ایران مثل فرانسه

شهروند|  روند برگزاری انتخابات در کشورهای مختلف، متفاوت است. گذشته از نظام‌های پارلمانی یا سیستم انتخاب مستقیم، آرای باطله مؤید همان نکته‌ای نیستند که در کشوری نظیر ایران می‌بینیم. در واقع در برخی کشورها آرای باطله به شکلی که در کشور ما موضوعیت دارد، موضوعیت ندارد. به عنوان مثال در سیستم انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا چنین موضوعی چندان مصداق ندارد. وقتی فرد پیش از انتخابات برای شرکت ثبت‌نام می‌کند و برگه او نیز به شکل چندگزینه‌ای و تستی است، بحث آرای باطله را با آنچه در ایران رایج است، متفاوت می‌کند. به این معنی که اولا نوشتن اسامی دیگر روی برگه تستی معنا ندارد و دوم اینکه اگر به فرض محال چنین اتفاقی هم رخ بدهد، به عنوان رفتاری معنادار تلقی نمی‌شود. در کنار این نکته باید به نشانه‌های دیگر هم توجه کرد. به عنوان مثال وقتی اعتراض و انتقاد، از کانال‌ها و مبادی دیگر قابل پیگیری و بررسی باشد، شهروند مربوطه نیازی به انداختن آرای باطله ندارد و به فرض هم اگر چنین کند، مسئولان مربوطه آن را به نشانه اعتراض تلقی نمی‌کنند چراکه مسیر آن را در جای دیگری می‌شناسند. در هر حال با توجه به این مقدمه نگاهی اجمالی به آرای باطله در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری یا مقام اجرایی اول و نخست‌وزیری برخی کشورها، خالی از لطف نیست.
 فرانسه
سال 2017
آرای باطله: 12.05 درصد



آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به 23 آوریل 2017 برمی‌گردد؛ زمانی که 11 نامزد توانستند امضاهای مربوطه را جمع‌آوری کنند و در فهرست نامزدها قرار گرفتند. به این ترتیب انتخابات آغاز شد اما هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند اکثریت آرا را به دست بیاورند و انتخابات به دور دوم کشید. در دور اول انتخابات فرانسه آرای سفید و باطله، 2.55 درصد بود اما در دور دوم این تعداد به 12.05 درصد رسید.
 ایتالیا
سال 2015
آرای باطله: 9.9 درصد
در ایتالیا هم مثل بسیاری از کشورها، رئیس‌جمهوری مستقیما توسط مردم انتخاب نمی‌شود بلکه نمایندگان پارلمان به همراه عده‌ای از نمایندگان شوراهای منطقه‌ای برای این امر اقدام به رأی‌دهی می‌کنند. دوره ریاست جمهوری در این کشور 7 ساله است و در آخرین انتخابات نمایندگان پارلمان، سهم آرای باطله مردم، 9/9 درصد بوده است.
 آلمان
سال 2017
آرای باطله: 5.1 درصد
آلمان کشوری است که با نظام پارلمانی اداره می‌شود. رئیس‌جمهوری نیز در این کشور توسط هیأت فدرال با رأی مخفی انتخاب می‌شود در واقع برای انتخاب رئیس‌جمهوری آلمان، شهروندان آلمانی مسیری غیرمستقیم را در پیش دارند. اعضای این هیأت حدود هزار نفر هستند و اگر بعد از دو بار رأی‌گیری، فردی حائز صلاحیت برای ریاست جمهوری نشود، رأی‌گیری سوم مدنظر قرار داده می‌شود. در آخرین انتخابات آلمان، سهم آرای باطله مردم در تعیین هیأت فدرال، 1/5 درصد بود.
بریتانیا
سال 2019
آرای باطله: 5.1 درصد
در بریتانیا رهبر اکثریت نمایندگان در مجلس عوام، به دستور ملکه یا پادشاه، مسئول تشکیل کابینه می‌شود. به این ترتیب شیوه انتخاب نخست‌وزیر از سوی مردم به شکلی غیرمستقیم انجام می‌شود. در سال‌های اخیر نخست‌وزیری در این کشور عموما بین دو حزب کارگر و حزب محافظه‌کار جابه‌جا شده است. آخرین سهم آرای باطله مردم در انتخابات مجلس عوام، 1/5 درصد بود.
روسیه
سال 2018
آرای باطله: 1.07 درصد
پیش از سال 2008، مدت ریاست جمهوری در روسیه، 4 ساله بود اما در زمان رئیس‌ جمهوری دیمیتری مدودف، به 6 سال افزایش پیدا کرد. به این ترتیب ولادیمیر پوتین در مارس سال 2018 بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری روسیه پیروز شد. پوتین در آن سال توانست با کسب آرای حدود 77 درصد، پیروز انتخابات شود. آرای باطله در این دوره رقم قابل توجهی نبود و حدودا 1.07 درصد اعلام شد.