تخت‌های بیمارستان‌های کلنگ‌زنی شده را در آمار لحاظ کرده‌اند داستان نامعلوم سردخانه‌های پر جنازه

آیا واقعا تخت‌های بیمارستانی خالی است؟ اگر تخت‌ها خالی است چرا بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در اورژانس بستری هستند؟
ادامه وضعیت بحرانی کرونا در استان سیستان و بلوچستان واکنش دادستان عمومی و انقلاب این استان را در پی داشته است.
به گزارش فرارو، مهدی شمس‌آبادی روز گذشته از وزیر بهداشت درخواست کرد که در این استان حاضر شود. او از کمبود تخت‌های بیمارستانی انتقاد کرد.‌
دادستان استان سیستان و بلوچستان گفت: «وزیر بهداشت باید به صورت غیرمحسوس نیروهایی را داخل بیمارستان‌هایی بفرستد که مردم گلایه از کمبود اکسیژن و ضعف بهداشت دارند تا بداند حرف مردم درست است یا اظهارات مسئولان»


در خصوص اظهارات وزیر درباره خالی بودن تخت‌ها در استان گفت: «آیا واقعا تخت‌های بیمارستانی خالی است؟ اگر تخت‌ها خالی است چرا بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در اورژانس بستری هستند؟»
شمس‌آبادی تاکید کرد سردخانه‌ها از جنازه پر شده و واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد.‌
سخنان دادستان سیستان و بلوچستان و اعتراض او به کمبود تخت در این استان در حالی مطرح می‌شود که سعید نمکی وزیر بهداشت پیشتر گفته بود چند صد تخت خالی در این استان وجود دارد. او انتقادات از عملکرد وزارت بهداشت در سیستان بلوچستان را «بلوا» خواند.
سه روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت، انتقادها از وضعیت سیستان‌وبلوچستان را سیاه‌نمایی خواند و گفت: «همین الان در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد. میزان بیمار سیستان، یک‌چهارم پیکی است که ما در هرمزگان طی می‌کنیم و کردیم. بعد با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است. وزیر بهداشت مردم این استان را متهم کرد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز که اخیرا به این استان سفر کرده است ویدئویی از تخت‌های خالی را منتشر کرد.
اما ناظران می‌گویند این روایت‌ها صحت ندارد و اوضاع در این استان وخیم است. تخت خالی وجود ندارد و بخش های مختلف بیمارستان را بیماران کرونایی پر کرده‌اند.‌
تخت‌های بیمارستان‌های کلنگ‌زنی شده را
در آمار لحاظ کرده‌اند
در همین رابطه معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی شب یک‌شنبه در لایو اینستاگرامی‌اش که با محوریت کرونا و واکسیناسیون همگانی برگزار شد، گفت: «قبل از موج جدید کرونا خدمت وزیر بهداشت رسیدم و خواهش کردم که یکبار بیاید و از نزدیک وضعیت چابهار، دشتیاری، نیکشهر، قصرقند و کنارک را ببیند، خیلی از مسئولان دولتی عادت کرده‌اند که به جای جواب دادن به سوال، صورت آن را پاک کنند، نمکی باید بیاید و از نزدیک شرایط را ببیند».
او افزود: «احتمال می‌دهم بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که کلنگ احداث آن را به زمین زده‌اند، جزو تخت‌های بیمارستانی لحاظ کرده‌اند، وگرنه این آمار با واقعیت‌هایی که مردم جنوب استان می‌بینند زمین تا آسمان تفاوت دارد، به نظر می‌رسد زمان این که صورت سوال‌ها پاک شود، تمام شده است.»
این نماینده مجلس در انتقاد از سخنان وزیر بهداشت افزود: «سرانه تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر هزار نفر ۱.۸ است، بر این مبنا باید در سواحل مکران از پهنه جاسک تا راسک هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی باید می‌داشتیم اما چیزی حدود ۳۰۰ تخت داریم، آیا این کمبود بلواست؟ این که در جنوب استان فقط یک متخصص عفونی فعالیت دارد، یا بخش عفونی وجود ندارد در حالی که خط مقدمه جبهه بهداشتی هستیم، آیا این سیاه نمایی است؟»
سعیدی وزارت بهداشت را به کم کاری «تاریخی» درباره سیستان و بلوچستان متهم کرد.
براساس آخرین آمار با فوت ۲۸مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۸۲۰ نفر رسیده است.
۷۰۷ بیمار حاد تنفسی و ۳۸۵مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل هم اعلام کرده است که از تست‌های کرونا که در منطقه سیستان انجام می‌شود حدود ۵۵ درصد آنها مثبت است.
براساس گزارش‌ها کمبود کیت تشخیص کرونا نیز در این استان وجود دارد.
تکذیب فوت شهروند زاهدانی بعد از دریافت واکسن
در همین حال شایعاتی نیز درباره مرگ یک شهروند زاهدانی پس از دریافت واکسن برکت منتشر شده است.
