شهرک‌سازی‌های اسرائیلی جنایت جنگی است

زهــــره صفــــــاری/ گســــــترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین و سرکوب شدید معترضان، با واکنش شدید کارشناس ارشد حقوق بشر سازمان ملل همراه شد و او با انتقاد شدید از رفتار صهیونیست‌ها، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی را جنایت جنگی خواند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «مایکل لینک» که گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در بخش فلسطین اشغالی به شمار می‌‌رود، در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: «شهرک‌سازی‌ها نقض مسلم قوانین است.
با بررسی‌هایی که انجام دادم، می‌‌توان شهرک‌سازی‌های اسرائیل را در حد جنایت جنگی قرار داد.  من قول می‌‌دهم که نتایج این گزارش جامعه بین‌المللی را وادار خواهد کرد تا به اسرائیل بفهماند که این اشغالگری غیرقانونی و بی اعتنایی به قوانین و دیدگاه‌های بین‌المللی از این پس دیگر بدون هزینه نخواهد بود. اسرائیل با داشتن 300 شهرک در شرق قدس و کرانه باختری که بیش از 680 هزار اسرائیلی در آنها زندگی می‌‌کنند، با گسترش تصرفات خود و حفظ شهرک‌های قدیمی، در مسیر الحاق کرانه باختری قرار گرفته است.» وی افزود: «شهرک‌سازی‌ها موتور اشغالگری 54 ساله اسرائیل شده است که طولانی‌ترین مورد در دنیای مدرن به شمار می‌‌رود.   بنابراین در این برهه به اقدامی بین‌المللی نه حرف و کلام ساده برای حل این شرایط نیاز داریم. چراکه تا زمانی که جوامع بین‌المللی بدون در نظر گرفتن تبعات و مسئولیت رفتارهای اسرائیل تنها آن را به نقد می‌‌کشند این اشغالگری ادامه خواهد داشت و فلسطینی‌ها هرگز به استقلال نخواهند رسید.»
اما در این میان برخلاف تصورات، نماینده امریکا در این شورا که به عنوان ناظر حضور داشت، به این گزارش واکنشی نداشت اما «لوته نودسن»، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در ژنو بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های صهیونیستی در چارچوب قوانین بین‌المللی تأکید کرد و گفت: «چنین اقداماتی مانند اعمال فشار برای مهاجرت، تخریب و مصادره خانه‌ها هیچ نتیجه‌ای به جز تشدید تنش‌ها نخواهد داشت.»


در برابر این اعتراضات، مأمور ویژه اسرائیل در سازمان ملل در بیانیه‌ای که در خبرگزاری رویترز منتشر کرد، گزارش «لینک» را رد کرده  و آن را یکسویه و متعصبانه علیه اسرائیل خواند. در این بیانیه «لینک» متهم شده بود که با بستن چشمانش بر اقدامات حکومت فلسطین و حماس، تنها اسرائیل را محکوم کرده است. همزمان دفتر غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر در ژنو نیز با انتقاد از گزارش «لینک» آن را یکسویه خواند و نماینده ارشد سازمان ملل را متهم به قضاوت یکطرفه کرد.
سرکوب معترضان و اعتراض امریکا
اما اعتراضات به تجاوزات اسرائیل در کرانه باختری، پس از نماز جمعه با آتش باران ارتش صهیونیستی بر معترضان فلسطینی دست‌کم 400 نفر را مجروح کرد که حدود 31 نفر آنها با مهمات جنگی زخمی و روانه بیمارستان شدند. معترضان که در شهرهای بیتا در نزدیکی نابلس به مصادره غیرقانونی زمین‌هایشان اعتراض داشتند با آتش زدن لاستیک‌ها و پرتاب سنگ به سمت صهیونیست‌ها مقابله کردند. براساس گزارش‌ها، فلسطینی‌ها در شهرهای «کفر قدوم» و «بیت دجن» نیز با گاز اشک‌آور هدف حمله قرار گرفته و شماری روانه بیمارستان شدند.
اعتراضات در کرانه باختری و درگیری فلسطینی‌ها و نیروهای رژیم صهیونیستی در مخالفت با شهرک‌سازی «اویتار» در جبل صبیح از چند ماه قبل آغاز شد.
به همین دلیل نیز بولدوزرهای رژیم صهیونیستی در تمام مدت اعتراضات روز جمعه مسیرهای منتهی به این منطقه را با خاکریزها بستند و مانع ورود معترضان شدند.
در ماه‌های اخیر دست کم 4 فلسطینی نیز که دو نفر از آنها نوجوان بودند در اعتراضات کشته شدند.
اما در این میان تخریب کامل خانه یک متهم فلسطینی امریکایی که به اتهام کشتن یک اسرائیلی و مجروح کردن دو نفر دیگر در کرانه باختری تحت محاکمه قرار دارد، با واکنش دولت امریکا همراه شد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اشاره به اینکه ویرانی این ویلای دو طبقه که محل زندگی ده‌ها شهروند فلسطینی امریکایی بوده مجازات دسته جمعی به شمار رفته و باعث نگرانی است، گفت: «آنتونی بلینکن و سایر مقامات امریکایی در تماس با همتایان اسرائیلی این اقدام را مورد نقد قرار دادند. اسرائیل باید بداند تا زمانی که این اقدامات را انجام دهد مورد نقد امریکا قرار خواهد داشت. تخریب کامل خانه یک خانواده آن هم به مجازات اقدام یک عضو آن غیرقابل قبول بوده و باید این «مجازات‌های دسته جمعی» پایان یابد.»
به گزارش «جروزالم پست»، این نخستین انتقاد علنی دولت جو بایدن از اسرائیل از زمان روی کارآمدن دولت جدید و نفتالی بنتبه عنوان نخست وزیر است. اما دفتربنت نیز به این انتقاد پاسخ داد و اعلام کرد با احترام کامل به امریکا، اسرائیل همچنان براساس مصالح امنیتی خود اقدام می‌‌کند.