من یک آدم کاملا معمولی هستم


چندی پیش بود که خبر رسید «پنج خیابان تهران به نام بانوان شهیر ایرانی نام‌گذاری می‌شود»؛ میمنت میرصادقی، توران میرهادی، نیمتاج سلماسی، ژاله آموزگار و مریم بهروزی اسامی بانوانی است که در این فهرست قرار گرفته‌اند.
ژاله آموزگار، عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی درباره تغییر نام کوچه بن‌بست «لادن» به «استاد دکتر ژاله آموزگار» می‌گوید: «به هر حال من بسیاربسیار ممنون هستم. من اصلا خبر نداشتم، خود آنها این تصمیم را گرفتند و من از این تصمیم‌شان بسیار متشکرم. اما خودم را در این حد نمی‌دانم.»
او سپس در توصیف خود می‌گوید: «من یک آدم کاملا معمولی هستم؛ کار خارق‌العاده‌ای نکرده‌ام. همیشه یک معلم بودم و علاقه‌مند و کارهای کوچکی که انجام داده‌ام، بالاخره هر کسی می‌توانست انجام دهد.»
آموزگار می‌افزاید: «به هرحال این نظر من است، ولی گاهی خدا به آدم نظر لطفی دارد و من همه اینها را بر این می‌گذارم.»



این عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه گفت‌وگو همچنین بیان می‌کند: «چون به غیر از من کسانی دیگر هم بوده‌اند، فکر می‌کنم حرکت جالبی است، لااقل برای اینکه به خانم‌ها هم شأنی بدهند. همیشه این کار مردانه بوده، شاید حتی در کشورهای دیگر هم همین‌طور بوده است. بهادادن به خانم‌هایی که در هر زمینه‌ای کسی بودند و کاری کردند، حرکت بسیار خوبی است.» او در پایان نیز بیان می‌کند: «من هیچ آدم فوق‌العاده‌ای نیستم و فقط در یک مسیر خوب قرار گرفتم.» ژاله آموزگار در ۱۲ آذر ۱۳۱۸ در خوی متولد شد. او که دکتری زبان‌های ایرانی و ادبیات مزدیسنی را از دانشگاه سوربن دریافت کرده، بیش از ۳۰سال در دانشگاه تهران تدریس کرده‌ است. از آثار آموزگاز می‌توان به «اسطوره زندگی زردشت» و «زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن» با همکاری احمد تفضلی، «تاریخ اساطیری ایران» و... اشاره کرد.