روز گذشته توییتی منتشر شد که مدعی است یک از هموطنان بلوچ بنام محمد نور اربابی ۷۱ ساله در روز ۱۶ تیرماه واکسن کووبرکت را دریافت و پس از ۲۴ ساعت از تزریق واکسن در روز ۱۷ تیر فوت کرده است.
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این ادعا را تکذیب کرد و نوشت: «برای اثبات دروغ بودن این خبر کافیست بدانیم در تاریخ ۱۶ تیر هنوز تزریق واکسن کوو برکت در سیستان و بلوچستان شروع نشده بود و تزریق این واکسن در روز ۱۷ تیر، بصورت نمادین برای استاندار سیستان و بلوچستان معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این استان و چند تن از خانواده محترم شهدا شروع شد و طبیعتا فوت این هموطن عزیزمان ارتباطی با واکسن کووبرکت نداشته است.»
خبر پُر شدن ظرفیت سردخانه بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان صحت ندارد
خبر پر شدن ظرفیت سردخانه‌ها در سیستان و بلوچستان درحالی دست به دست می‌شود که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان این خبر را شایعه می‌داند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر پُر شدن سردخانه بیمارستان‌های این استان به دلیل فوت مبتلایان به کرونا صحت ندارد.
علیرضا شهرکی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: خبر پر شدن سردخانه‌ها به دلیل افزایش آمار فوتی مبتلایان به کرونا صحت ندارد و میزان مرگ و میر این ویروس به اندازه‌ای نیست که سردخانه‌ها در سطح استان پر شوند.
وی افزود: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۰ درصد در سیستان و بلوچستان برسد این ویروس جهش یافته در استان کنترل خواهد شد و مقابله با آن ممکن می‌شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طی روزهای اخیر حجم قابل توجهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند از اینرو انجام این فرایند در مراکز تسریع خواهد شد افزود: همچنین مراکز واکسیناسیون در شهرهای زابل و ایرانشهر افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: روند بیماری با توجه به اطلاعاتی که داریم کنترل و شرایط تثبیت شده اما نگرانی بابت مرگ و میر بیماران بد حال کرونایی وجود دارد.
شهرکی با بیان اینکه همچنان ممنوعیت تردد درون شهری در ساعات ۲۲ تا سه‌شب برقرار است تصریح کرد: مردم نیز سعی کرده در سطح شهر جز در موارد ضروری حضور نداشته باشند و تمام پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک و دستکش را رعایت کنند.
وی تصریح کرد: در مرزها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا اتفاق افتاده و ترددهای مرزی به مرز صفر رسیده مگر در بخش‌های تجارت که آن هم با کنترل‌های کامل در جدار مرز داخل خاک کشورمان و با منفی شدن تست کرونا آنان انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: امیدواریم با کاهش ارتباطات میان مردم، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان خیلی زود به شرایط ایمنی از جهت همه‌گیری این ویروس خطرناک و سلامتی مردم دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: توصیه به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.
شهرکی با بیان اینکه تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد تاکید کرد: در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است.
مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با افزوده شدن یک‌هزار و ۴۲۴ مورد جدید کرونا طی یک روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۷۰هزار و ۹۰ نفر رسید.
سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار کرد: با فوت ۲۸مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۸۴۸نفر رسید.
وی با بیان اینکه ۷۶۲ بیمار حاد تنفسی و ۴۰۴مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.
سایر اخبار این روزنامه
بهبود روابط تهران - ریاض از اهداف سفر سلطان عمان به عربستان است عمان، میانجی حل اختلافات منطقه‌ای؟ جلال خوش چهره ایران میان بازی قدرت‌ها در افغانستان تاجگذاری مسی با قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا نفرین شکست در فینال‌ها تمام شد تخت‌های بیمارستان‌های کلنگ‌زنی شده را در آمار لحاظ کرده‌اند داستان نامعلوم سردخانه‌های پر جنازه افغانستان به 20 سال پیش بازگشت تبعات فاجعه بار ماموریت نظامی آمریکا چه کسانی به تشنج فضای سیاسی دامن می‌زنند؟ سنگ‌اندازی در مسیر انتقال آرام قدرت «ابتکار» به بررسی ابهامات در خصوص طرح‌ها برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال پرداخت مسیر پرپیچ‌وخم صاحب‌خانه شدن از سوی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ابلاغ شد قدردانی رهبر معظم انقلاب از پیام جمعی از فلسطینیان اردوگاه‌های سوریه تحولات در قوه قضائیه آغاز خواهد شد پورمحمدی معاون اول اژه ای؟ مطالبات اصلاح طلبانه از کابینه ابراهیم رئیسی واکاوی یک مصوبه آیا معضل کنکور حل شدنی است؟ معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان: 12 درصد جوانان مطلقا نمی‌خواهند ازدواج کنند