همین که روحانی در روند انتقال قدرت کارشکنی نکرده باید از او متشکر باشید!

 
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی نحوه مواجه روحانی با دولت جدید و رئیس‌جمهور منتخب را برجسته کرد و نوشت: « با پايان رقابت انتخابات رياست‌جمهوري 1400 و در راستاي پيشبرد روند انتقال قدرت رقم خورد، هيچ نشاني از اينكه با سياستمداري مغرور طرفيم، نداشت. حسن روحاني به عنوان رييس قوه مجريه، در حالي كه كانديداي پيروز انتخابات در آن زمان هنوز همزمان رييس قوه قضاييه نيز بود، درحالي هنوز ساعتي از اعلام نتايج نگذشته، در دفتر ابراهيم رييسي حاضر شد و ضمن تبريك به او، از همان لحظه روند انتقال قدرت را كليد زد.. ]او [همچنان خود را مقيد به قانون مي‌داند و تشخصي كه با اين رفتار معقول و منطقي و توام با احترام به «قانون» و «راي ملت» در رفتار و سكناتش ديده مي‌شود، بارها بيش از كارشكني‌هاي جزيي و احتمالي در مسير انتقال قدرت، براي او، آينده سياسي‌اش و البته دولت فعلي تحت مديريتش كه هم‌اكنون روزهاي پاياني را سپري مي‌كند، عايدي و افزوده خواهد داشت.»
این روزنامه نوشت: «اين رفتار حسن روحاني اما برخلاف انتظار مانع از روند تخريب عليه دولت او نشد و درحالي كه طي اين سال‌ها، هر روز چند چهره اصولگرا به بهانه‌هاي مختلف به دولت او مي‌تاختند، اين روزهاي اخير نيز اين روند ادامه داشته.. حال اينكه اين رويه تا كجا ادامه خواهد داشت، نياز به تحمل و تامل بيشتري دارد اما آنچه مسلم است واكنش اصولگرايان به رفتار معقول رييس‌جمهوري، واكنشي درخور نبوده است. »


جریان مدعی اصلاح‌طلبی که سابقه شورش علیه جمهوریت و لگد مال کردن رای مردم در جریان انتخابات ریاست جمهوری را دارد و به خاطر 8 ماه جنگ و آشوب خیابان و خسارت دهها میلیاردی به اموال عمومی و همچنین آبرو و اعتبار کشور باید سر افکنده‌، شرمگین و عذرخواه مردم باشد، میخواهد به شکل وقیحانه‌ای انتقال قدرت دولت برآمده از خود بدون آشوب وشورش را به منتقدان و همچنین به نظام بفروشد و از سوی دیگر مثلا برای دولت و رئیس‌جمهور ناکارآمد و بی‌کارنامه‌، کارنامه بسازد.
انتقاد از بی‌سخنگویی دولتی که هنوز تشکیل نشده؟!
روزنامه آفتاب یزد در گزارش تیتر 1 خود با عنوان « چرا دولت منتخب سخنگو ندارد؟!» نوشت: راه رفته و شکست خورده‌ روحانی ارزش حتی امتحان کردن نیز ندارد!
در این مطلب آمده است: اگر نبود، فشار رسانه و افکار عمومی، همچنان محمدباقر نوبخت در حالی که می‌خندید داشت آمار می‌داد که «شهر در امن و امان است»! این تازه مربوط به اوایل دولت است بعدها که سخنگو استعفا داد تا چندین ماه دولتِ روحانی اساساً به سخنگو و پاسخگویی ذره‌ای اعتقاد نیز نداشت و احساس می‌کرد آنچه «آشنا» به روش داستان‌های «آگاتاکریستی» می‌نویسد یعنی پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه و جامعه سیاسی‌-‌اجتماعی(!)دست آخر نیز نوبت به ربیعی رسید تا... آن روزگار گذشت، تلخ هم گذشت یعنی دولتی که رسانه و افکار عمومی و پاسخگویی را از دایره نیازهای خود دور کند، اساساً نمی‌تواند به موفقیت حتی بیندیشد و همین نیز شد اما این روزها، فضای سیاسی کشور در حالتی پر از ابهام، اسیر خبر‌سازی‌ها و بازی‌های سیاسی است.
گفتنی است درحالی که هنوز رئیس‌جمهور منتخب به صورت رسمی آغاز به کار نکرده و هنوز دولتی تشکیل نشده‌، این روزنامه اصلاح‌طلب در اقدامی عجیب به انتقاد از بی‌سخنگویی دولت وی پرداخته است. گرچه این قبیل اقدامات از سوی رسانه‌های طیف اصلاح‌طلب مسبوق به سابقه است و یکی از همین روزنامه‌های در زمان دولت قبل سخنرانی لغو شده رئیس‌جمهور وقت را منتشر و آن را نقد هم کرده بود!
از نگاه مردم نسخه‌ای که اصلاح‌طلبان در دولت روحانی پیچیدند کارآمد نبوده است
محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«مردم احساس می‌کنند نسخه‌ای که اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی پیچیده‌اند کارآمد نبوده و نتیجه مناسبی به همراه نداشته است».
وی در ادامه گفت:«با این وجود هر زمان که مردم به گفتمان اصلاح‌طلبی‌نیاز داشته باشند این آمادگی در گفتمان اصلاح‌طلبی وجود دارد که راهکارهای خود را در اختیار مردم قرار بدهند. اصلاح‌طلبان همچنان در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور حضور خواهند داشت و فعالیت‌های خود را ادامه خواهند داد».
این فعال مدعی اصلاحات از یکسو اذعان می‌کند که نسخه اصلاح‌طلبان در قوه مجریه کارآمد نبوده و از سوی دیگر مدعی شده است که هر زمان مردم به گفتمان اصلاح‌طلبی‌نیاز داشتند، این طیف حاضر است به میدان بیاید.
