فرار مالیاتی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

گروه اقتصادی :  بنا به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، فرار مالیاتی به 100 هزار میلیارد تومان رسیده است. این به معنای آن است که حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشور، فرار مالیاتی است.
به‌گفته امید علی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی، درآمدهای مالیاتی در سال گذشته کمتر از نصف مزایا و حقوق اجتناب‌ناپذیر شاغلان بازنشسته کشور بوده است.وی اعلام کرد: اکنون میزان فرار مالیاتی موجود در کشور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ درصد فرارمالیاتی و مابقی ناشی از اجتناب مالیاتی است.
در سال گذشته، یک تحقیق اقتصادی که توسط دانشجویان دانشگاه اقتصاد اصفهان، افسانه ایزدی، مجید صامتی و نعمت‌الله اکبری صورت گرفته بود، نشان می‌داد که میانگین فرار مالیاتی طی سال‌های 1355 تا 1396 معادل 10.99 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. بنابراین تحقیق، فرار مالیاتی در سال 1355 معادل 8.18 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. پایین‌ترین فرار مالیاتی در سال 1366 با 3.01 درصد تولید ناخالص داخلی قرار دارد.در این مدت بیشترین مقدار فرار مالیاتی در سال1374، .21.97درصد از تولید ناخالص داخلی بود. در نهایت در سال 1395 اندازه نسبی فرار مالیاتی به 6.95 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.
به‌گزارش ایسنا، امید علی پارسا در همایش نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه که دیروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار کرد: اصلاح و تحول نظام مالیاتی به اجماع سه قوه کشور نیاز دارد زیرا، جنس مالیات با سایر امور حاکمیتی و دولتی فرق می‌کند. تغییرات همه گیر نظام مالیاتی به مجموعه زیرساخت‌ها و همراهی محیط فرهنگی و اداری کشور نیاز دارد. به‌عبارت دیگر، نمی‌توان یک روزه همه مردم را ملزم به ثبت‌نام در سامانه مالیاتی کرد و پس از آن گفت که اگر ثبت‌نام نکنید، صورت حساب‌های شما قبول نمی‌شود.


وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید بیشتر از نرخ تورم باشد، افزود: مسائل مالیاتی همه گیر چون قانون پایانه‌های فروشگاهی به یک فضای باثبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همراهی رسانه‌ها برای آگاهی بخشی و همکاری اصناف نیاز دارد. در کشوری که نواقص مختلفی در بازارهای مختلف و امکانات سوداگری، میانگین نرخ ۳۵ درصدی تورم در سال گذشته و نرخ سود بانکی ۲۰ درصد وجود دارد، نمی‌توان براحتی اصلاحات و تغییرات مالیاتی را کلید زد. از سوی دیگر، از آنجا که نرخ سود واقعی ۱۵ درصد منفی است با این نرخ سود منفی، تمام تصمیماتی که گرفته می‌شود، مبنای تئوریک ندارد. درحالی که، در دنیا زمانی که تورم ۴ درصد باشد، سود بانکی ۵ درصد است بنابراین، سود بانکی از تورم بیشتر است.پارسا با اعلام اینکه سال قبل کل درآمدهای مالیاتی کشور کمتر از نصف مزایا و حقوق اجتناب‌ناپذیر شاغلان بازنشسته کشور است، ادامه داد: پارادایم مالیات ستانی، مشارکت حاکمیت و مردم است و در مجموع زمانی که فرهنگ، قوانین، ساختار و بخشودگی‌های موجود در کشور ایراد دارد، اجرای مالیات هم به مشکل برمی‌خورد و آن را از کارکرد اصلی و مناسب دور می‌کند. محاسبات ما نشان می‌دهد که باید بتوانید ۱۸ درصد بیشتر مالیات بگیرید که تا یک درصد سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی را افزایش دهید.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون پایانه‌های فروشگاهی گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح کشور، ردیف اعتباری و نیروی استخدامی در سال گذشته نداشت که من از نیروهای خود سازمان در این زمینه استفاده کردم. این قانون را در چهار فاز مشخص تا پایان سال‌جاری به پایان می‌رسانیم و امیدواریم افتتاح آزمایشی آن را تا پایان دولت فعلی انجام دهیم. اکنون یک میلیون دستگاه کارتخوان ساماندهی شده و به سازمان امور مالیاتی وصل شده است. همچنین، ۳۲۰ هزار پرونده مالیاتی که متعلق به ۸۴۰ هزار دستگاه پوز است، به سازمان امور مالیاتی وصل است و اطلاعات آن در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد. در راستای اجرای این قانون فاز بعدی فراخوان‌ها و تکمیل زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری است.
وی با اشاره به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی گفت: تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان از این میزان قابلیت تحقق طی دو سال را دارد زیرا، اگر فرهنگ و ساختار مالیاتی مربوطه در این زمینه وجود داشت، حتماً بالای ۳۷۰ هزار میلیارد تومان محقق می‌شود درحالی که این امکان در حال حاضر وجود ندارد. در حال حاضر، طبق محاسبات سازمان امور مالیاتی میزان فرار مالیاتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فرار مالیاتی و ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر به اجتناب مالیاتی مربوط می‌شود.پارسا با بیان اینکه اکنون تمام فرایندهای مالیاتی الکترونیکی است، بیان کرد: در سال گذشته، ۵۰ درصد خود اظهاری مردم بدون حسابرسی تأیید شد که باعث شد ارتباطات فیزیکی مؤدیان و مأموران مالیاتی بسیار کاهش پیدا کند. در روزهای اخیر، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اظهارنامه‌های خود را پر کردند و نهایت همراهی اصناف را مشاهده کردیم.
وی افزود: در حال حاضر، در راستای طرح جامع مالیاتی تمام اطلاعات دستگاه‌های مختلف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره رابطه بین درآمدهای مالیاتی و تورم گفت: در حال حاضر، ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته را می‌توانید به حساب تورم بگذارید و باقی آن حاصل تلاش‌های صورت گرفته و تغییر سیاست‌ها و اقدامات لازم است.پارسا با تأکید براینکه درآمدهای مالیاتی باید دو برابر تورم باشد، بیان کرد: اگر درآمدهای مالیاتی تحقق یافته در سال گذشته بیش از میزان تعیین شده در بودجه صورت نمی‌گرفت، حدود ۱۰ درصد به تورم اضافه می‌شد.
وی در پایان سخنانش مطرح کرد که نظام مالیاتی در دو سال گذشته تحولات زیادی داشت و در این مدت، ۳۰ درصد رسیدگی‌ها بیشتر شده و ورودی هیأت‌های مالیاتی و قرارهای اجرا نشده هر یک به ترتیب ۲۵ و ۹۰ درصد کاهش یافته است.
همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره اظهار داشت: بر اساس گزارش بانک مرکزی تورم سال 99 بیش از 50 درصد بوده است. به گزارش فارس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد سازمان مالیاتی اظهار داشت: روی صحبت من در مورد ساختار و فرایندهای سازمان است و نه اشخاص. رویکردی که سازمان مالیاتی به سمت اقتصاد هوشمند داشته در عمل محقق نشد و این کلید واژه‌ای است که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی بر آن تأکید کرده بودند.به‌گفته وی، در شرایطی هستیم که امکان آزمون و خطا نداریم، سازمان مالیات باید در مورد اجرای قوانین بازنگری کند، همه در تحلیل، تبیین و تهیه لوایح می‌کوشند و حتی لایحه به دولت می‌آید و بعد از آن در مجلس تصویب می‌شود، اما در اجرا با مشکل مواجه هستیم که نمونه آن اجرا نشدن سامانه پایانه فروشگاهی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه 10 میلیون پوز بانکی در کشور داریم که باید با همکاری مالیاتی و بانک مرکزی شناسه یکتا دریافت کنند، تصریح کرد: بیش از 40 درصد این پوزها پرونده مالیاتی ندارند، در حالی که تکلیف و ظرفیت قانون بوده است.

رشد ۲۴ درصدی درآمدهای مالیاتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تحقق عدالت اجتماعی و همچنین توسعه همه‌جانبه کشور منوط به این است که متناسب با ظرفیت بالای اقتصادی، مالیات اخذ شود.
به گزارش سازمان امور مالیاتی ، فرهاد دژپسند اظهار داشت: عملکرد دستگاه مالیاتی در دولت دوازدهم بسیار متمایز با گذشته بوده؛ به‌طوری‌که با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، نظام مالیاتی توانست نقش‌ها و کارکردهای حیاتی خود را به بهترین شکل اجرا کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود عملکرد قابل قبول دستگاه مالیاتی و رشد متوسط سالانه بیش از ۲۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، هنوز نسبت مالیات به منابع بودجه دولت به میزان مناسبی نرسیده است.
دژپسند با تأکید بر اینکه نگاه به مالیات نباید صرفاً درآمدی باشد، گفت: مالیات فقط یک ابزار تأمین مالی دولت نیست؛ بلکه ابزاری مهم برای سیاستگذاری اقتصادی، توزیع ثروت، رفع نابرابری و گسترش عدالت اجتماعی و نهایتاً پیشرفت و توسعه پایدار کشور است.وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاست «وصول مالیات با رعایت اصول»، بر ضرورت رعایت حال مؤدیان مالیاتی در شرایط کرونایی کشور تأکید کرد و گفت: حق‌الناس به هیچ عنوان نباید در سایه سیاست درآمدزایی حداکثری و استیفای حقوق دولت زائل شود.