نخبگان در حوزه فرهنگ فعالیت جریان‌ساز داشته باشند

رئیس جمهوری منتخب روز گذشته در گفت‌و‌گوی تلفنی با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه بر گسترش همه جانبه روابط ایران و سوریه تأکید کرد.
به‌گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی در این گفت‌و‌گو با تبریک انتخاب مجدد اسد به‌عنوان رئیس‌جمهوری سوریه گفت: ایران در حمایت از دولت و ملت سوریه برای تثبیت امنیت و تحقق پیشرفت همچون گذشته تردیدی به خود راه نمی‌دهد.
رئیسی با بیان اینکه دولت جدید برای مشارکت فعال، گسترده و مؤثر در بازسازی سوریه برنامه دارد، گفت: جا دارد از قهرمان مبارزه با تروریسم و نماد پیوند راهبردی ایران و سوریه یعنی شهید سردار سلیمانی یاد کرده و برای همه شهدای مقاومت درخواست علو درجات کنم.
او در ادامه موضوع فلسطین را عامل وحدت مسلمانان و همگرایی ملت‌های مستقل دانست و از حمایت‌های دولت سوریه از مردم فلسطین در اوج تهاجم تروریست‌ها به سوریه قدردانی کرد.


بشار اسد نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تبریک انتخاب آیت‌الله رئیسی از سوی مردم ایران گفت: برگزاری موفق این انتخابات را به شما و جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم. او متقابلاً اظهار امیدواری کرد که با آغاز به کار دولت جدید ایران روابط دو کشور در همه زمینه‌ها گسترش یابد. رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه ایران و سوریه‌، اظهار داشت: هر گاه یکی از دو ملت ایران و سوریه تحت فشار و محاصره قرار گرفتند، به حمایت از یکدیگر برخاسته‌اند و ملت و دولت سوریه همواره قدردان حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایران است.
 اسد همچنین با تأکید بر اینکه ملت‌های ایران و سوریه همواره در کنار یکدیگر از مسأله فلسطین به‌عنوان عامل اتحاد همه مسلمانان و عدالت خواهان جهان و نیز حقوق ملت مظلوم یمن حمایت کرده‌اند، گفت: ملت سوریه در موضوعات مختلف همواره حامی و پشتیبان حقوق ملت ایران بوده و خواهد بود.

پاسخ رئیسی به پیام  پوتین
پاسخ حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب به پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، روز گذشته از سوی کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو به «آندری فورسنکو» دستیار ویژه رئیس جمهوری روسیه تقدیم شد.
به گزارش ایرنا، فورسنکو در این دیدار، تقویت و تحکیم روابط ایران و روسیه در شرایط پیچیده جهانی را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اعتقاد راسخ دارم استقامت، پایداری و استقلال جمهوری اسلامی ایران برای بسیاری از کشورها الگو است و ایران جزو مستقل‌ترین کشورهای جهان است. دستیار ویژه پوتین درباره مشکلات ورود دانشجویان و تجار ایرانی به روسیه هم اظهار کرد که با مقامات دولت، معاون نخست وزیر و وزارت علوم  در این باره صحبت کرده و تلاش خواهد کرد تا موانع موجود از جمله تزریق و ارسال واکسن را حل کنیم.
به دنبال اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و به عنوان نخستین مقام ارشد خارجی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، انتخاب سید ابراهیم رئیسی به سمت رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران را به او تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده بود: امیدوارم که فعالیت جنابعالی در این سمت عالی به توسعه روز افزون همکاری دوجانبه سازنده در زمینه‌های مختلف و همچنین تعامل مشارکتی در امور بین‌الملل مساعدت نماید.
این موضوع کاملاً پاسخگوی منافع ملت‌های روسیه و ایران می‌باشد و در مسیر تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای پیش می‌رود.
دیدار رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با رئیسی
جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی  هم دیروز با حضور در دفتر رئیس‌جمهور منتخب، با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد.  انصاری در این دیدار با تبریک انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از وضعیت نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی و امور و مقررات اداری نهادهای دولتی و حکومتی ارائه کرد.  رئیسی نیز در این دیدار با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های پراکنده و غیرمنسجم در نظام حقوق و دستمزد گفت: وقتی حقوق جمعی خاص بدون مبنای مشخص و شفاف، بی‌ضابطه افزایش یابد، باعث ایجاد تبعات ناعادلانه می‌شود.
رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به ضرورت متناسب‌سازی حقوق با تورم، بر التزام به قانون، عدالت محور بودن و یکپارچگی نظام حقوق و دستمزد تأکید کرد. رئیسی همچنین با تأکید بر نقش نظام اداری چابک در پیشگیری و مقابله با فساد و افزایش کارآمدی دولت، طولانی بودن فرایندهای صدور مجوز کسب و کار را از جمله عوامل فسادزا در ساختار اداری کشور عنوان کرد.
همچنین به گزارش ایلنا، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل هم با حضور در دفتر سید ابراهیم رئیسی ضمن تبریک انتخاب وی از سوی مردم به ریاست جمهوری، برای رئیس‌جمهور منتخب و دولت آینده آرزوی موفقیت کرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ظهر روز گذشته  با حضور در دفتر رئیس‌جمهور منتخب، با آیت‌الله رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
صالحی در این دیدار با تبریک انتخاب آیت‌الله رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از آخرین وضعیت، مسائل و چالش‌های پیش‌  روی حوزه فرهنگ و برنامه‌ها و اقدامات اجرا شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد.
وی با اشاره به عملکرد موفق آیت الله رئیسی در مدت ریاست بر قوه قضائیه در افزایش سرمایه اجتماعی کشور اظهار داشت که با ابزار فرهنگ و هنر می‌توان این رویه و عملکرد را به نحوی شایسته‌ استمرار بخشید.  دکتر رئیسی نیز در این دیدار از اظهار محبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و گزارش وی تشکر و تأکید کرد که بازگرداندن اعتماد مردم به دولت و حاکمیت مهم‌ترین وظیفه دولتمران است. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در مدت اداره قوه قضائیه نیز در عمل اثبات کردیم که حکومت برای مبارزه با فساد اراده قاطع و واقعی دارد، تصریح کرد: اولین دغدغه همه مسئولان باید بازگرداندن اعتماد مردم به نظام و حاکمیت باشد. دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: مردم باید احساس کنند که دولتمردان واقعاً به‌ دنبال حل مشکلات آنها هستند. رئیس‌جمهور منتخب توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر و اشتغال اهالی هنر را از جمله دغدغه‌های دولت سیزدهم برشمرد. دکتر رئیسی هم‌افزایی همه نهادهای فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و گفت: نهادها و فعالان حوزوی، دانشگاهی و نخبگانی باید در حوزه فرهنگ فعالیت‌های جریان‌ساز داشته باشند.