ابتلای کودکان یمنی به تومورهای سرطانی با استفاده ائتلاف سعودی از سلاح‌های ممنوعه

 
چندی پیش، «طه المتوکل»، وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن، اعلام کرد، سازمان ملل در وارد کردن ساده‌ترین امکانات پزشکی به یمن ناتوان بوده و مراکز درمان سرطان در یمن از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به این کشور شاهد افزایش مراجعات بوده است. المتوکل دلیل این امر را استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی توسط ائتلاف سعودی دانست. وی گفت، مراکز درمان سرطان خون سالانه پذیرای هفت هزار بیمار از استان‌های مختلف یمن است و به دلیل کمبود دارو و دستگاه‌های ویژه این امر نیمی از آنها فوت می‌‌شوند. او تأکید کرد، مردم در اکثر مناطقی که مورد حمله هوایی قرار گرفته‌اند به بیماری‌های خطرناک مبتلا شده‌اند.
در همین زمینه شبکه «المسیره»‌، فیلمی از کودکان یمنی در استان «صعده» (شمال یمن) که به تومورهای سرطانی در نقاط مختلف بدنشان مبتلا شده‌اند، منتشر کرد. بر اساس گزارش‌ها، جان بیش از ۶۵ هزار بیمار سرطانی در یمن که در میان آنها زنان و کودکان نیز به چشم می‌خورند، به دلیل بسته ماندن فرودگاه بین‌المللی صنعاء در خطر است. حمود هدیش رئیس‌بخش سرطان کودکان در مرکز ملی سرطان یمن هم با بیان اینکه آمار مرگ و میر کودکان مبتلابه سرطان در یمن رو به افزایش است، سازمان ملل را مسئول این وضعیت دانست. از سوی دیگر، سوء‌ تغذیه میان کودکان زیر پنج سال به دلیل تجاوز به یمن و محاصره آن، به ۴۷ درصد رسیده و از ۵ میلیون و 500 هزارکودک زیر پنج سال، ۲ میلیون و 600 هزار کودک دچار این مشکل هستند.
آمار جدید جنگ یمن


از سوی دیگر، مرکزی حقوق بشری «عین الانسانیه» آمار جنایات ائتلاف سعودی-آمریکایی در ۲۳۰۰ روز حمله به یمن را منتشر کرد. طبق این آمار، جنگ یمن ۱۷هزار و 176 شهید از جمله ۳۸۴۲ کودک، ۲۴۰۰ زن و ۱۰هزار 934 مرد بر جای گذاشته است. همچنین این جنگ منجر به زخمی شدن ۲۶هزار و 715 نفر از جمله ۴۲۲۵ کودک، ۲۸۳۲ زن و ۱۹ هزار مرد شده است. تخریب ۱۵ فرودگاه، ۱۶ بندر، ۳۰۸ ایستگاه و ژنراتور برق، ۵۵۳ شبکه ارتباطی، ۲۳۹۷ انبار و شبکه آبرسانی، ۱۹۸۳ مرکز دولتی و ۵۲۲۴ راه و پل از جمله دیگر تبعات تجاوز عربستان به یمن است. تعداد تأسیسات اقتصادی که ائتلاف سعودی آنها را تخریب کرده به این شرح است: ۳۹۶ کارخانه، ۳۵۲‌تانکر سوخت، ۱۱۴۷۹ مرکز تجاری، ۴۲۳ دامداری و مرغداری، ۷۹۴۵ وسیله حمل‌ونقل، ۴۷۲ قایق ماهیگیری، ۹۳۱ انبار غذا، ۳۹۷ ایستگاه سوخت، ۶۸۵ بازار و ۸۵۸ کامیون غذا. آمار مراکز خدماتی تخریب شده نیز به این صورت است: ۵۷۵۳۵۳ منزل، ۱۷۹ مرکز دانشگاهی، ۱۴۴۶ مسجد، ۳۶۹ مرکز گردشگری، ۳۹۱ بیمارستان و مرکز بهداشتی، ۱۱۱۰ مدرسه و مرکز آموزشی، ۷۷۳۳ زمین زراعی، ۱۳۵ مرکز ورزشی، ۲۴۸ اثر باستانی و ۴۹ مرکز رسانه‌ای.
