جدل پزشکان

انتقاد دکتر هاشمیان که از جمله پزشکان مطرح در موضوع کروناست با واکنش تند وزیر بهداشت، معاون او، دکتر ولایتی و در نهایت حتی رئیس‌جمهور رو‌به‌رو شد. این پزشک گفته بود در جریان قطعی برق برخی بیماران کرونایی جان می‌سپارند. وی همچنین گفته بود سفر ایرانی‌ها برای واکسن زدن به ارمنستان، مایه خفت است
آفتاب یزد- گروه شبکه: همه ماجرا از قطعی برق شروع می‌شود. درست آنجا که بابت این قطعی‌ها بیماران بیمارستان‌ها دچار مشکل می‌شوند ودکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری با انتشار ویدئویی از آی‌سی‌یو‌ای که برق ندارد و حال بیمارانش وخیم شده، می‌گوید: «این بار فیلم این صحنه منتشر شده است اما ما با چنین صحنه‌هایی بارها مواجه شده‌ایم. اکسیژن که قطع می‌شود بعضی از ونتیلاتورها دچار اختلال عملکرد می‌شوند. بعضی از ونتیلاتورها که توربینی هستند کاملا از کار می‌افتند. رفت و آمد اکسیژن بسیار اثر بدی بر بیمار دارد. وقتی که چنین اتفاقی می‌افتد، تا کادر درمان بتوانند اکسیژن راتکمیل کنند گاها مشاهده شده که بیماران مبتلا به کرونا جان می‌سپارند. بارها گفته‌ام که متاسفانه وزارت بهداشت جزئیات مرگ بیماران کووید ۱۹ را منتشر نمی‌کند.» او همچنین مدعی شد: «مسئله‌ای که در مورد قطعی برق و مواجه شدن این شرایط برای دستگاه‌های ونتیلاتوری که وزارت بهداشت در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده وجود دارد این است که وزارت بهداشت بدون هماهنگی و بررسی انجمن، این دستگاه‌های ونتیلاتور را خریداری کرده است. آن‌ها با قطعی برق دچار اختلال شدید در عملکرد می‌شوند. دستگاه ونتیلاتور تلویزیون نیست که با متصل شدن به برق اضطراری عملکردش بدون اختلال ادامه داشته باشد. کوالیتی دستگاه ونتیلاتور کاملا دچار افت می‌شود. برق اضطراری کیفیت عملکرد را کاهش می‌دهد و فشار اکسیژن کم می‌شود و بیمار از دست می‌رود.» اما این پایان انتقادهای این پزشک جنجالی نبود و او بار دیگر در یک لایو اینستاگرامی وزارت بهداشت و نحوه مدیریت کرونا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «سعید نمکی باید محاکمه شود.» او حتی سفر ایرانیان به ارمنستان برای دریافت واکسن را مایه خفت دانست.
> بازتاب انتقادهای هاشمیان
همین انتقادها کافی بود که مقامات بهداشتی و در راس آن وزیر بهداشت به آن واکنش نشان دهند. سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، ویدئویی که هاشمیان از قطع برق در بیمارستان‌ها منتشر کرد را دروغ دانست و با مقایسه نظام سلامت با جنگ ایران و عراق گفت: «اگر که در جنگ تحمیلی فرماندهان را می‌زدند کسی از آن‌ها دفاع نمی‌کرد؟ کسی نمی‌گفت این حرف‌های مزخرف چیست که می‌زنید و سربازان خط مقدم را تضعیف می‌کنید؟ اینها جنبش رسانه مسموم است که کسی بگوید قطع برق باعث مرگ این همه بیمار شده و البته که به دروغ است. نظام سلامت نیازمند این است که وقتی به آن حمله شد دیگران به میدان بیایند. نباید برای نظام سلامت تولید موج مخرب کرد. ‎» وزیر بهداشت بخشی از انتقادها را ترکش‌هایی خواند که به دلیل ساخت واکسن داخلی، از سوی «یک مافیای دنبال مقوله واکسن» شلیک می‌شود. او گفت: «امروز تولید داخل ۹۲ درصد افزایش پیدا کرده و حداقل واردات ۳۳ درصد با وجود کرونا کم شده است.» نمکی حتی وعده داد که در این زمینه یک روزی افشاگری خواهد کرد.


بعد از نمکی، نوبت کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بود که در توئیتی به هاشمیان در خصوص لایو اینستاگرامی‌اش طعنه بزند. او نوشت: «بعنوان کوچکترین عضو جامعه پزشکی دعوت می‌کنم به جای لایو گذاشتن از این بخش و آن بخش و بیمار لاکچری، تشریف بیاورند سیستان و بلوچستان، هنر خودشان در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی را به نمایش بگذارند! اینجا شاید به اندازه بریدن کیک تولد فلان قرص بهمان شرکت داروسازی نان ندارد، اما برای عکس و لایو و...، زمان و مکان مناسب دارد. یکی دو ماه از شمال شهر و بیمارستان خصوصی دل بکنید. نیاز نیست فریاد بزنید و کمدی دایه دلسوزتر از مادر بازی کنید، یکی دو ماه مهمان مردم سیستان و بلوچستان و... باشید، سفره این مردم رنگین نیست ولی جانشان کم بهاتر از سلبریتی‌ها نیست!»
