۱۳هزار مزرعه استخراج رمزارز در کشور شناسایی شد

شهروندآنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مراجع امنیتی اکنون با ۳۰۰ مزرعه کلان برخورد و آنها را جمع‌آوری کرده‌اند، گفت: «با همکاری وزارت نیرو و با استفاده از هوش مصنوعی، ۱۳هزار مزرعه کوچک و بزرگ استخراج رمزارز در کشور شناسایی شد.»

 «محمدجواد آذری‌جهرمی»  پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

نکات مهم سخنان او چنین است:

سایت‌های ارتباطی و بسیاری از زیرساخت‌های کشور به برق وابسته‌اند. طبیعتا اگر مدرسه نیز برگزار بود و برق می‌رفت، برخی از امکاناتی که معلمان قصد ارایه آن را داشتند، قابل بهره‌برداری نبود. در شرایط کرونا وابستگی به شبکه ارتباطی بیشتر است.



اکنون قطع برق باعث می‌شود سایت‌های مخابراتی توان ارسال و دریافت سیگنال خود را از دست بدهند. آنها براساس استاندارد دو ساعت ظرفیت باتری دارند که در صورت قطع برق بتوانند خدمات خود را ارایه کنند. در برخی نقاط کشور متأسفانه باتری‌ها مورد سرقت قرار گرفته، در برخی دیگر اپراتورها رسیدگی خوبی انجام ندادند و باتری‌ها فاسد شده بود.

در زمانی که به دلیل سیل و زلزله شبکه برق قطع می‌شد، پدافند غیرعامل بحثی جدی را برای بازبینی باتری‌های اپراتورها در دستور کار خود قرار می‌داد که بر این اساس، باتری بسیاری از سایت‌های مخابراتی کشور بازسازی شد. گاهی اوقات قطعی برق بیشتر از دو ساعت است که باتری‌ها توان ادامه را ندارند.

بسیاری از مسائل افراد به فضای مجازی وابسته است و به دلیل اختلالات به وجود آمده، از مردم عذرخواهی می‌کنیم. البته این عذرخواهی تنها نبود و کمیته‌ای برای پیگیری و رفع این مشکلات در وزارت ارتباطات تشکیل شده و مستقر است.

در یک کار مشترک با وزارت نیرو، ۱۳هزار مزرعه کوچک و بزرگ استخراج رمزارز در کشور را شناسایی کردیم. دقت شناسایی این مزارع بالا بود، آنهایی که ۹۹درصد مطمئن بودیم حتما مزرعه استخراج رمزارز هستند، ۲هزار مورد بود که در مرحله اول براساس مصوبه دولت آن را به مراجع امنیتی معرفی کردیم. تا جایی که اطلاع دارم روی ۳۰۰ مزرعه کلان اقدام جدی انجام و مزارع جمع‌آوری‌شده‌اند.

واقعیت این است که تنها بخش کوچکی از خاموشی‌های امروز به رمزارزها مربوط است، البته این بخش کوچک معادل نصف مصرف غرب تهران (از جنت‌آباد تا طالقان) است. این عدد قابل‌توجه است و باید تمام تلاش خودمان را به کار بگیریم تا این میزان برق به مدار برگردد.