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست، خرابکاری در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در کرج را تأیید، اما تأکید کرد که این اقدام منجر به آسیب انسانی نشده و آسیب تجهیزاتی هم قابل توجه نبوده است.
او گفت: سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده که به ناچار این سقف را برای تعمیر جمع‌آوری کردند و عکس‌های منتشر شده مربوط به زمان تعویض سقف بوده است.
سخنگوی دولت در زمینه این خرابکاری، انگشت اتهام را به سمت رژیم صهیونیستی نشانه گرفت و اظهارکرد: رژیم صهیونیستی با این اقدامات می‌خواهد علامت بدهد که ایران را متوقف کرده و دیگر نیازی به گفت‌و‌گو با ایران نیست، اما این درحالی است که پس از هر خرابکاری توان ما افزایش پیدا کرده است.
سخنگوی دولت درباره محور مذاکرات دولت با طالبان در دو سال گذشته نیز تصریح کرد: مذاکرات در این زمینه تصمیمی است که در سطوح عالی گرفته می شود و در جهت منافع ملی است

تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده

ربیعی درباره تغییر اعضای تیم مذاکره‌کننده و در پاسخ به اینکه آیا دولت از این فرایند کنار گذاشته شده است؟ گفت: تصمیم‌گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیر نظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌گیرد. اینکه توسط چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد، بستگی به تأمین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف امریکایی دارد.
او با بیان اینکه در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره‌کننده رخ نداده و روند مذاکرات بویژه درباره مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت امریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می‌بیند که در برابر همه تعهدات بین‌المللی که دولت‌های پیشین سپرده‌اند، پایبند است. بنابراین اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه مذاکرات وین شاهد پیشرفت‌های خوبی در بسیاری از موضوعات بوده است، اظهار کرد: اما قابل انکار نیست که اختلاف نظرهایی درباره برخی موضوعات وجود دارد.هرچند وجود اختلاف نظر درباره موضوعات باقیمانده، لزوماً به معنای بن‌بست در مذاکرات نیست.
او با تأکید بر اینکه چارچوب کلی مواضع ایران از این قرار است که امریکا باید ابتدا تحریم‌های خود را لغو کرده، در ادامه، لغو تحریم‌های امریکا راستی‌آزمایی شود و سپس ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف و اجرای تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد، گفت که نحوه اجرایی شدن این چارچوب - که البته درباره کلیات آن درک مشترکی بین طرف‌ها وجود دارد- یکی از موضوعات باقیمانده در مذاکرات است. ربیعی با اشاره به اینکه جلسات کمیته بررسی و تطبیق متن نهایی توافق ایران و ۱+۴ با منافع ملی، طبق روال خود برگزار می‌شود و آقای عراقچی و صالحی نیز در این جلسات حضور دارند، گفت: کمیته مذکور یک کمیته «میان‌بخشی» است و از مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان رئیس جمهور منتخب در آن حضور و وظیفه تطبیق مذاکرات با قانون مصوب مجلس را برعهده دارند.