سردخانه‌ها پُر شده‌اند

آرمان ملی: نظرسنجی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عصبی‌تر‌شدن مردم نسبت به قبل از کرونا حکایت دارد، این در‌حالی است که بسیاری از مردم کشورمان به مسئولان در مواجهه با شیوع کرونا و توزیع واکسن نمره مردودی داده‌اند. طبق نظر‌سنجی وزارت بهداشت  3/38 درصد جمعیت آمار این نظرسنجی توزیع واکسن در جامعه را عادلانه نمی‌دانند. همچنین 3/41 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند زمان مشخصی برای پایان این دوره نمی‌توانند اعــلام کنند. 
5/40 درصد به آمار و ارقام مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا توسط دولت اعتماد کمی دارند. 44/8 درصد پاسخگویان به سیاست‌های دولت در خصوص کنترل بحران کرونا اعتماد ندارند. بر اساس این نظر‌سنجی، میانگین نمره داده شده توسط پاسخگویان به عملکرد مسئولان در مدیریت کرونا 45/9 است.
 آقای وزیر نماینده به بیمارستان‌ها بفرست 
اما اینها آمار است و‌ گزارش‌ها از استان سیستان‌و‌بلوچستان حاکی از وخیم بودن وضعیت و کمبود منابع بهداشتی و بیمارستانی است. در این رابطه با وجود تکذیب‌های مکرر وزارت بهداشت، گفته‌های مسئولان استانی حکایت از بالا رفتن بیش از حد آمار مبتلایان و مرگ‌و‌میر دارد. همان‌طور که مهدی شمس‌آبادی، دادستان سیستان‌و‌بلوچستان در خصوص وضعیت بحرانی این استان گفته است که «سردخانه‌ها از جنازه پر شده؛ این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد.» وی ضمن انتقاد از اظهارات مقامات وزارت بهداشت در رد شرایط بحرانی در سیستان‌و‌بلوچستان گفت که «اگر دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت می‌خواهد موفق عمل کند باید حضور میدانی و نامحسوس داشته باشد و عده‌ای از افراد قابل‌اعتماد را به عنوان افراد عادی وارد بیمارستان‌ها کند تا درد مردم را حتی برای پذیرش در بیمارستان بفهمند.» این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش وزیر بهداشت انتقادها از وضعیت سیستان‌وبلوچستان را سیاه‌نمایی خواند و گفته بود: «همین الان در سیستان‌و‌بلوچستان بالای ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد. میزان بیماران‌، ‌یک‌چهارم پیکی است که ما در هرمزگان طی می‌کنیم و کردیم. بعد با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است.» حال دادستان سیستان‌و‌بلوچستان خطاب به وزیر بهداشت می‌گوید که وزیر بهداشت باید به صورت غیرمحسوس نیروهایی را به داخل بیمارستان‌هایی بفرستد تا بداند حرف مردم درست است یا اظهارات مسئولان؛ زیرا مردم گلایه از کمبود اکسیژن و ضعف بهداشت دارند.


 چرا فقط 5 درصد مردم واکسن زده‌اند
اما این تنها انتقاد از وزیر بهداشت نبود و رئیس شورای شهر تهران نیز که معتقد است میزان مرگ‌و‌میر به حدود 100 نفر در روز می‌رسد، گفت: «لازم است در کنار پروژه داخلی نسبت به تامین واکسن از کشورهای خارجی هم اقدام شود؛ چرا‌که برخی کشورهای همسایه به مرز ۵۰ درصد واکسیناسیون رسیده‌اند و ما هنوز کمتر از ۵ درصد را دنبال می‌کنیم. این مساله می‌تواند خسارت‌های روانی و اقتصادی و انسانی ایجاد کند که به مراتب فراتر از هزینه‌های تامین واکسن از خارج کشور است.»‌ در راستای گفته‌های محسن هاشمی، بستری مبتلایان به کرونا در تهران از مرز ۶۰۰۰ بیمار در روز نیز گذشته و این امر نشان‌دهنده چرخش ویروس کرونای جهش‌یافته دلتا در پایتخت است. در این بین گیلان و مازندران نیز شرایط مشابه تهران را دارند. ارسلان زارع، استاندار گیلان، با اشاره به افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی این استان، وضعیت گیلان را نگران‌کننده خواند و گفت: «موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا از گونه دلتا در گیلان شناسایی شده‌ و با توجه به سرعت انتقال این‌ گونه، باید میزان مراقبت‌ها افزایش یابد.» طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت که روز گذشته بر خروجی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفته، از شنبه تا یکشنبه ۱۷هزار و ۶۶۴ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و متاسفانه در این بازه زمانی ۱۶۵ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند. در این میان تا‌کنون ۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۱۷۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۸۲۲ دوز رسیده است. مانند روزهای گذشته نیز در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در این بین برای اولین بار یکی از مدیران ارشد وزارت بهداشت از مردم بابت روند کند واکسیناسیون عذرخواهی کرده است. معاون کل وزارت بهداشت ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در انجام فرآیند واکسیناسیون کرونا در عین حال بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حصول ایمنی جمعی تاکید کرده است. ایرج حریرچی در ادامه به مشکلات مردم، کسبه، کارگران، کشاورزان، افراد بیکار و... اشاره کرده و معتقد است که این مشکلات را درک می‌کنیم و هم‌درد و عذرخواه مردم هستیم که هنوز نتوانسته‌ایم واکسیناسیون کامل را انجام دهیم.