عبور از چالش‌ها با همدلی و گفت وگو

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه راه مقابله با ابرچالش‌هایی همچون کمبود آب، انسجام و همبستگی داخلی است، دعوت رئیس‌جمهوری منتخب و رئیس جدید قوه قضائیه از جریان‌های سیاسی برای ارائه پیشنهاد و راهکار عبور از بحران‌ها را اقدام پسندیده‌ای دانست و تأکید کرد: ما در این شرایط نیاز به گفت‌و‌گو، افزایش همدلی و به رسمیت شناختن نخبگان و سرمایه‌های فکری کشور داریم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای حل مسائل مردم استفاده کنیم.
به‌گزارش ایرنا، جهانگیری روز گذشته در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) با اشاره به ابرچالش‌ها و مشکلاتی نظیر خشکسالی و کمبود آب، شیوع بیماری کرونا و تحریم‌های ظالمانه امریکا گفت: دعوت رئیس‌جمهوری منتخب و رئیس جدید قوه قضائیه از جریان‌های سیاسی برای ارائه پیشنهاد و راهکار به منظور عبور از بحران‌های پیش روی کشور اقدام پسندیده‌ای است. ما در این شرایط نیاز به گفت‌و‌گو، افزایش همدلی و به‌رسمیت شناختن نخبگان و سرمایه‌های فکری کشور داریم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای حل مسائل مردم استفاده کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نیاز داریم نخبگان و سرمایه‌های علمی از هر جریان و طیف را به‌رسمیت بشناسیم و از آنان برای رفع مشکلات کشور کمک بخواهیم، افزود: هر دولتی روی کار بیاید برای عبور از این مشکلات نیازمند کمک همه است.
جهانگیری ادامه داد: کم‌سابقه است که سران سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه از یک جریان سیاسی و نهادهای دیگر هم از همان جریان باشند و از آنان حمایت کنند، این اقدام مبارکی است که می‌تواند در حل مشکلات کمک کند، اما آنچه از اینها مهم‌تر است، همراهی، همدلی و کمک مردم به دولت است تا دولت با پشتوانه همه مردم و برنامه‌ریزی عالمانه بتواند مشکلات را حل و فصل کند.


معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر نتوانیم بموقع با مشکلات و چالش‌ها مقابله کنیم آنها به مسائل پیچیده‌ای تبدیل می‌شوند، آب را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز کشور دانست و گفت: این مسأله به گونه‌ای است که وقتی شایعه انتقال آب از جایی به‌جای دیگر منتشر می‌شود فوراً به مسأله سیاسی و امنیتی تبدیل می‌شود.
جهانگیری با بیان اینکه در کنار این چالش‌ها و ابرچالش‌ها که در دولت‌های مختلف بوده، با سه پدیده تحریم، کرونا و خشکسالی روبه‌رو هستیم، افزود: در رابطه با تحریم که مقاومت ملت ایران امریکایی‌ها را وادار به‌عقب نشینی کرد، باید مدبرانه و دلسوزانه درباره تحریم‌ها در کشور برخورد شود تا هر چه سریع‌تر از روی ملت و دولت برداشته شود و حتماً یکی از سیاست‌های دولت آینده هم برداشتن تحریم‌هاست.
او اضافه کرد: کرونا هم یکی از مسائل مهمی است که زندگی ما را تحت تأثیر قرار داد. سلامت جامعه به نوعی تبعات اقتصادی هم دارد. فقط در بخش خدمات یک میلیون نفر شغل خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند. کرونا بخش‌های دیگر اقتصادی را هم تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری باید بسرعت کنترل شده و تبعات آن به حداقل برسد.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره اینکه در سال‌های گذشته دانشگاهیان همراهان مهمی برای مسئولان کشور در گره گشایی از مشکلات پیش روی دولت و مسئولان بوده‌اند، دانشگاه را کانون زنده و حیاتبخش و دارای راهکار برای حل مسائل دانست که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. او با اشاره به تلاش دولت برای رفع نیازهای دانشگاهیان بویژه در حوزه ارزی، گفت: دولت با همه مضیقه‌ها تلاش کرد بودجه لازم برای تحقیقات و حمایت از دانشگاهیان را به‌طور کامل اختصاص دهد اما ما می‌دانیم که این اقدام در برابر مشکلات و کمبودها بسیار ناچیز است.
جهانگیری درباره نقش زنان در اداره کشور نیز با اشاره به اینکه زنان کشور در همه حوزه‌ها موفق عمل کرده‌اند، اظهارکرد: 25 درصد مدیریت کشور در دست زنان است و 30 درصد استادان و هیأت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.
او تصریح کرد: به‌عنوان مدیری که ناظر بر عملکرد مدیران ارشد کشور هستم شهادت می‌دهم زنان در حوزه‌هایی که مسئولیت قبول کردند، خوش درخشیدند. امروز ما معاون وزیر و سفیر زن داریم که در مأموریت‌های خود کارنامه مثبتی به ثبت رسانده‌اند.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه پرفسور مریم میرزاخانی در حوزه ریاضیات کار می‌کرد اما به اعتبار نقش ایشان روز تولدشان به‌عنوان روز زن و ریاضی در جهان نامگذاری شد، گفت: او حس وطن پرستی و تعلق به سرزمین بالایی داشت و می‌خواست که فرزندش شناسنامه ایرانی داشته باشد، به خاطر این درخواست، دولت و مجلس قانونی تصویب کردند که فرزندان مادران ایرانی بتوانند تابعیت ایرانی بگیرند. این قانون باعث شد که بسیاری از افراد محروم جامعه بتوانند برای فرزندانشان شناسنامه ایرانی بگیرند و تابعیت ایرانی داشته باشند.
روایت ابتکار از تغییر چهره مدیریتی کشور
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری نیز در سخنان خود، با بیان اینکه امروز به طور قاطع می‌توانیم بگوییم که ۲۵ درصد از مدیران توانمند کشور از میان زنان هستند، از وقوع یک تغییر چهره مدیریتی در کشور خبرداد و گفت: این تغییر چهره قابل توجهی که اتفاق افتاده، فرصت حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و مدیریتی فراهم کرده است، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد در آینده مشکلی در زمینه انتخاب زنان برای عالی‌ترین جایگاه‌ها در حد وزارت، استاندار و رئیس دانشگاه نخواهیم داشت.
او با اشاره به راهبرد دولت‌های یازدهم و دوازهم در زمینه عدالت جنسیتی، افزود: تعداد مدیران زن که در نظام دانشگاهی تحصیل کردند، از حدود ۵ درصد در سال ۹۲ با یک سیاستگذاری درست و برنامه‌های آموزشی، امروز به بیش از ۲۵ درصد رسیده است.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم، جایزه مریم میرزاخانی را جایزه ویژه‌ای برای جامعه زنان دانست و با تأکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد جامعه دانشگاهی را دختران تشکیل می‌دهند، اظهارکرد: علاوه بر آن نزدیک به ۳۰ درصد از استادان دانشگاه‌ها، زنان هستند همچنین جمعیتی از دختران نخبه‌ داریم که در دانشگاه‌ها درخشیده‌اند. در این مراسم به 25 نفر از برگزیدگان لوح و تندیس اهدا شد. همچنین معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده لوح سپاسی به جهانگیری به‌خاطر حمایت از فرصت‌ها و طرح‌های مربوط به زنان در دولت دوازدهم اهدا کرد.