,وعده‌های عملی نشده بیرانوند

,وعده‌های عملی نشده بیرانوند علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران، بالاخره از باشگاه آنتورپ بلژیک جدا شد تا به بواویشتا، یکی از تیم‌های لیگ پرتغال بپیوندد. بیرانوند که فصل پیش نتوانسته بود در این باشگاه خودی نشان دهد و بیشتر روی نیمکت و سکو نشست، در آستانه جام جهانی 2022 قطر، به تیمی رفته که احتمالا فرصت بازی بیشتری به دست بیاورد. تصمیم برای جدایی از آنتورپ و پیوستن به باشگاهی بواویشتا در پرتغال، ارزیابی‌های متعددی در پی دارد؛ عده‌ای چنین تصمیمی را برای بیرانوند خوب و عده‌ای هم آن را گامی به عقب می‌دانند. با وجود این به نظر می‌رسد خود بیرانوند از تصمیمش راضی باشد؛ او می‌خواست در فوتبال اروپا به کارش ادامه دهد و حالا می‌تواند این شانس را هم داشته باشد که برخلاف آنتورپ، به‌عنوان دروازه شماره‌یک بازی کند.
خوب
علیرضا بیرانوند در پرسپولیس چهره شد؛ او تبدیل شد به یکی از بهترین‌های ایران و بعد هم به لطف درخشش در تیم ملی و البته بازی‌های خوب در آسیا، تبدیل شد به یکی از بهترین‌های آسیا. درخشش بیرانوند در پرسپولیس رفته‌رفته تیم‌هایی از لیگ‌های درجه دوم اروپایی را راغب به داشتن این دروازه‌بان کرد؛ به‌ویژه اینکه بیرانوند همان دروازه‌بان بلندبالایی بود که توانست پنالتی کریس رونالدو در جام جهانی را هم مهار کند. بیرانوند هم بالاخره بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان به مسئولان پرسپولیس خبر داد که جدایی‌اش قطعی است و می‌خواهد از این تیم جدا شود. او البته به شیوه‌ای از پرسپولیس جدا شد تا مسئولان این باشگاه رقمی حدود 600 هزاریورو از این ترانسفر نصیبشان شود. بیرانوند زمانی که از پرسپولیس جدا شد، بی‌بدیل‌ترین دروازه‌بان در ایران و یکی از دو دروازه‌بان برتر آسیا بود.
بد


با وجود درخشش در ترکیب تیم ملی در جام جهانی و بازی‌های خوب در لیگ قهرمانان آسیا با پرسپولیس، انتخاب بیرانوند برای ترانسفرشدن به اروپا انتخاب «بدی» شد؛ او به تیمی کم‌نام‌و‌نشان در فوتبال بلژیک رفت تا شانس بازی به‌عنوان بازیکن ثابت را داشته باشد. بیرانوند زمانی که می‌خواست ایران را ترک کند وعده داد شش ماه دیگر به تیمی بزرگ در فوتبال اروپا می‌رود. با وجود چنین وعده‌ای اما شش ماه روی نیمکت نشست و تازه بعد از شش ماه اولین بازی‌اش برای آنتورپ را انجام داد. در آنتورپ هم او سینوسی عمل کرد تا دوباره روی نیمکت برگردد و اواخر فصل هم از روی سکو کار را دنبال کند!
زشت
شاید به‌کاربردن این کلمه برای انتخاب جدید بیرانوند چندان منصفانه نباشد؛ بااین‌حال می‌توان به تصمیم جدید بیرانوند برگشت و آن را مورد نقد قرار داد؛ او وعده داده بود به تیمی بزرگ‌تر از آنتورپ برود تا سرعت پیشرفتش محسوس باشد؛ اما مشخصا بواویشتا تیمی به‌مراتب ضعیف‌تر از آنتورپ است! شاید بیرانوند فرصت حضور در ترکیب اصلی این تیم را داشته باشد ولی مسیری که دروازه‌بان شماره یک ایران طی کرده، نشان می‌دهد او از پرسپولیس «خوب» به بواویشتای «زشت» رسیده است. دست‌کم این مورد را می‌توان با استفاده از داده‌های «فوتبال دیتابیس» مورد نقد قرار داد. بیرانوند در پرسپولیسی که طبق آمارِ همین مرجع تیم اول ایران، سوم آسیا و 97 دنیاست، به آنتورپ «بد» رفت که تیم پنجم بلژیک، 179 اروپا و 263 دنیاست. از لحاظ قدرت، آنتورپ در دنیا ضعیف‌تر از پرسپولیس محسوب می‌شد ولی برای بیرانوند این تیم دروازه‌ای به اروپا بود؛ اما انتخاب جدید موضوع را سخت‌تر می‌کند؛ بواویشتا تیم 11 پرتغال، 296 اروپا و 427 دنیاست! اینکه چطور بیرانوند از تیم 97 دنیا سر از تیم 427 دنیا درآورده تصمیمی است که اروپایی‌بودنش در آن دخیل است؛ اما اینکه چطور بیرانوند از آنتورپ به بواویشتای ضعیف‌تر رسیده موضوعی است که باید این دروازه‌بان درباره‌اش اظهار‌نظر کند. شاید بیرانوند به تنظیمات کارخانه برگشته و قرار است از بواویشتا به تیمی بزرگ در اروپا برسد.