پاسخ آموزش و پرورش به گزارش آفتاب یزد

در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاریخ 15/04/1400 باعنوان: «تناقض در آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل» معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، توصیحاتی را ارسال کرده که بدین شرح است:
برآوردهای جهانی در زمینه دسترسی به یادگیری‌های برخط و غیر برخط در 100 کشور جهان نشان می‌دهد که 30 درصد دانش‌آموزان به سبب فقدان سیاستهای یادگیری از راه دور ملی و یا عدم دسترسی به فناوری در خانه به یادگیری از راه دور دسترسی ندارند. تعطیلی آموزش حضوری در مدارس با وجود روشهای یادگیری از راه دور به معنای کاهش زمان آموزش و متعاقب آن کاهش زمان یادگیری است. از طرف دیگر، متخصصان به سبب تعطیلی آموزش حضوری و فقدان دلبستگی و پیوند با مدرسه در اثر آموزشهای مجازی، آمارهای ترک تحصیل را بسیار نگران‌کننده پیش‌بینی می‌کنند .
در کشور ما نیز به سبب بحران شیوع کرونا تعطیلات گسترده مدارس صورت گرفت لکن آموزش مجازی هیچگاه انتخاب تصمیم گیرندگان امر نبوده و به این اصل که هیچ روشی جایگزین آموزش مجازی نمی‌باشد؛ همواره تاکید شده است. از این رو در طی درگیری با این بیماری، همچنان توصیه موکد ما بر این بوده است که جهت جلوگیری از کاهش سطح سواد دانش‌آموزان، آموزش در پایه‌های اول و دوم ابتدایی به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت پذیرد.
در عین حال آموزش و پرورش اقدامات زیادی را هم در جهت پایین آوردن آمار بازماندگی از تحصیل و هم جلوگیری از کاهش سطح سواد دانش‌آموزان خصوصا دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی انجام داده که در ذیل به برخی از این اقدامات اشاره شده است:


1- با توجه به پوشش 98 درصدی تلویزیون در اقصی نقاط کشور، اقدام به راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی و بهره‌گیری از معلمان مجرب و آموزش برای تمام پایه‌های تحصیلی و تمام دروس گردید که بازخوردها حاکی از رضایت مطلوب دانش‌آموزان و خانواده‌ها به خصوص در مناطق کمتر برخوردار بوده است.
2- شبکه اجتماعی دانش‌آموز(شاد) نیز از ابتدا تا کنون با بارگذاری هزاران ویدئو و محتواهای آموزشی و تربیتی تائید شده از کتب درسی تمام مقاطع و پایه‌ها و نیز آموزش سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان سعی در شکل‌گیری و تعمیق یادگیری نموده است.
3- از دیگر اقدامات ما در راستای جلوگیری از کاهش سطح سواد دانش‌آموزان مناطق محروم، روستایی و عشایری، توزیع درسنامه‌ها به صورت هفتگی و حضور راهبران آموزشی به عنوان حامیان آموزش بوده است که توانسته‌ایم از این طریق بسیاری از دانش‌آموزان را که به علت عدم دسترسی به امکانات هوشمند ممکن بود در آستانه ترک تحصیل قرار گیرند به جریان آموزش بازگردانیم.
البته در یک سال گذشته کلاس‌ها در مدارس کم جمعیت (زیر50 نفر) اغلب اوقات به صورت حضوری برگزار شده است. معهذا به آن دسته از دانش‌آموزانی که به علت سطح سواد پایین خانواده از کمک موثر آنان برخوردار نبوده‌اند دچار آسیب‌هایی شده‌اند که برای این عزیزان نیز برنامه‌هایی برای تابستان امسال درنظر داریم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- انعقاد تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با سازمان بسیج دانشجویی و دانشگاه فرهنگیان که به موجب این تفاهم نامه با حضور داوطلبانه دانشجو معلمان مناطق مورد نیاز و برگزاری کلاس‌های جبرانی سعی در برقراری عدالت آموزشی و جبران نقاط ضعف دانش‌آموزان داریم.
2- با همکاری شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران مدرسه تابستانی را در ادامه برنامه‌های آموزشی سال تحصیلی خواهیم داشت که این برنامه‌ها با فضایی شاد و مفرح به آموزش غیر مستقیم دانش‌آموزان ابتدایی خواهد پرداخت.
در پایان جهت اطلاع خوانندگان محترم ذکر نکات زیر لازم است:
- مرکز آمار تعداد تارکان از تحصیل هر سال را در آخر سال تحصیلی اعلام می‌نماید بنابراین آمار اعلام شده توسط استان‌ها حدودی بوده و دقیق نمی‌باشد.
- آمار بازماندگان از تحصیل (کودکان 11-6 ساله دوره ابتدایی که در سامانه سناد ثبت نشده اند) در سال جاری طبق اعلام مرکز آمار تعداد 210 هزار نفر بوده است. در سال گذشته تعداد 146 هزار نفر بوده است. و بر طبق بررسی‌های به عمل آمده اغلب بازماندگان اضافه امسال، کلاس اولی‌ها هستند که خانواده هایشان به دلیل نگرانی از کرونا ترجیح داده‌اند سال بعد ثبت نام نمایند. بنابراین آمارسه میلیون بازمانده از تحصیل صحت ندارد.