ناهماهنگی آمار توزیع واکسن با میزان تزریق در کشور

سرویس اجتماعی-

روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کرد: تاکنون ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دُز واکسن تحویل نظام سلامت شده که ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز آن توزیع و ۷ میلیون دُز تاکنون به هموطنان تزریق شده است.
البته با نگاهی به آمار روزانه وزارت بهداشت که دیروز منتشر شد عدد دقیق‌تر واکسن‌های توزیع شده طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دُز است که حدود 440 هزار دز کمتر از عددی است که سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کرده است.


تفاوت در آمار اعلامی از یک سوء و مهم‌تر از آن سرعت پایین تزریق واکسن از سوی دیگر سبب شده تا این روزها انتقادها از شرایط واکسیناسیون عمومی افزایش پیدا کند. جای سؤال است که چرا با وجود توزیع 7 میلیون و 800 هزار دُز واکسن در نظام سلامت کشور و در شرایطی که 27 خرداد ماه ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده بود «طی دو هفته آینده (بخوانید طی هفته اول و دوم تیر ماه) میزان تزریق روزانه واکسن کرونا به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.»، اما اکنون بیش از یک میلیون و 240 هزار دز واکسن توزیع شده اما تزریق نشده است؟
علاوه‌بر این، براساس آمار روزانه تزریق واکسن در کشور، طی سه روز اخیر میزان واکسن تزریق شده بین 24 هزار تا 45 هزار دُز بوده است.
در چنین شرایطی باید پاسخ داده شود که آیا نظام سلامت کشور مانعی برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی با وجود موجودی چندصد هزار دز اعلامی دارد یا اینکه با تزریق قطره چکانی به فکر نمایش تزریق واکسن است؟ اگر قرار بود براساس ظرفیت اعلامی معاون کل وزیر بهداشت یا حتی نصف ظرفیت اعلامی توسط حریرچی، تزریق واکسن انجام شود اکنون واکسن توزیع شده اما تزریق نشده‌ای وجود نداشت.
با این اوضاع مشخص نیست چرا نظام سلامت کشور که در حال افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون است، بیش از یک میلیون و 240 هزار دُز واکسن (یا حتی همان 800 هزار واکسن اعلامی از طرف سخنگوی ستاد کرونا) را معطل تزریق نگاه داشته است؟ طبیعی است در چنین شرایطی، موج درخواست تزریق افزایش پیدا می‌کند و در حالی که پیک پنجم کرونا در حال شیوع گسترده است، علاوه‌بر افزایش نارضایتی، خطر تشکیل صف‌های تزریق واکسن و به تبع آن طغیان پیک پنجم کشور را تهدید می‌کند. بنابراین، لازم است تا علاوه‌بر هماهنگی بیشتر در آمار اعلامی واکسن توزیع و تزریق شده از سوی مدیران نظام سلامت کشور، ظرفیت و سرعت واکسیناسیون عمومی افزایش پیدا کند. قطعاً سرعت بخشیدن به روند تزریق واکسن و افزایش تعداد نفرات واکسینه شده می‌تواند در کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید19 موثر باشد.
نکته پایانی اینکه توضیح صادقانه شرایط سخت تامین واکسن با توجه به افزایش نیاز جهانی و برخی بدقولی‌های طرف‌های خارجی برای مردم لازم و ضروری است. مردم وقتی انجام کامل و بدون معطلی واکسیناسیون با میزان واکسن موجود و ارائه گزارش دقیق از وضعیت موجودی و تزریق روزانه در کنار تلاش برای تامین واکسن از منابع داخلی را مشاهده کنند ضمن قدردانی از تلاش‌ها، کم و کسری‌های موجود را نیز درک خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
آقای روحانی! نابلدی و بی‌تدبیری دولت را به پای تحریم ننویسید جریان تحریف مشغول کار است!(یادداشت روز) اخبار ویژه حشدالشعبی: انفجار دکل‌های برق عراق کار عربستان است اقدامات سؤال‌برانگیز دولت در روزهای پایانی از افتتاح‌های نمایشی تا هزینه‌تراشی برای دولت سیزدهم مذاکرات بین‌الافغانی در تهران /ظریف: به صلح در افغانستان کمک می‌کنیم الحاق تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه از موشک زمین‌پایه الماس تا تجهیز بالگردها به موشک نقطه‌زن قائم 114 تولیدکنندگان برق 3 سال است نمی‌توانند وزیر نیرو را ببینند! تعاملات علمی و آموزشی میان ایران و عراق تقویت شود فصل نو(نگاه) ناهماهنگی آمار توزیع واکسن با میزان تزریق در کشور همه مزایده‌ها و مناقصه‌ها تا استقرار دولت جدید به تعویق ‌افتاد سفر هیئت پارلمانی ایران به سوریه با هدف ارتقاء روابط تهران و دمشق و تعاملات تجاری و اقتصادی ارز 4200، نمونه کاملی از زمینه ایجاد فساد و رانت بود آقای روحانی! نابلدی و بی‌تدبیری دولت را به پای تحریم ننویسید آقای روحانی! نابلدی و بی‌تدبیری دولت را به پای تحریم ننویسید