مردم و رهبران افغانستان باید برای آینده خود تصمیمات دشوار اتخاذ کنند

شهروندآنلاین: تهران میزبان همزمان چهار هیأت افغانستانی است. هیأت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان و هیأت عالی‌رتبه سیاسی طالبان و هیأت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیأت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع، امروز در اجلاس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در تهران شرکت دارند. سفر هیأت طالبان به تهران به دعوت رسمی مقامات ایران صورت می‌گیرد و ریاست آن برعهده «شیرمحمد عباس استانکزی» است و رهبری هیأت جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را یونس قانونی، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان بر عهده دارد.

وزیر امور خارجه بازگشت به میز مذاکرات بین‌الافغانی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی عنوان کرد و گفت: «امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.»

امروز اجلاس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور خارجه آغاز شد.

محمدجواد ظریف در افتتاحیه این نشست با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی‌های بسیاری شده است، خاطرنشان کرد: «امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.»

وزیر امور خارجه با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین‌الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت‌وگوها میان جناح‌های موجود به منظور حل‌وفصل مناقشات و بحران‌های جاری در آن کشور اعلام کرد.



ظریف همچنین بر تعهد جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به توسعه همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح تأکید کرد.