‌دولت رئیسی نیز به توافق وفادار خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه: ‌دولت رئیسی نیز به توافق وفادار خواهد بود سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران به سؤالات آنان درباره موضوعات سیاست خارجی از جمله مذاکرات وین، مسائل قفقاز، دخالت‌های عراق در منطقه، مسائل افغانستان و... پاسخ داد. سعید خطیب‌زاده تأکید کرد موضع ایران درخصوص برجام و رفع تحریم‌ها از مواضع اصولی نظام است. خطیب‌زاده درباره اقدامات آمریکا در سوریه و عراق افزود زبان زور و تهدید سودی برای امنیت منطقه نخواهد داشت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره مذاکرات با عربستان گفت ایران از گفت‌وگو استقبال می‌کند. او همچنین درباره کنسولگری ایران در مزارشریف، انتقال زندانیان ایرانی از خارج از کشور و گفت‌وگوها درباره قفقاز نیز توضیحاتی داد.
مواضع ایران درباره برجام با تغییر دولت تغییر نمی‌کند
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره موضع برخی از مقامات غربی مبنی‌بر لزوم انتظار برای روی‌کار‌آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی به توافق، اظهار کرد: «مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزء مواضع اصولی نظام است و با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود زیرا بر‌خلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده‌شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به‌شمار می‌آید». سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشرفت مذاکرات نیز گفت: «پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مذاکرات وین یک واقعیت است که همه طرف‌های مذاکرات به آن اذعان دارند، اگرچه هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است که عمدتا نیازمند تصمیم‌گیری از‌سوی سایر طرف‌ها به‌ویژه آمریکاست. در‌واقع نهایی‌شدن توافق جهت احیای برجام منوط به اراده سیاسی طرف‌ها دیگر برای اتخاذ تصمیمات سخت از سوی آنهاست». سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «تلاش هیئت جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه رسیده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران رفع شود، باوجود‌این برای دستیابی به توافقی که منافع ملت ایران را تأمین کند، هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نمی‌کنیم و مذاکرات تا زمانی که توافقی مطلوب برای ایران حاصل شود، ادامه خواهد داشت». او در پایان تأکید کرد: «همان‌طورکه بارها گفته شده است، ما عجله‌ای برای توافق نداریم اما اجازه فرسایشی و طولانی‌شدن مذاکرات را نیز نخواهیم داد».
 حملات ایالات متحده به مهارکنندگان داعش ضربه می‌زند


خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ادعای منتشرشده در برخی رسانه‌های غربی مبنی‌بر انتقال پیام از‌سوی ایالات متحده به ایران در مورد حملات اخیر به سوریه و عراق از طریق کانال‌های دیپلماتیک، اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید داشته که زبان زور و تهدید هیچ سودی برای برقراری امنیت منطقه نخواهد داشت. ایالات متحده باید متوجه شود که با قلدرمآبی نه‌تنها به اهداف منطقه‌ای خود نمی‌رسد، بلکه روزبه‌روز وضعیت خود را در غرب آسیا بغرنج‌تر می‌کند». او تأکید کرد: «ایران بنای دخالت در امور داخلی عراق را نداشته و ندارد». سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اشاره کرد: «حملات مکرر و اعلام‌شده ایالات متحده علیه مواضع نیروهای عراقی و سوری در مرز دو کشور، تنها در جهت ضربه‌زدن به مهارکنندگان اصلی هسته‌های خفته داعش و تقویت باقی‌مانده‌های این سازمان تروریستی است».
 پذیرش حضوری در سرکنسولگری مزار شریف متوقف شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به پرسشی درباره برخی اخبار منتشرشده در خصوص تعطیلی سرکنسولگری ایران در شهر مزارشریف افغانستان نیز اظهار کرد: «بخش کنسولی سرکنسولگری به دلایل امنیتی پذیرش حضوری متقاضیان ویزا را متوقف کرده بود که با آرام‌شدن شرایط مجددا فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد».
