«ابتکار» وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی را بررسی کرد آخرین سیگنال بورسی رئیس جمهوری

کیمیا نجفی
مردادماه سال 99 کابوس سرمایه‌گذاران در بازار بورس با دعوای دو وزیر و وزارتخانه اقتصاد و نفت بر سر نحوه عرضه پالایش یکم و مدیریت آن آغاز شد. کابوسی که تا اوایل تیرماه سال جاری همچنان ادامه داشت و سرمایه‌گذاران را بیش از پیش نگران سرمایه‌هایشان می‌کرد. نگرانی برای بر باد رفتن سرمایه‌های خرد و کلان یکی از چالش‌های بازار بود و در پی افت متوالی بازار سرمایه و ناملایمات این بازار حواشی متعددی پیرامون این بازار شکل گرفت. از استعفای رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گرفته تا اعتراض سهام‌دارانی که دولت را به عنوان دعوت‌کننده اصلی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس مقصر می‌دانستند و خواستاری جوابی از سوی دولت بودند. اما با وجود شرایط اسف‌بار بازار بورس، شاخص در هفته‌های اخیر در مسیر رشد قرار گرفت و ناامیدی‌ جای خود را به امید داد.
از ابتدای ریزش بورس مسئولان و صاحب‌نظران دائما در خصوص شرایط پیش‌‌آمده، دلایل و مقصران ریزش شاخص صحبت‌ می‌کردند. صحبت‌هایی که گاه خشم سهام‌داران را به دنبال داشت و گاهی هم در جهت آرام کردن بازار مطرح می‌شد. حال در روزهای پایانی دولت دوازدهم، رئیس جمهور بار دیگر درخصوص بازار سرمایه صحبت‌هایی را مطرح کرده‌ است. حسن روحانی در هفتاد و نهمین برنامه از افتتاح طرح‌های وزارت صمت بورس را یک بازار بسیار مهم دانست و گفت: « مردم وقتی وارد بورس می‌شوند نباید همه سرمایه خود را بیاورند. باید در حدی سرمایه‌شان وارد بورس کنند که فراز و نشیب آن زندگی‌شان را به هم نزند. اما در عین حال بورس اهمیت ویژه‌ای دارد و در بلندمدت نیز سود قابل ملاحظه‌ای دارد. به عنوان مثال اگر شما بورس را در یک مدت زمان ۱۰ ساله نگاه کنید حتی آن را با پولی که در بانک می‌گذارند و یا سکه و دلار می‌خرند در بلندمدت، سود بورس از آن پائین‌تر نیست. البته در میان مدت طبیعی است که بورس فراز و نشیب‌هایی داشته باشد. از طریق بورس ما توانستیم میلیون‌ها نفر را وارد کسب و کار جدیدی کنیم که ان‌شاءالله امیدواریم با دقت‌هایی که در شورای عالی بورس انجام می‌شود و مصوبات فراوانی که در ماه‌های اخیر در این خصوص داشتیم، بورس تا پایان این دولت در مسیر درست خود حرکت می‌کند. البته دولت سیزدهم نیز می‌تواند از این بازار به خوبی استفاده کند. این بازار می‌تواند حتی اعتبارات مالی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را هم تامین کند.»
صحبت‌ها در خصوص حمایت از بورس، مردم را دلگرم کرد


آخرین سیگنال بورسی رئیس جمهور در حالی مطرح می‌شود که بازار طی روزهای اخیر از شرایط مناسبی برخوردار شده است. هنگامی که دلیل بهبود شرایط بازار بورس را جویا می‌شویم برخی از کارشناسان معتقدند نتیجه انتخابات، وضعیت قیمت دلار، ارزندگی بیشتر نمادها از عوامل مهم و تاثیرگذار بر بازار بوده است و به نظر می‌رسد شرایط مناسب فعلی برای ماه‌های آتی همچنان ادامه داشته باشد. محسن علیزاده در گفت‌وگو با میزان، درخصوص وضعیت بورس با اشاره به آینده این بازار پیرو تغییرات دولت، گفته است: «امید ما این است که با تغییر دولت و تغییر رویکرد‌های حمایتی دولت منتخب از بازار سرمایه، شاهد یک حرکت رو به رشدی در بازار سرمایه باشیم. رئیس جمهور منتخب در نخستین اظهاراتش رویکرد‌های حمایتی خود از بازار سرمایه را مطرح کرد و نشان داد که تمرکز ویژه‌ای بر بازار سرمایه دارد. مطمئناً با رویکرد حمایتی که دولت منتخب در زمینه بورس داشته و همراهی و همگامی که مجلس با دولت خواهد داشت، انتظار می‌رود که ما حتما بازار سرمایه رو به رشدی را در آینده شاهد باشیم.»
نوسان ذات بازار است
با توجه به بازگشت امید به بازار سرمایه و نظر کارشناسان مبنی بر صعودی بودن شاخص طی ماه‌های آینده، حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا ممکن است خطری روند بازار را تهدید کرده و بار دیگر روند شاخص را تغییر دهد یا خیر؟ مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: نوسان ذات هر بازاری است و طبیعتا بازار بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین نمی‌توان گفت بازار بدون نوسان خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت‌وگو به جهش شاخص در سال گذشته اشاره کرد و در این خصوص گفت: ما یک افزایش ناگهانی 300 درصد در بازار سرمایه داشتیم اما از نیمه‌های مردادماه در سال گذشته بازار منفی شد و شاخص حدود 48 درصد سودی که کرده بود را برگرداند. با این حال آقای رئیسی در برنامه و دستورات خود اعلام کرده‌اند که حمایت از بازار سرمایه را خواهند داشت. این مسئله عملا باعث دلگرمی سهام‌داران در بازار سرمایه شد. صفاری با اشاره به کاهش تمایل برای فروش سهم‌ها ادامه داد: ما شاهد بودیم که پس از صحبت‌ها درخصوص حمایت از بازار سرمایه، فروشنده‌ها دیگر تمایلی به فروش سهام‌شان نداشتند.
بازار سرمایه در خرداد و تیر جذابیت دارد
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فصل مجامع و بهبود وضعیت بازار بورس ادامه داد: اکنون فصل مجامع بوده و معمولا خرداد و تیرماه که فصل تقسیم سود است، بازار از وضعیت بهتری نسبت به ماه‌های دیگر سال برخوردار است و بازار جذابیت دارد.
وی افزود: به نظر می‌رسد ما بعد از تیر، دوماه استراحت در بازار داشته باشیم تا کابینه آقای رئیسی مشخص شود، پس از آن نیمه دوم سال ما شرایط خیلی خوبی در بازار سرمایه خواهیم داشت.
امید به بازار برگشت
این کارشناس بازار سرمایه در پایان امید را عامل اصلی بازگشت شاخص به روند صعودی دانست و در این خصوص گفت: امید در بازار از مردادماه سال گذشته دچار مشکل شده بود. به عبارتی دیگر صحبت‌ها و بدقولی‌ها بر روی سرمایه‌گذاران تاثیر زیادی داشت و موجب افزایش تمایل برای خروج از بازار سرمایه شده بود. اما اکنون با تغییر ریاست جمهوری، امید به بازار بازگشته همین امید بازار را مثبت کرده است.