پیک پنجم حاصل مدیریت دقیقه نودی

فرشید محمدی‪-‬ مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا شامگاه یکشنبه ۲۰ تیر به پایان میرسد و تیم و کشورِ قهرمان برای ۴ سال تاج و تخت فوتبال قاره سبز را به چنگ می‌آورند. اما نکتهی حائز اهمیتی که ذهن هرکدام از ما هنگام مشاهده این مسابقات به خود درگیر کرد حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها مثل گذشته و نواختن شعارهای فوتبالی و هیجان و شور آن‌ها در کنار هم بود. آنچه پیداست مسابقات یورو ۲۰۲۱ با هدف ایجاد همبستگی بیشتر در ده کشور مختلف اروپایی برنامه ریزی و به‌خوبی برگزار شد و چیزی که ما در قاب تلویزیون و تصاویر منتشره در فضای مجازی دیدیم آن است که گویا کرونا در آن سرزمین‌ها نفس‌های آخرش را می‌زند و این در حالیست که در کشور ما دو ماه از
پشت سر نهادن همه‌گیری پیک چهارم نمی‌گذرد که اکنون وارد پیک پنجم با رنگ و لعاب کرونای دلتا شده‌ایم و در این تابستان سوزناک که با قطعی آب و برق همراه شده همه را به خود نگران ساخته است.
شایان ذکر است آنچه ما از ماه‌های قبل از طریق رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم آن است که بالغ بر ۷ نوع واکسن کرونا در کشور تولید و یا در حال تولید است اما فعلا در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تنها ۲ درصد از جامعه ۸۰ میلیونی ایران در مقابل این ویروس منحوس واکسینه شده اند، بدون تردید کرونا هم از قانون طبیعت پیروی میکند و همانگونه که یک روز آمده، یک روز هم باید برود و سهم تاریخ شود اما آیا کسی هست که پاسخگوی این پرسش باشد که چرا ما تنها کشوری هستیم که پنج پیک کرونا را تجربه میکنیم و بخاطر سوء مدیریت میلیاردها دلار طی ۲ سال اخیر صرف درمان بیماران شده است؟
باید یکبار برای همیشه بپذیریم بزرگترین دشمن این کشور نه در خارج مرزها، بلکه درون همین کشور است و عین موریانه آرام و بی‌سر و صدا پایه‌های این آشیانه را می‌جود و... از روز نخست تا به امروز که کرونا وارد کشور شده هیچ برنامه مشخصی در برابر آن وجود ندارد و مانند بسیاری از عرضه‌های دیگر غالب تصمیمات دقیقه نودی و کدخدامنشی گرفته می‌شود و اکنون همه می‌دانیم مدت هاست در اکثر کشورهای دنیا واکسیناسیون کرونا آغاز شده و در اینجا نه تنها خبری از واکسن خارجی نیست بلکه واکسن‌های تولید داخل نیز وضعیت نامعلومی دارند و هیچکس نمی‌داند کی روانه بازار می‌شوند و تا زمانی‌که مدیران ما برای این وضعیت تدبیر درستی بکار نگیرند تا کرونا هست قطعا پیک‌های بعدی هم از راه می‌رسند و این وضعیت شایسته مردم محترم و رنجور این کشور نیست و عامه مردم عملکرد دولت‌ها را در نهایت به پای نظام می‌نویسند و بازی‌های سیاسی برخی از سیاستمردان برای تخریب دولتِ قبلی یا فعلی برای مبرا کردن خود از گناه و تقصیر ترفند درستی برای کمرنگ جلوه دادن مشکلات فعلی نیست. مردم امروز آمارهای منتشره از رسانه‌های داخلی و حتی خارجی را باور نمیکنند، آن‌ها تغییراتی که مستقیم بر زندگیشان تاثیر بگذارد و آن را با جان خودشان حس کنند را می‌پذیرند و بجای مقصر جلوه دادن یک شخص، میدانند یک مجموعه دچار بی‌نظمی و اختلال است و تا کلیه مدیران ما مسئولیت اشتباهات خود را نپذیرند و صادقانه با مردم در جهت رفع و رجوع آن‌ها گام برندارند، نه کرونا از این کشور رخت می‌بندد و نه مشکل آب و برق و مسکن و بیکاری و... در این پهنه‌ پاک و مقدس رفع می‌شود.