مدل 3 به‌علاوه 3 را در قفقاز دنبال می‌کنیم
خطیب‌زاده در خصوص پیشنهاد جمهوری آذربایجان در راستای ایجاد یک بستر همکاری منطقه‌ای 3+3 اظهار کرد: «با آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان، زمینه برای همکاری کشورهای منطقه قفقاز و سه کشور پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه، بر پایه احترام به تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه فراهم شده است. بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران مدل سه به‌علاوه سه را در تحرکات دیپلماتیک خود در سطح منطقه دنبال کرده است». سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران مناسبات نزدیکی با سه کشور قفقاز و کشورهای روسیه و ترکیه دارد، از‌این‌رو می‌تواند گام‌های اول را در مسیر تحقق این همکاری بردارد».
۱۳ زندانی از ژاپن و افغانستان به ایران منتقل شدند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره انتقال زندانیان ایرانی از کشورهای دیگر اظهار کرد: «در روزهای اخیر با پیگیری وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول، در مجموع 13 زندانی ایرانی محبوس در ژاپن و افغانستان، از زندان‌های این دو کشور به کشورمان منتقل شده‌اند». او افزود: «ابتدا در تاریخ نهم تیر، در راستای اجرائی‌کردن موافقت‌نامه انتقال محکومین ایرانی فیمابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن، برای نخستین‌بار با پیگیری مستمر معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه، تلاش مداوم سفارت کشورمان در توکیو و همچنین همکاری وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران سه نفر از هم‌وطنان محبوس در کشور ژاپن، با همراهی نمایندگان اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری به میهن اسلامی منتقل شدند». او ادامه داد؛ «همچنین با توجه به پیگیری و تلاش‌های اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و موافقت مراجع ذی‌صلاح افغانستان مبنی‌بر انتقال 10 نفر از زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های افغانستان برای گذراندن ادامه دوران محکومیت‌شان در ایران، این افراد با حضور کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و جمعی از مقامات افغانستان روز پنجشنبه دهم تیر‌ماه از فرودگاه بین‌المللی کابل به مقصد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) انتقال یافتند. افراد مذکور با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری و پس از طی مراحل قانونی، تحویل نیروهای امنیتی و انتظامی مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) شدند».
 تصمیم‌گیری در حوزه ایرانیان خارج از کشور با مراجع قانونی است
او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اتخاذ تصمیمات جدید در مورد ورود و خروج برخی از ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: «هر گونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه ایرانیان خارج از کشور توسط مراجع قانونی ذی‌ربط اتخاذ می‌شود. هر تصمیم تازه‌ای در‌این‌باره از سوی دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور منعکس خواهد شد».
لزوم مخالفت اتحادیه آفریقا با عضویت ناظر اسرائیل
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره قصد اسرائیل برای درخواست کسب موقعیت عضو ناظر در اتحادیه آفریقا، مراتب نگرانی عمیق و مخالفت قاطعانه جمهوری اسلامی ایران با چنین اقدامی را ابراز کرد. او همچنین از دولت‌های عضو اتحادیه آفریقا خواست «برای نمایش عزم سیاسی خود در زمینه پایبندی به آرمان فلسطین، مصوبات سازمان‌های بین‌المللی مهمی مانند سازمان همکاری اسلامی در مورد لزوم مخالفت با هر اقدام مربوط به اعطای عضویت یا مناصب به رژیم اشغالگر قدس در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را محترم شمارند». خطیب‌زاده اضافه کرد: «یوسف العثیمن، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی (OIC) نیز طی نامه‌ای به دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در تاریخ دوم تیرماه، ضمن ابراز قدردانی از تعهد جمهوری اسلامی ایران به اصول سازمان همکاری اسلامی و مشارکت کشورمان در حمایت از اقدام مشترک کشورهای اسلامی در قبال موضوعات مرتبط با امت اسلامی که در صدر آن موضوع فلسطین و قدس شریف قرار دارد، درخصوص اخبار دریافت‌شده از‌سوی برخی منابع رسمی مبنی‌بر قصد رژیم صهیونیستی برای درخواست کسب موقعیت ناظر در اتحادیه آفریقا (AU) مراتب نگرانی عمیق خود را ابراز داشته است». او افزود: «احراز موقعیت ناظر از سوی رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به‌منزله تشجیع این رژیم برای تداوم سیاست‌های استعماری و نژادپرستانه خود و انجام حملات نظامی و ارتکاب جنایات بیشتر علیه مردم فلسطین خواهد بود».