آخرین خبرها از نبرد درالبیضاء
ارتش دولت مستعفی یمن (متحد ریاض) و متحدانش از یازدهم تیرماه عملیاتی نظامی موسوم به «النجم الثاقب» را در استان «البیضاء» واقع در مرکز یمن آغاز کرد و مانور تبلیغاتی زیادی بر روی آن داد اما ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند در یک ضد حمله به ائتلاف سعودی در این استان بخش‌های مهمی را در این جبهه از جمله شهر «الزاهر» را پس‌ بگیرند. روزنامه «الاخبار» درباره آخرین تحولات در این باره نوشت، ارتش و کمیته‌های مردمی تسلط خود بر تمام مناطق شهر الزاهر در جنوب البیضاء را تکمیل کردند، به سمت شهر «الصومعه» پیشروی داشته‌اند و به آخرین پناهگاه گروهک القاعده در شرق البیضاء نزدیک شده‌اند. منابع محلی در این باره گفتند، درگیری‌ها در جبهه‌های الصومعه و «الحازمیه» در شرق البیضاء همچنان ادامه دارد و نیروهای صنعاء تسلط خود را بر مناطق «المحصن، الغول، مذسی و جبل سوداء غراب» تکمیل کرده‌اند و نبردها به «آل برمان، الحبج و عینه» آخرین مناطق الزاهر که چسبیده به شهر «الیافع» در استان «لحج» (جنوب یمن) هستند، ادامه دارد. بر اساس این گزارش، قبایل یافع به شبه‌نظامیان «العمالقه» اجازه عبور از مناطق خود را نداده‌اند زیرا به توافق با «انصارالله» مبنی بر عدم اجازه به هر نیروی متجاوزی برای نفوذ به مناطق تحت تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی پایبند هستند. این باعث شده که نماینده ائتلاف سعودی-اماراتی در عدن قبایل یافع را به بمباران مناطقشان با جنگنده تهدید کند. خبر دیگر اینکه، وزارت اطلاع‌رسانی یمن اسنادی رسمی را منتشر کرده است که تلاش‌های دیرینه آمریکا برای پایان دادن به تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی در یمن در زمان رژیم اسبق علی عبدالله صالح را نشان می‌دهد. بر اساس این اسناد، سفارت آمریکا از رژیم صالح خواسته بود به تحریم اقتصادی کالاهای رژیم صهیونیستی پایان دهد و در برنامه‌های ضد دشمن صهیونیستی شرکت نکند. این اسناد حاوی ادله و جزئیات تازه‌ای از ناراحتی آمریکا و رژیم صهیونیستی به خاطر تحریم کالاهای آنان بوده است و اینکه چگونه واشنگتن به دولت صالح فشار وارد کرد تا درهای یمن را به روی کالاها و شرکت‌های صهیونیستی باز کند. توماس کراجسکی سفیر آمریکا در صنعاء در سال ۲۰۰۵ از وزارت خارجه وقت رژیم علی عبدالله صالح خواست برای رفع تحریم رژیم صهیونیستی توسط کشورهای عربی فشار آورد. کراجسکی از رژیم صالح خواسته بود تحریم شرکت‌هایی را که با رژیم صهیونیستی ارتباط درجه اول، دوم یا سوم دارند، متوقف شود.
بر اساس این اسناد رژیم صالح هم مخالفتی با فشارهای آمریکا برای توقف تحریم رژیم صهیونیستی نداشت و ابوبکر القربی وزیر خارجه وقت به سفیر آمریکا می‌گوید که تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیل جدی و واقعی نیست. سفارت آمریکا در سال ۲۰۰۷ یک تلگراف برای وزارت خارجه یمن ارسال می‌کند و در آن به رژیم اسبق این کشور دستور می‌دهد نمایندگانی را برای نشست سالیانه تحریم رژیم صهیونیستی در دانشگاه دمشق اعزام نکند. در این تلگراف آمده است که تحریم کالاهای اسرائیلی توسط کشورهای عربی مانعی برای صلح و مشارکت در اقتصاد جهانی و جلب سرمایه‌گذاری‌هاست. سفارت آمریکا بهبود رابطه یمن با آمریکا و جامعه بین‌المللی و پیوستن یمن به سازمان تجارت جهانی را منوط به لغو تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی توسط یمن کرده بود.