مدعیان اصلاحات بجای این قبیل فرافکنی‌ها باید درباره کارنامه 8 ساله خود در دولت روحانی و کارنامه 4 ساله در شورای شهر و شهرداری پایتخت به مردم پاسخگو باشند.
بزک بی‌تعهدی غربی‌ها با ذبح منافع ملی
روزنامه شرق در شماره پیشین خود در گزارشی به همان شیوه‌ای که پیش از این به بزک برجام پرداخته بودند این بار به بزک آمریکا و طرف غربی پرداخته و با‌انداختن توپ به زمین کشورمان عدم حصول توافق را نتیجه مسایلی در داخل کشور عنوان کردند.
این روزنامه نوشته است: «روی کاغذ، سیدابراهیم رئیسی هنوز رئیس‌جمهور منتخب است؛ اما در واقعیت، لااقل در حوزه سیاست خارجی نیروها و مواضع او کم‌کم کار را شروع کرده‌اند. از طرفی علی باقری‌کنی که به نظر گزینه اول وزارت خارجه رئیسی می‌آید، در وزارت خارجه مستقر شده است و در نشست وزیر خارجه فعلی با مقام خارجی هم شرکت می‌کند.»
این نوشتار می‌افزاید: «از طرفی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و سیدعباس عراقچی، معاون او و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین نیز دیدارهایی با او داشته‌اند و به ارائه گزارش و تبادل‌نظر پرداخته‌اند. کمیته‌ای نیز که به‌عنوان کمیته تطبیق برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره توافق احتمالی وین شکل گرفته است با حضور نیروهای او و در‌نظر‌گرفتن جریان متبوعش بر روند کار نظارت دارد. با این اوصاف می‌توان گفت تیم رئیسی همین حالا در ماجرای برجام مشغول ایفای نقش است.»
اما مهم‌ترین بخش این نوشتار آنجاست که تاکید شده: «اگر دنبال نشانه‌های تأثیر ورود این نیروها و این مواضع به روند تصمیم‌گیری باشیم، احتمالا باید به تغییراتی نگاه کنیم که در روند مذاکرات برجامی دیده می‌شود. تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، اخباری رسمی و غیررسمی از وین می‌رسید که همه حاکی از این بودند که توافق در آستانه امضاست. هم عراقچی، هم میخائیل اولیانوف، رئیس‌هیئت روسی و هم دیگر مقامات حاضر و ناظر بر روند گفت‌وگوها مدام با مواضعی خوش‌بینانه در ‌حال آماده‌کردن فضا برای اعلام توافق به نظر می‌رسیدند و حتی اخباری از محتویات توافق‌های صورت‌گرفته می‌رسید.»
در این باره لازم به ذکر است که در ماه‌های گذشته مقام‌های دولتی و شخص روحانی در مقاطعی به بیان این نکته پرداختند که مذاکرات به زودی به نتیجه می‌رسد. این موضوع در حالی از سوی دولتمردان کشورمان مطرح می‌شد که در آن سوی ماجرا مقامات آمریکایی می‌گفتند هنوز مباحث حل نشده بسیاری باقی مانده است.
در همان مقاطع پیش‌بینی می‌شد که اظهارات دولتمردان به این سبب بیان می‌شود که در آینده نزدیک از برای یک کار رسانه‌ای کثیف سوءاستفاده شود چنانکه در نوشتار فوق می‌بینید که اصلاح‌طلبان در صددند تا عدم تن سپردن غرب به تعهداتش را به دوش تفکر پیروز در انتخابات بیندازند.
در زمینه جلوگیری از پیشروی گونه‌های جدید کرونا خوب عمل نکردیم
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در روزنامه دولتی ایران نوشت: «ما در تشخیص بموقع و جلوگیری از پیشروی گونه‌های جدید هم خوب عمل نکردیم. برای مثال زمانی که ویروس برای اولین بار در استان هرمزگان پیدا شد، باید سریعا این استان قرنطینه جدی می‌شد که این موضوع رخ نداد. همچنین تحریمی که گرفتار آن هستیم نیز مزید بر علت شده است؛ خیلی از کشورها تمایلی برای آنکه ما به خودکفایی برای تولید واکسن برسیم، نشان ندادند و کمکی نکردند.»
گفتنی است رفتار‌های بی‌پروا را مرتکب شدن و مسئولیت آنها را نپذیرفتن یا متوجه دیگران کردن، اگر چه اقدامی متهوّرانه است، اما قطعا شجاعانه نیست. متاسفانه شیوه مدیریت آقای روحانی در قبال کرونا هر قدر پر ریسک و متهوّرانه بود، به همان میزان، تُهی از شهامت مسئولیت‌پذیری نیز بوده است.
او اوایل امسال ادعا کرد «به نظر بنده از پیک کرونا عبور کردیم»؛ اما چندی بعد ادعای دیگری را مطرح کرد و گفت «امروز باید به مردم بگویم متاسفانه وارد موج چهارم شدیم، اولین عامل موج چهارم کرونا ورود کرونای انگلیسی به کشور، از عراق است. عامل دوم، تردد و تجمع فراوان در شب عید است. عامل سوم، مراسم عید نوروز است. عامل چهارم، عروسی‌هایی بود که در ماه رجب و شعبان برگزار شد. عامل پنجم، سفرها بدون رعایت پروتکل‌ها بود».
بی تردید عامل اول فراگیری موج اخیر و سه برابر شدن تعداد مبتلایان و قربانیان، نه ورود کرونا از عراق، بلکه تدبیر خطرناک (ضد تدبیر متهورانه) خود آقای روحانی است.