هم‌‌مرزي با طالبان

هفدهم تيرماه است. نقطه صفر مرزي ايران و افغانستان. جنگجويان گروه «امارت اسلامي» اسلحه به دست مقابل مرزبان ايراني ايستاده‌اند. خبري از سربازهاي افغانستان نيست. مرزباني‌هاي‌شان سقوط كرده است، تماشا مي‌كنند. طالباني‌ها اما غرق در سرور. اسلحه در دست‌هاي‌شان مي‌رقصد. صدايي به گوش مي‌رسد: «يك عكسي بگيريم ! »گوينده جمله يكي از جنگجويان طالبان است. مخاطبش، مرزبان ايراني. اين شرح كليپي است تقريبا 10 ثانيه‌اي. كليپي كه مي‌تواند عمق فاجعه رخ داده در افغانستان و درد تحميل شده بر مردمانش را به تصوير بكشد. طالبان آنقدر در افغانستان پيش رفته كه حالا بيخ گوش ايران است. چسبيده به مرزهاي‌مان. بخشي از  افكار عمومي در شبكه‌هاي اجتماعي از لزوم واكنش قاطع ايران در مقابل طالبان و كمك به دولت افغانستان مي‌گويد. ايران حالا با طالبان همسايه است.  

در مرز اسلام قلعه. نقل و انتقالات مرزي ايران و افغانستان هم در دوغارون و ماهيروز متوقف شده است. ايران از يك طرف سربازان افغانستاني فراري از دست طالبان را پناه مي‌دهد بدون آنكه حاضر به درگيري با جنگجويان طالبان باشد و از طرف ديگر تلاش مي‌كند با مذاكرات «بين‌الافغان» صلح را به اين كشور برگرداند ولي انگار طالبان سر سازش ندارد و روز به روز اخباري مبني بر فتوحات‌شان به گوش مي‌رسد. 
پناه به ايران
حمله طالبان به مرزباني‌هاي افغانستان كه از مدت‌ها پيش آماده سقوط بود، سبب شد تا سربازان افغانستان به ايران آمده و پناه بگيرند. تلويزيون عرب زبان العالم نيز در گزارشي اين مساله را تاييد كرده است.  خبرگزاري جمهوري اسلامي، ايرنا نيز از حضور سربازان افغانستان از ترس طالبان در گمرك ايران نوشت ولي هيچ يك از اين رسانه‌ها تعداد دقيق اين افراد را اعلام نكردند. پرسش اما حالا سرنوشت اين نيروهاست.
روز گذشته پايگاه خبري نورنيوز متعلق به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي در خبري به نقل از منابع آگاه خود از رايزني ميان جمهوري اسلامي و افغانستان بر سر اين نيروهاي نظامي گفت. اين پايگاه خبري در همين راستا به نقل از منبع خود در ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي نوشت: «دولت افغانستان براي بازگشت نيروهاي مرزباني خود كه روز پنجشنبه در پي حمله نيروهاي طالبان به گذرگاه مرزي اسلام قلعه به خاك ايران پناه آورده بودند از تهران درخواست كمك كرده است. مقامات كابل از ايران خواسته‌اند تمهيداتي جهت بازگشت اين نيروها به كابل صورت بگيرد و ايران نيز با توجه به رويكردهاي انسان‌دوستانه، با قبول اين درخواست در حال تدارك پروازي مستقيم به كابل براي بازگرداندن اين نيروهاست.»
كنترل شبانه‌روزي


ايران اما تلاش كرده همزمان با اقدامات طالبان در افغانستان، تدابير لازم براي جلوگيري از اقدامات تنش‌زا در مرزهاي ايران را هم در نظر بگيرد هرچند كه هنوز جزيياتي از اين اقدامات و نوع واكنش ايران به هم‌مرزي با طالبان منتشر نشده است. 
به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي، فرهاد آريافر، معاون عمليات نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي كه به مرزهاي ايران رفته در همين راستا گفته است: «با حضور هوشمندانه و همت رزمندگان نيروي زميني در صدها كيلومتر از مرزهاي شرقي، همچنين تلاش مرزداران غيور نيروي انتظامي در مناطق مرزي همجوار با استان سيستان و بلوچستان و همراهي عزيزان سپاه، كوچك‌ترين تحرك در مجاورت مرزها را به دقت تحت نظر داشته و اجازه كوچك‌ترين تردد و ورود غيرمجاز از طريق اين مرزها را نخواهيم داد. مرزهاي جنوب شرق و شرق كشور به صورت شبانه‌روزي در كنترل و نظارت قرار داشته و از امنيت كامل برخوردار است.»