جهان در فاز بازگشت محدودیت ها

عبدالهی- صندلی‎های مملو از تماشاگر ورزشگاه‎ها در بازی‎های یورو2020، گمراهمان کرد؛ فکر کردیم کرونا از جهان رخت بسته است و فقط ماییم که به دلیل پایین بودن درصد واکسیناسیون، مجبوریم همچنان با ماسک زندگی کنیم و از زندگی عادی محروم باشیم، اما ژاپنی‌ها بازی‎های المپیک را بدون تماشاگر کردند تا دوباره به همه جهان یادآوری کنند که دلتا و جهش‎های احتمالی دیگر، به هیچ کشور و ملتی رحم نخواهد کرد.
بی.بی.سی: محدودیت‎های کرونایی در توکیو تشدید می‎شود
دو روز قبل بود که ژاپنی‎ها اعلام کردند: «اعمال محدودیت‎های وضعیت اضطراری در توکیو در طول مسابقات المپیک و پارالمپیک (یکم تا 31 مرداد) ادامه خواهد داشت تا با شیوع ویروس کرونا مقابله شود». آن‎طور که بی.بی.سی گزارش داده، اگرچه پیش از این قرار بود این محدودیت فقط برای تماشاگران خارجی اعمال شود، اما افزایش آمار مبتلایان و خطر شیوع گسترده دلتای هندی، برنامه را تغییر داده و  حالا مراکز گردهمایی در توکیو و ورزشگاه‌های اطراف آن اجازه پذیرفتن طرفداران تیم‌های ورزشی را نخواهند داشت.
یورونیوز: مسابقات یورو 2500 نفر را کرونایی کرد
در آن سوی جهان هم، برگزاری بدون محدودیت بازی‎های اروپایی، عواقبی را به دنبال داشته است. یورونیوز با انتشار گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‎ها در اروپا، نوشت: تا روز اول ژوئیه (۱۰ تیر) در مجموع ۲۴۷۲ مورد ابتلا به کرونا به دلیل برگزاری مسابقات جام ملت‎های اروپا شناسایی شده و بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در دانمارک، فنلاند، فرانسه، سوئد و اسکاتلند بوده است. نکته مهم این‎که در انگلستان هم اکثر موارد جدید ابتلا به کرونا، از نوع دلتای هندی بوده‎اند. این گزارش بین‎المللی افزوده است: کشورهای روسیه، جمهوری‎آذربایجان، دانمارک و بریتانیا از جمله میزبانان رقابت‎ها هستند که طی روزهای اخیر با افزایش آمار شیوع بیماری «کووید ۱۹» روبه‎رو بوده‎اند.
هشدار WHO درباره شیوع دلتا
اتفاقات و آمارهای جدید مبتلایان، باعث شد سازمان بهداشت جهانی هم دوباره اعلام خطر کند. چند روز قبل بود که احمد المندهاری، مدیر دفتر منطقه‌ای شرق مدیترانه WHO گفت: «در این منطقه که شامل بیش از 20 کشور است، موارد ابتلا به کووید ۱۹ پس از دوماه کاهش مداوم، اکنون در حال افزایش است».
بازگشت محدودیت‎های شبانه به اسپانیا
در اسپانیا هم ویروس دلتا دوباره همه را نگران کرده است؛ کشوری که تاکنون 40 درصد از مردم خود را واکسینه کرده و یکی از کشورهای موفق اروپایی در واکسیناسیون است؛ اما «فرناندو سیمون» هماهنگ‎کننده اقدامات در شرایط اضطراری بهداشتی این کشور گفته است : « با توجه به روند رو به افزایش موارد ا بتلا به ویروس کرونا در بین جوانان واکسینه‎نشده، محدودیت‌هایی را برای تردد و زندگی شبانه وضع می‎کنیم».
استرالیا نگران شیوع دلتا
در استرالیا هم اوضاع نگران‎کننده شده و «گلادیس برجیکلیان»، نخست‎وزیر ایالت نیو ساوت ولز، با ابراز نگرانی عمیق از گسترش کرونا اعلام کرده که از این پس بیشتر از دو نفر نمی‎توانند در کنار هم در اماکن عمومی حضور داشته باشند. همچنین در این شهر، خرید صرفا برای مایحتاج ضروری امکان‎پذیر است.
اعتراض پزشکان در  انگلستان
در بریتانیا هم اگر چه بوریس جانسون، نخست‎وزیر این کشور، می‎خواهد از 10 روز دیگر محدودیت‎هارا لغو کند، اما بیش از ۱۰۰ پزشک از این تصمیم انتقاد کردند و آن را «یک آزمایش خطرناک» دانستند. این متخصصان هشدار داده‎اند که حتی واکسیناسیون کامل هم مانع از ابتلای افراد به سویه دلتا نمی‌شود.
بالاترین سطح محدودیت‌ها در کره
اوضاع در کره‎جنوبی هم دوباره وخیم شده است ؛نخست وزیر این کشور، روز گذشته اعلام کرد: آمار مبتلایان جدید به کرونا افزایش یافته و به همین دلیل محدودیت‎های شدید به مدت دو هفته در این کشور اعمال خواهد شد، از جمله این‎که تجمع بیش از
2 نفر از ساعت 18 به بعد ممنوع خواهد بود.
درصد واکسیناسیون در کشورهای مختلف
نگاهی به میزان واکسیناسیون انجام‎شده در جهان هم قابل توجه است. طبق گزارش ourworldindata، تاکنون فقط حدود 25 درصد کل مردم جهان نسبت به ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که طبیعتا دلیل اصلی آن، انحصار تولیدکنندگان و توزیع نامتناسب آن در سطح جهان است. کانادا، انگلستان، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، آلمان، آمریکا، فرانسه، برزیل، مکزیک، چین و هند تاکنون بیشترین میزان واکسیناسیون (از 21 درصد تا 69 درصد) را داشته‌اند اما نکته قابل توجه این‌که، به گزارش یورونیوز، حتی در رژیم صهیونیستی با 66 درصد واکسیناسیون، کارایی پایین واکسن فایزر نسبت به سویه دلتا به اثبات رسیده و همین موضوع نگرانی‎ها را تشدید کرده است.
 وعده نمکی  برای تزریق روزانه 500 هزار دوز واکسن از امروز
با این حال همچنان واکسیناسیون یکی از مطالبات و نیازهای مهم در کشورهای مختلف از جمله کشور ماست و آن طور که وزیر بهداشت وعده داده، این کار از امروز با قدرت بیشتری دنبال می شود. دکتر سعید نمکی دیروز گفت: «از فردا (امروز) تزریق روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دوز   واکسن را   آغاز خواهیم کرد».
آمار مرگ و میر
کرونا تاکنون بیش از 4 میلیون قربانی در جهان گرفته که بیشترین آن در آمریکا با 622 هزار فوتی بوده است. برزیل با 530 هزار، هند با 405 هزار، روسیه با 141 هزار، انگلیس با 128 هزار، ایتالیا با 127 هزار و فرانسه با 111 هزار، دیگر کشورهای دارای بیشترین قربانیان کرونا هستند. در کشور ما نیز تاکنون 85 هزار و 543 هموطن را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‎ایم.
 
