روحانی: از مشکلات مردم رنج می‌برم



گروه سیاسی/ سخنان رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت به تشریح ریشه‌ها، علل و فرایندهایی گذشت که به وضعیت امروز برق منجر شده است. روحانی ابتدا از کمبود سرمایه لازم برای طرح‌های راهبردی خبر داد، کمبودی که یا باید از سرمایه خارجی حاصل شود یا از منابع صندوق توسعه ملی که نتیجه فروش نفت است. از این رو، او هم به تحریم اشاره کرد و هم به تصویب نشدن «اف.ای.تی.اف» که این هر دو، سرمایه‌گذاری برای طرح‌های زیربنایی در کشور را دشوار کرده است. با وجود این، رئیس جمهوری تأکید کرد که بسیاری از طرح‌های افتتاح شده که به ارز یا فناوری خارجی نیاز داشته است، محصول دوره کوتاه اجرای برجام است، همچنان که امروز (پنجشنبه) هم چندین طرح مهم و راهبردی در استان کرمان افتتاح می‌شود. به رغم همه اینها، حسن روحانی که سه‌شنبه از قطعی‌های برق عذرخواهی کرده بود، بار دیگر از این مسأله ابراز تأسف کرد و گفت که بخشی از این قطعی، ناشی از افزایش مصرف برق در صنایع است که خود نشانه رونق تولید این بخش‌ها است، هرچند دولت تصمیماتی برای مدیریت و گذار از این دوره اتخاذ کرده است.
ابراز تأسف بابت مشکل برق


به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی سخنان خود در جلسه روز گذشته هیأت وزیران را با ابراز تأسف به خاطر مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق مواجه شدند، آغاز کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه باید ریشه‌ها و علت‌های فاصله میان وضع مطلوب و وضع موجود را بخوبی بررسی کنیم، حوادث و رویدادهای پیش‌بینی نشده را یکی از علت‌های محقق نشدن پیش‌بینی‌ها دانست و گفت: در مسأله برق ریشه مشکلات را باید لمس کنیم (و ریشه مشکلات این است که) در کشور باید سرمایه‌گذاری شود؛ اگر در بخش کشاورزی یا صنعت، تولید می‌خواهیم، باید سرمایه‌گذاری شود و بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری کرد.
او با طرح این سؤال که چرا در بازار ایران نمی‌توان به اندازه کافی سرمایه آورد، اظهار کرد: اکنون در حوزه‌های مربوط به آب، چه برق، تصفیه آب، یا فولاد و آلومینیوم، 200 تا 300 میلیارد دلار طرح آماده سرمایه‌گذاری داریم که مطالعات آن انجام شده و حتی جانمایی هم شده‌ است، به رغم این، باید مسأله سرمایه‌گذاری برای مردم توضیح داده شود.
رئیس‌ جمهوری، یکی از راه‌های رفع این مشکلات را هماهنگی دستگاه‌ها در داخل دانست و افزود: امیدواریم پس از ۱۲ مرداد این هماهنگی و همسویی ایجاد شود، اگرچه عده‌ای از شغل‌شان می‌افتند، چراکه انتقادات عجیب و غریبی می‌کردند اما از این تاریخ به بعد همه از یک جناح و تفکر می‌شوند.
مسأله‌ای به نام «اف.ای.تی.اف»
روحانی در ادامه با بیان اینکه برخی مشکلات در سرمایه‌گذاری مربوط به داخل می‌شود و قابل حل است، گفت: اگر قوا همه با هم همفکر و هم‌نظر شوند، مشکلات قابل حل است. زمانی که هم‌نظر نیستند، کار می‌ماند.
او با اشاره به فرایند تصویب لوایح مرتبط با
«اف.ای.تی.اف» در مجلس و شورای نگهبان، اظهار کرد: این لوایح در جایی گیر کرد که اصلاً فکر نمی‌کردیم، نتیجه چنین اتفاقی این است که تا وقتی این مسأله حل نشود، روابط ما با بانک‌های دنیا دچار مشکل است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه بانک‌های بیش از ۱۹۰ کشور دنیا در چهارچوب «اف.ای.تی.اف» عمل می‌کنند و تنها دو کشور کره شمالی و ایران بیرون این چهارچوب هستند، افزود: ما در دولت یازدهم از فهرست سیاه خارج شدیم، اما وقتی لوایح دچار مشکل شد بار دیگر در این فهرست قرار گرفتیم، در نتیجه اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، ریسک کشور بالا می‌رود.
او با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری داخلی یا سرمایه‌گذاری خارجی، در نهایت بانک‌ها هستند که باید سرمایه‌گذاری کنند، ادامه داد: غیر از بانک‌ها، کسی سرمایه‌ای ندارد تا سرمایه‌گذاری کند.
منابعی که پس از برجام حاصل شد
روحانی با اشاره به اینکه امروز (پنجشنبه) نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در کرمان افتتاح می‌شود، اظهار کرد: اینجا برای اولین بار پس از انقلاب، کوره بلند در استان کرمان افتتاح می‌شود، ارزش این کوره بلند بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان است و نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار ارزی می‌خواست که این اعتبار با برجام حاصل شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کوره بلندی که افتتاح می‌شود، نتیجه برجام است، اضافه کرد: ده‌ها طرحی که در سال ۹۹ افتتاح شد محصول برجام بود.

صفحات 2 و 5 را بخوانید