روحانی در جلسه هیات دولت: دولت مرغ عزا و عروسی است

حسن روحانی رییس جمهور در جلسه امروز هیات دولت مشکلات اصلی در صنعت برق را تشریح کرد او گفت که تحریمهای ترامپ بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری آب و برق را قطع کرد. روحانی تاکید کرد که که عدم تصویب لوایح اف ای تی اف روابط بانکی ایران با دنیا را قطع کرده و این یک واقعیت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت از مشکلات ایجاد شده برای مردم به خاطر قطع برق ابراز تاسف کرد.
روحانی با بیان اینکه در مسئله برق ریشه مشکلات را باید لمس کنیم، گفت: «در کشور باید سرمایه‌گذاری شود. اگر تولید در بخشی می‌خواهیم، باید سرمایه‌گذاری شود. اگر در بخش کشاورزی یا صنعت، تولید خاصی مدنظر ماست، باید سرمایه‌گذاری شود. سرمایه‌گذاری از اصول اساسی است. بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری کرد. می‌شود شعار بدون محتوا.»
رییس‌جمهوری با بیان اینکه در داخل برخی از مشکلات را می‌شود حل و فصل کرد، ادامه داد: اگر همه دستگاه‌ها هماهنگ شوند، این کار شدنی است. امیدواریم از ۱۲ مرداد ماه به بعد این هماهنگی و همسویی ایجاد شود، اگرچه عده‌ای از شغل‌شان می‌افتند، چراکه انتقادات عجیب و غریبی می‌کردند ولی از آن تاریخ به بعد همه از یک جناح و تفکر می‌شوند.


روحانی در ادامه با بیان این که برخی مشکلات در سرمایه‌گذاری مربوط به داخل می‌شود و قابل حل است گفت: «اگر قوا همه با هم، هم‌فکر و هم‌نظر شوند مشکلات قابل حل است. زمانی که هم نظر نیستند کار می‌ماند.»
او با اشاره به فرایند تصویب لوایح مرتبط با FATF اظهار کرد: دولت تصمیم گرفت و لوایح آن را آماده کرد و به مجلس برد، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت و آنجا با ما همکاری کرد و جای دیگر گیر افتاد. جایی که ما اصلا فکر نمی‌کردیم در آنجا ماند و گرفتار شد و FATF بدست نیامد. نتیجه آن چه می شود. تا این مساله حل نشود، روابط ما با بانک‌های دنیا دچار مشکل است. شاید نظرات مختلف زیاد باشد و کسی هم بگوید بهتر است که FATF نداشته باشیم که من کاری به آن ندارم اما این یک واقعیت است.
رئیس جمهوری گفت: «بانک‌های بیش از ۱۹۰ کشور دنیا در چارچوب FATF عمل می‌کنند و همه هم داخل آن هستند. دو کشور کره شمالی و ایران بیرون این چهارچوب هستند. ما در دولت یازدهم به داخل برگشتیم. اما لوایح که دچار مشکل شد ما دو مرتبه در لیست سیاه قرار گرفتیم لذا ریسک کشور بالا می رود در آن صورت چه کسی می‌خواهد سرمایه گذاری کند.»
حسن روحانی با بیان اینکه طرح‌هایی وجود دارد که صندوق هم تصویب کرده و آماده است، گفت: «اما به خاطر این که پول نیست نمی‌توان آنها را اجرا کرد. چه پول داخلی برای صندوق و بانک‌ها و چه پول خارجی برای بانک‌های خارجی در صورتی حاصل می‌شود که بتوانیم در جنگ اقتصادی پیروز شدیم، تحریم را هم برداریم. بتوانیم FATF را هم نهایی کنیم. اگر همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم این سری‌عتر حل می‌شود. اینجا دیگر دست خود ما است.»
روحانی ادامه داد: «بانک خارجی در اختیار ما نیست صندوق توسعه خالی است و نمی‌توانیم نفت بفروشیم و با بانک‌ها به خاطر FATF نمی توانیم رابطه خوب داشته باشیم نتیجه آن این است که سرمایه نیست. وقتی سرمایه نیست طرح‌های بزرگ را نمی‌شود اجرایی و عملیاتی کرد.»
رئیس جمهوری افزود: طرح‌های ۱۵هزار مگاوات برق معطل فاینانس است و نیاز به پول دارد. پول و منابع ۱۶ هزار مگاوات به طریقی تامین شده است در دست اجراست و ۱۵ هزار مگاوات دیگر آماده است”.
روحانی ادامه داد: «در همین طرح‌های آب و برق در سال‌های اخیر چهار و نیم میلیارد آماده سرمایه‌گذاری بود که تحریم ترامپ آمد و خروج ترامپ موجب قطع همه اینها شد و چهار و نیم میلیارد در طرح‌های آب و برق عقب افتادیم.»
روحانی خطاب به مردم گفت: «مردم عزیز ما این نکته را به طور اساسی مطلع باشند زیرا هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می‌شود دولت است و می‌گویند دولت خوب کار نکرد و مدیریت ضعیف بود و کارآمدی پایین بود هیچ‌کس نمی‌آید و توضیح بدهد که ریشه این مشکلات کجاست.»
رئیس جمهوری تاکید کرد: به اعتقاد من FATF دست خودمان و مربوط به داخل کشور است. ما می‌توانیم همین فردا FATF را حل کنیم تا روابط ما با بانک‌ها تغییر کند.
او با تاکید بر اینکه نباید مسائل اساسی را از یاد نبریم و فراموش نکنیم و به فرعیات بچسبیم‌، از منتقدان دولت انتقاد کرد و گفت: «در برنامه ششم که ۲۴ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده، ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است و طرح آن هم مشخص است. یک وقتی در این جلسه‌ای بحث شد و یکی از نمایندگان مجلس که شبهه‌ای داشت، آقای نوبخت به همان جلسه رفت، آمار و ارقام همین ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات را با تمام نیروگاه‌هایی که افتتاح شده بود را ارائه کرد.»
سایر اخبار این روزنامه
ژیوان گاسپاریان در سن 93 سالگی درگذشت خاموشی نوای بهشتی بهترین دودوک‌نواز پیمان مولوی وقتی اقتصاد اولویت نباشد، برق هم می‌رود حسنوند با اشاره به جلسه کمیسیون انرژی درخصوص قطع برق: تمام مجوز ماینرها لغو می‌شود وزارت بهداشت: سفر برای واکسن را توصیه نمی‌کنیم سفرهای میلیونی برای تزریق واکسن سهم هرکدام از گروه‌های اصولگرا در کابینه ابراهیم رئیسی چقدر است؟ چالش انتخاب وزیر برای سه صندلی مهم «ابتکار» عوامل موثر در کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد را بررسی کرد دست اقتصاد دولتی روی کلید خاموشی‌ها نگرانی سه کشور اروپایی و آمریکا از گام تازه ایران گیر مذاکرات برجامی در کجاست؟ روحانی در جلسه هیات دولت: دولت مرغ عزا و عروسی است نیکزاد: کمیته ویژه به منظور مدیریت خاموشی‌ها تشکیل می‌شود ویروس کرونا با سیستان و بلوچستان چه کرد؟ روزگار سخت مردمان دوردست خاموشی های بی برنامه ادامه دارد دستور وزیر هم فایده نداشت! وزیر ارتباطات: ۱۳ هزار مزرعه استخراج رمزارز در کشور شناسایی شد