   143 شهر کشور قرمز شد
شیوع دوباره کرونا در شهرهای مختلف، بار دیگر کشور ما را هم در وضعیت بحرانی و نگران‎کننده قرار داده است. طبق گزارش وزارت بهداشت، از امروز وضعیت 143 شهر کشور قرمز است و 186 شهر در وضعیت نارنجی و 119 شهر در وضعیت زرد قرار دارند. طی 24 ساعت منتهی به ظهر دیروز، ۱۶ هزار و ۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۷۵۹ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۲۲ نفر رسید. متاسفانه در این مدت ۱۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‎باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر رسید.
 
 


   استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به خراسان پاسخ می‎دهد
چرا مردم نسبت به محدودیت ‎ها بی‎تفاوت شده‎اند؟


ما با پشت سر گذاشتن چهار موج کرونا و غوطه‎ور شدن در موج پنجم، هنوز با محدودیت‎های کاغذی مواجه‎ایم و انگار نه دولت و نه مردم، اصراری بر اعمال آن ندارند. دکتر «مسعود یونسیان»، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره چرایی این اتفاق به خراسان می‎گوید: طبیعتا یک علت مهم آن امیدواری به  واکسیناسیون است که البته ما فرصت طلایی برای ثبت سفارش خرید واکسن خارجی را از دست داده‎ایم و درباره میزان تولید واکسن‎های داخلی هم تاکنون مردم با وعده‎های محقق‎نشده متعددی مواجه شده‎اند، هرچند که ما هم امیدواریم این کار زودتر انجام شود و بتوانیم لااقل میزان بروز بیماری را کاهش دهیم.اما دکتر یونسیان دلیل اصلی بی‎تفاوتی مردم نسبت به پروتکل‎ها را این گونه تشریح می‎کند: «وقتی مردم احساس می‎کنند که مسئولان با آن‎ها شفاف و صادق نیستند، وعده‎هایشان محقق نمی‎شود، نظارتی بر محدودیت‎ها وجود ندارد و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هم ضمانت اجرایی ندارد، طبیعی است که میزان رعایت پروتکل‎ها و محدودیت‎ها به میزان فعلی می‎رسد».او می‎افزاید: «مردم ما بسیار نجیب و فهمیده هستند و اگر با سیاست‎ها و اقدامات درست مواجه شوند، حتما همراهی می‎کنند. اما آن‌چه تاکنون مشاهده کرده‎اند، برایشان اعتمادبخش نبوده است».  دکتر یونسیان می‎افزاید: «همه این اتفافات ناشی از عدم شفافیت، عدم صداقت و نبود تعامل با مردم، از سوی مسئولان است. منظور از تعامل، یک جریان دوسویه بین مردم و مسئولان است که در آن باورها، ارزش‎ها، دغدغه‎ها و مشکلات هر طرف توسط طرف دیگر به درستی بیان و به خوبی درک شود. در غیاب چنین سیستم تعاملی شفاف و مبتنی بر اعتماد، احتمال  اثربخشی کامل اقدامات متصور نیست و بعید به نظر می‎رسد در پیک پنجم کرونا هم تفاوتی در نوع اجرا و نظارت بر محدودیت‎ها ایجاد شود».