رودرروی کرونا و خشکسالی

قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا در ابتدا با همیاری سازمان داوطلبان و 21 خیریه راه‌اندازی شد. خیلی زود خیریه‌های دیگر هم به جمع این قرارگاه پیوستند و در حال حاضر 27 خیریه و انجمن مردم‌نهاد به عضویت این قرارگاه درآمده‌اند.

«محمد نصیری» رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «با بحرانی شدن شرایط کرونا در استان سیستان‌وبلوچستان، ما طی فراخوانی خیریه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد را برای کمک به مردم این استان بسیج کردیم.

در روز نخست 21 خیریه و تا این لحظه 27 خیریه اعلام آمادگی کرده و پای کار آمده‌اند تا با کمک‌های مردمی بتوانیم گوشه‌ای از این بحران را برطرف کنیم.»



قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا در سیستان‌وبلوچستان هم با حضور همین جمع در زاهدان راه‌اندازی شد تا کمک‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه و خیران از طریق این مرکز در خود استان مدیریت شود.

نصیری می‌گوید: «هلال‌احمر و خیران این قرارگاه را راه‌اندازی کردند تا تقسیم‌ کار در شهرستان‌ها و روستاهای هدف ایجاد شود. هر شهرستان که در وضعیت بحرانی قرمز یا نارنجی قرار دارد توسط دو مرکز خیریه حمایت می‌شوند.»

کمک‌های مردمی و همچنین محموله‌هایی که به این مناطق ارسال می‌شوند توسط همین قرارگاه در شهرها و روستاهای هدف توزیع می‌شوند. نصیری می‌گوید: «هلال‌احمر بخشی از نیازهای موجود در این مناطق را با توجه به ظرفیتی که دارد، بر عهده گرفته است.

علاوه بر آن، لجستیک و انتقال کمک‌ها و همچنین توزیع این کمک‌ها در استان هم به کمک هلال‌احمر انجام می‌شود.»

این روزها خشکسالی، کم‌آبی و گرما در این استان بحران کرونا را شدیدتر کرده است. به همین دلیل اقلام بهداشتی اولیه مثل صابون و ضدعفونی‌کننده هم از نیازهای مبرم مردم استان سیستان‌وبلوچستان است که به همت خیران و داوطلبان تأمین می‌شود.

پیشگیری و درمان

فعالیت‌های قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا در زاهدان در دو بخش انجام می‌شود؛ یکی اقدامات مربوط به پیشگیری و دیگری کمک به بهبود مبتلایان.

«محمدحسن قوسیان‌مقدم» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «محموله‌های ارسالی جمعیت هلال‌احمر به استان سیستان‌وبلوچستان در دو بخش پیشگیری از کرونا و درمان این بیماری است.

در بخش پیشگیری بیش از یک میلیون و 200هزار ماسک و اقلام بهداشتی دیگر ارسال شده و در بخش درمان نیز چند صد کپسول اکسیژن با ظرفیت‌های 10 تا 50 کیلویی وتعداد قابل توجهی دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی به منطقه رسیده.

هوطنان درگیر با بیماری کرونا می‌توانند این تجهیزات را به رایگان از بانک امانات پزشکی هلال‌احمر استان به صورت امانی دریافت کنند.»

بسته‌های معیشتی و حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت و متأثر از کرونا هم به این قرارگاه رسیده و بین این خانواده‌ها توزیع می‌شود. بخش دیگری از کمک‌های ارسالی به این استان هم مربوط به اقلام بهداشتی و ماسک است که در روستاهای قرمز و نارنجی توزیع می‌شود.

 

بانک امانات پزشکی

نیازهای امروز استان سیستان‌وبلوچستان تنها در بخش پیشگیری و درمان کرونا خلاصه نمی‌شود و سال‌ها خشکسالی و محرومیت این استان از زیرساخت‌های مناسب، دردسرهای شیوع کرونای جهش‌یافته را پیچیده‌تر کرده است.

«علیرضا میربهاءالدین» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «روستاها در این استان پراکندگی زیادی دارند و دسترسی مردم این روستاها به امکانات درمانی و بهداشتی بسیار کم است.

بخشی از کمک‌هایی که به قرارگاه کرونا ارسال می‌شوند، طبق نیت اهداکنندگان، روستاها و شهرستان‌های مشخصی دارند. ما این کمک‌ها را به مقصدی که خیران تعیین کرده‌اند، ارسال می‌کنیم. توزیع بخش دیگری از این کمک‌ها هم بر عهده قرارگاه گذاشته شده تا با توجه به نیازهای موجود این کمک‌ها توزیع شوند.»

از تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دستگاه‌های اکسیژن می‌گوید و تجهیزاتی که توسط خیران و داوطلبان به سیستان‌وبلوچستان رسیده است: «علاوه بر تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به اکسیژن‌ساز، کپسول اکسیژن، ماسک و تجهیزات دیگر، بانک امانات پزشکی در شهرستان‌ها و مناطق مختلف روستایی تشکیل شده است.

افرادی که به این تجهیزات نیاز دارند می‌توانند با مراجعه به بانک امانات از این امکانات استفاده کنند و بعد از بهبود آن را به بانک برگردانند تا افراد دیگر از آن بهره ببرند.»

 

بحران کم‌آبی

کپسول‌های اکسیژن 10 لیتری این روزها بیش از هر چیزی در این استان دست‌به‌دست می‌شود تا مبتلایان به کرونا که در خانه‌ها بستری هستند بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

میربهاءالدین می‌گوید: «افرادی که نیاز به بستری در بیمارستان‌ها ندارند و در خانه دوران نقاهت را می‌گذارنند، نیاز 24 ساعته به اکسیژن ندارند و معمولا با یک کپسول 10 لیتری می‌توانند دوره نقاهت خود را سپری کنند.

کپسول‌های 45 و 50 لیتری هم در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

این روزها خشکسالی، کم‌آبی و گرما در این استان بحران کرونا را شدیدتر کرده است. به همین دلیل اقلام بهداشتی اولیه مثل صابون و ضدعفونی‌کننده هم از نیازهای مبرم مردم استان سیستان‌وبلوچستان است که به همت خیران و داوطلبان تأمین می‌شود.

میربهاءالدین می‌گوید: «کاروان‌های نذر آب 4 از مرداد ماه راهی استان می‌شوند. با این حال تعدادی از استان‌ها برای نیازسنجی و همچنین اقدامات اولیه مورد نیاز به سیستان‌وبلوچستان آمده‌اند و بررسی‌های اولیه را انجام می‌دهند.»

اولین محموله بهداشتی هلال‌احمر به سیستان‌وبلوچستان رسید