> تذکر علی اکبر ولایتی به دکتر هاشمیان
در نهایت انتقادهای هاشمیان برایش گران تمام شد و علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در نامه‌ای به او تذکر داد. به گزارش ایرنا، متن این نامه خطاب به هاشمیان به این شرح است: «امروز صحبت‌هایی از شما در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خصوص مسائل مرتبط با مشکلات ناشی از قطع برق در حوزه درمان شنیدم؛ ضمن ابراز تاسف و تاثر از بابت تکرار گفتارهای نسنجیده شما و در رابطه با مسائل پزشکی و امور مرتبط با آن، علی رغم تذکرات مکرر این جانب، لازم است نکاتی را در این مورد متذکر شوم. در حال حاضر کشور عزیزمان ایران اسلامی، در جنگی رودررو و سایر امر با دنیای استکبار و زورگو به سرکردگی آمریکاست در شرایطی که دشمنان قسم خورده نظام مترصد یافتن نقطه ضعفی به منظور وارد آوردن ضربه به کشور و ملت ایران هستند، گفتار غیرمسئولانه شما، شایسته پزشکان مدافع سلامت که جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و برای خدمت به مردم عزیزمان از هر گونه اقدامی فروگذار نکرده‌اند، نیست. اینک که به حق با دغدغه‌ای مضاعف و جدی به مقابله موج پنجم این بیماری منحوس می‌رویم، القای یاس و نا امیدی گناهی نابخشودنی است. بلکه به عکس انتظار می‌رود با اعلام موفقیت و پیروزی‌های به دست آمده، روحیه نشاط و امید را در جامعه تقویت کنیم و با تحمل رنج و مصائب کار ناشی از تشخیص و درمان و خویشتن داری، موجب کاهش نگرانی مردم شریف کشور و کشورهای همسایه و همجوار باشیم، زیرا سرنوشت کشور ما و کشورهای منطقه و جهان در جریان پاندمی از همدیگر جدا نیست. جامعه خدوم پزشکی چه در جنگ تحمیلی، چه در دوران سازندگی همواره در صف اول خدمتگزاری در کنار مدافعین مرزهای کشور و نیز ارائه خدمت به ملت در مناطق مختلف کشور از جمله نواحی کم برخوردار حضور داشته‌اند و این دستاورد در طول بیش از چهار دهه مورد تایید تمام مسئولین محترم نظام بوده است. طرح موضوعات فنی و تخصصی خارج از روال قانونی و معین آنهم به صورت اغراق‌آمیز می‌تواند نتایج معکوس به بار آورد و عملکرد پزشکان خدوم را مورد ضعیف و خدشه قرار دهد. امید است شما که خود از پیش قراولان عرصه خدمت در این حوزه هستید، با توجه به جایگاه علمی و سازمانی خود موارد فوق الاشاره را رعایت نمایید و بیش از پیش در کلام حرمت را لحاظ فرمایید. در صورت تکرار چنین مواضعی از سوی شما، این جانب ناچار خواهم بود تصمیمات جدی‌تری اتخاذ نمایم. خداوند ما و شما و سایر اعضای جامعه خدوم و خدمت گزار پزشکی را توفیق دهد که خویشتن داری کنیم و زبان خویش را جز در راه صلاح و خیر مردم به کار نبریم.»
> برخورد شود
حتی حسن روحانی رئیس جمهور نیز به ادعای هاشمیان واکنش نشان داد و در بخشی از سخنانش در ستاد ملی کرونا ادعاها درباره قطعی برق در بیمارستان‌ها با اوج گیری کرونا را به شدت تکذیب کرد. او گفت: «همه بیمارستان‌های ما دارای ژنراتورهای اضطراری هستند و فیلم‌های منتشر شده دروغ محض است.» روحانی تاکید کرد که مسئولین با افرادی که تعمدا بدنبال بر هم زدن امنیت روانی مردم هستند برخورد کنند.
گفتنی است که در بحران کرونا برخی پزشکان مورد توجه و اقبال افکاری عمومی قرار گرفتند و به نوعی در بحث‌های تخصصی تبدیل به مرجع شدند. یکی از آن‌ها محمدرضا هاشمیان بود. هاشمیان به دلیل تخصص‌اش، حضور در بیمارستان مسیح دانشوری، یکی از مراکز اصلی پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و همچنین روابط نزدیکش با سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده بیش از دیگر پزشکان به شهرت رسید. به گزارش فرارو توجه‌ها به او در جریان ابتلای علی انصاریان و مهرداد میناوند به این بیماری بیشتر هم شد، هر چند که برخی او را متهم به کم کاری در روند درمان این دو چهره سرشناس فوتبال می‌کنند. از دیگر حواشی هاشمیان برگزاری جشن تولد برای حسام نواب صفوی بازیگر سینما در بیمارستان و همچنین پخش زنده ترخیص این بازیگر در صفحه اینستاگرامش بود. این دو مورد سروصدای زیادی به پا کرد و هاشمیان متهم به شوآف و خودنمایی شد.