ضرورت کاربردی کردن هنرهای خلاقانه در زیست زندگی

گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر ضرورت اختصاص دادن فضای بیشتری به آموزش هنرها گفت که باید دید چگونه می‌توان هنرهای خلاقانه را به هنرهای کاربردی در زیست و زندگی تبدیل کرد.
 ضرورت استمرار آموزشی هنرها
آن‌طور که در بخشی از گزارش ایرنا آمده، سیدعباس صالحی در حاشیه بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا با بیان اینکه این نمایشگاه تصویری از فعالیت‌های خوب حوزه هنر است، گفت: «در این نمایشگاه گام‌به‌گام هنر استادان ایرانی را می‌توان مشاهده کرد و در بخش‌های گوناگون نمایشگاه مشهود بود که هر حوزه چگونه خلاقیت‌های استفاده از رنگ، صورت‌سازی‌ها و کاربردهای خود را دارد.» وی ادامه داد:«این نمایشگاه با بیش از ۴۰ هنرمند و با ۴۰۰ اثر در بخش‌های مختلف چشم‌اندازی را از جامعه هنر نشان می‌دهد که با تکیه بر آن راه هنر ایرانی در حال و آینده پررونق‌تر خواهد بود، در این نمایشگاه شاهد خلاقیت‌های قابل توجه و فرصت‌ساز برای هر بخش از هنر ایرانی هستیم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براینکه این نوع نمایشگاه‌ها ابتدا فرصتی را برای دیدن سبک آثار مختلف فراهم می‌کند، گفت: «این تجمیع آثار برای اتفاقات بعدی در مورد همین آثار مهم است، در بخش بعدی استمرار در مهارت‌ها و آموزش‌ها را بواسطه این نمایشگاه شاهد خواهیم بود، بسیاری از پیشکسوتان هستند که هنرشان با آموزش هنرآموزان استمرار پیدا می‌کند و برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها در برنامه‌ریزی برای آموزش‌های هنری مؤثر است.»صالحی یادآور شد:«برای آموزش برخی از این هنرها مقدماتی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای یا در دانشگاه‌ها فراهم شده است اما اینکه این آموزش‌ها بتواند فضاهای بیشتری پیدا کند مهم است، بنابراین پس از هر نمایشگاه برگزارکننده‌ها باید بخشی از وقت خود را بر استمرار آموزش‌های هنری قرار دهند و از ظرفیت وزارتخانه‌های فرهنگی و هنری همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کنند و از آنجا به فضاهای آموزشی مرتبط شوند تا این هنرها استمرار آموزشی پیدا کنند.»
 امکان بهره‌مندی زندگی شهری و غیرشهری از هنرها


وی افزود: «از طرفی دیگر باید دید که چگونه این هنرهای خلاقانه را می‌توان به هنرهای کاربردی در زیست و زندگی تبدیل کرد، بخش‌های مختلفی در همین نمایشگاه وجود داشت که این ایده‌ها و هنرها به زیست بوم زندگی شهری و شخصی ما وصل می‌شود، در این بخش هم از مقدمات نمایشگاه تا پایان آن باید توجه کرد که چگونه دستگاه‌ها و مؤسسات عمومی و خصوصی می‌توانند از این هنرها استفاده کنند و در زندگی شهری و غیرشهری از آن بهره ببرند.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:«بخش دیگر در وسعت بخشیدن به این نمایشگاه و هنرمندان آنها توجه به حوزه مصرف این آثار به‌عنوان اقتصاد فروش این هنرها است که هم به‌صورت حقیقی و هم مجازی می‌تواند اتفاقاتی را رقم بزند، در واقع این نمایشگاه‌ها می‌توانند خریداران بیشتری برای این آثار پدید بیاورند به شکلی که هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند بدانند که آثار هنری آنها مشتریان خود را دارد و کار اقتصادی را دربرخواهد داشت.» وزیر ارشاد ادامه داد:«در این بخش هم مراکزی هستند که می‌توانند خریدار این آثار باشند، همچنین مردم به طور عام و فضای حقیقی و مجازی هم به‌طور خاص می‌توانند فضایی برای فروش آثار هنری باشند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سامانه‌ای در این راستا در نظر گرفته شده است که هنرمندان ما می‌توانند آثار خود را در آنجا بارگذاری کنند و با تبلیغات امکان فروش گسترده آنها فراهم شود، طبیعتاً این نمایشگاه و آثار ۴۰۰گانه آن همچنین فرصت‌های حقیقی و مجازی را باید پیدا کند.» گفتنی است که نمایشگاه گنجینه مانا با حدود ۲۰۰ اثر از ۴۰ هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی در زمینه‌های مختلف از جمله معرق، منبت، دوخت‌های سنتی و طراحی فرش هشتم تیر افتتاح شد و قرار بود به مدت ۱۰ روز (۹ تا ۱۹ تیر) در فرهنگستان هنر میزبان علاقه‌مندان باشد که به‌دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران از روز ۱۳ تیر تعطیل شد.در این نمایشگاه آثار فاخری در رشته معرق و منبت، تراش بلور و شیشه، میناکاری، گچ‌بری، طراحی فرش، دوخت‌های سنتی و تزئینی، طراحی نقوش و چاپ، زیورآلات، نقاشی روی شیشه و سفال و آیینه کاری در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
افتتاح آرشیو ملی هنر
بنابر خبر دیگری، وزیر ارشاد روز گذشته با شرکت در جلسه هیأت امنای بنیاد فرهنگی هنری رودکی و افتتاح آرشیو هنر، مرجعیت اطلاعاتی این نهاد فرهنگی را پشتیبان عرصه هنر برشمرد و گفت: «بنیاد فرهنگی هنری رودکی در داخل کشور دارای اعتباری است و در خارج از کشور هم می‌تواند این اعتبار را کسب کند و به عنوان یک پایگاه مهم اکران آنلاین برنامه‌های هنری در حوزه‌های مختلف موسیقی، نمایش و... در فضای مجازی باشد و چشم‌اندازی که در تجربه اجراهای آنلاین در این بازه زمانی داشته است قابل توجه است. صالحی ادامه داد: «یکی دیگر از اعتباراتی که بنیاد رودکی دارد شخصیت‌هایی است که به این حوزه اشراف دارند و به این بنیاد به واسطه همکاری منزلت می‌دهند و در فضای مصرف و تولیدکنندگان داخلی و خارجی ارتقا پیدا می‌کند و شوراهای ارکستر و آموزش این بنیاد هم با همین نگاه ایجاد شده است.» وی از دیگر اعتباراتی که این بنیاد می‌تواند داشته باشد مرجعیت اطلاعاتی پیدا کردن آن برای پشتیبانی از عرصه هنر را عنوان کرد و گفت: «فرصت دیگری که در ایام شیوع کرونا پدید آمد، صیانت از مکان و هویت‌های بصری بنیاد رودکی است که در ایام نیمه تعطیل و کرونایی در یک‌سال و نیم گذشته فراهم شد و می‌توان گفت به نقطه قابل قبولی در صیانت از هویت‌های بصری بنیاد رودکی رسیده‌ایم که این هویت‌ها امانت ملی است.»