جام به رم رفت

آدرینا ورشینگر/ نه! این بار دیگر زمانی برای حسرت خوردن ایتالیایی‌ها نبود. آتزوری از همان ابتدا با صلابت گام به یورو 2020 گذاشته بود تا جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر ببرد. حتی اگر حریفش در خانه میزبان باشد  یا قهرمان در ضربات پنالتی مشخص شود. ضربات مرگباری که لاجوردی پوشان خاطرات تلخی از آن دارند. مثل ضربه‌ای که روبرتو باجو در فینال جام جهانی 1994 به آسمان فرستاد اما این بار داستان فرق می‌کرد و شاگردان روبرتو مانچینی آمده بودند تا افتخاری دیگر را برای کشور چکمه‌ای به ارمغان بیاورند. دیدار فینال رقابت‌های یورو 2020 در حالی از ساعت 23:30 یکشنبه شب میان تیم‌های انگلیس و ایتالیا در ورزشگاه ومبلی لندن آغاز شد که شاگردان گرت ساوت گیت بازی را خیلی خوب آغاز کردند و لوک شاو در دقیقه یک و 57 ثانیه دروازه ایتالیا را باز کرد تا سریع‌ترین گل فینال را در تاریخ رقابت‌های یورو به ثمر برساند. در ادامه ایتالیا تلاش کرد تا توپ و میدان را در دست بگیرد اما ناکام بود و بازی منطقی انگلیسی‌ها اجازه خودنمایی به بازیکنان آتزوری نداد. در نیمه دوم ایتالیایی‌ها به‌دنبال به تساوی کشاندن بازی بودند که دقیقه 67 به هدف‌شان رسیدند و روی یک ضربه کرنر، لئوناردو بونوچی مدافع این تیم موفق شد سرانجام قفل دروازه سه شیرها را در باز کند. او با 34 سال و 71 روز به‌عنوان مسن‌ترین گلزن فینال ادوار یورو لقب گرفت. پیش از این هولزن‌باین ستاره آلمان غربی که در دیدار مقابل چکسلواکی با 30 سال و 103روز موفق به گلزنی شد، مسن‌ترین گلزن فینال یورو بود. در ادامه مسابقه هم ایتالیا، توپ و میدان را در اختیار داشت و روی دروازه انگلیس خطرناک ظاهر می‌شد ولی با مصدومیت فدریکو کیه زا نتوانست گلی را به ثمر برساند تا بازی به وقت‌های اضافی کشیده شود. در نیمه اول وقت‌های اضافی، انگلیسی‌ها اندکی جلو کشیدند و توپ و میدان را از ایتالیایی‌ها تاحدودی گرفتند اما در نهایت نتوانستند گلزنی کنند. نیمه دوم وقت‌های اضافی هم پربرخورد دنبال شد اما توپی از خط دروازه عبور نکرد تا ضربات پنالتی تیم قهرمان این دوره از مسابقات یورو را مشخص کند. در ضربات پنالتی: دومنیکو براردی برای ایتالیا گل زد و هری کین هم برای انگلیس گلزنی کرد. بلوتی ضربه دوم ایتالیا را از دست داد و پیکفورد آن را مهار کرد و در مقابل هری مگوایر پنالتی انگلیس را به گل تبدیل کرد. ضربه سوم پنالتی ایتالیا توسط بونوچی به گل مبدل شد ولی مارکوس رشفورد ضربه خود را از دست داد و به تیرک دروازه زد. ضربه چهارم برای ایتالیا را برناردسکی به تور دروازه انگلیس رساند ولی جیدون سانچو هم نتوانست برای انگلیس گلزنی کند و دوناروما ضربه پنالتی را مهار کرد. ضربه پنجم ایتالیا توسط جورجینیو توسط پیکفورد مهار شد اما ساکا هم نتوانست پنالتی انگلیس را به گل تبدیل کند تا در نهایت ایتالیا 3-2 در ضربات پنالتی پیروز شود و به قهرمانی برسد. این دومین قهرمانی ایتالیا در این مسابقات پس از سال 1968 بود و آتزوری پس از 53 سال جام را به خانه برد ولی انگلیسی‌ها باز هم در ومبلی و مقابل دیدگان هواداران خود ناکام ماندند تا جام به جای Home (خانه) به رم برود. بازیکنان ایتالیا هم در مسیر بازگشت به رم با رهبری کاپیتان‌شان بونوچی سرود ملی کشورشان را در داخل اتوبوس خواندند که این حرکت دسته جمعی آنها سوژه رسانه‌ها شد.
نخست‌وزیر انگلیس نژادپرستی را محکوم کرد
بعد از این بازی هواداران انگلیس علیه مارکوس رشفورد، یوکایو ساکا و جیدون سانچو ۳ بازیکن سیاه‌پوست که پنالتی‌‌شان را از دست دادند شعارهای نژادپرستانه سر دادند. بخاطر کامنت‌های وحشتناک و نفرت انگیزی که این بازیکنان دریافت کرده‌اند، اتحادیه فوتبال انگلیس در بیانیه‌ای هواداران نژادپرست انگلیسی را محکوم کرده و گفته؛ تیم ملی انگلیس نیازی به این هواداران ندارد. همچنین پلیس انگلیس نیز تأیید کرده که در حال تحقیق درباره کامنت‌گذاران نژادپرست است. این موضوع با واکنش بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز رو‌به‌رو شد و او حملات نژادپرستانه به ستاره‌های سه شیرها را محکوم کرد. او گفت:«نتیجه‌ای غم‌انگیز برای پایان یورو 2020 بود اما گرت ساوتگیت و بازیکنان انگلیس همچون قهرمانان بازی کردند. آنها باعث افتخار و غرور ملی شدند و شایسته احترام و اعتباری بزرگ هستند.» گفتنی است پیش از بازی هم درهای ورزشگاه در حالی باز شد که گروهی از هواداران انگلیس به ورودی‌ها حمله ور شدند و با شکستن برخی از موانع با پلیس درگیری پیدا کردند. در این شرایط، خیلی از آنها بدون بلیت وارد ورزشگاه شدند و نیروهای امنیتی نتوانستند مانع حضور آنها شوند. هولیگان های خشمگین از شکست، در پایان بازی نیز حواشی زیادی ایجاد کردند. آنها بیرون ورزشگاه ومبلی منتظر هواداران خوشحال ایتالیا بودند و با دیدن هر ایتالیایی به سمت شان هجوم برده و کتک شان می زدند. صحنه هایی از کتک زدن یک نوجوان ایتالیایی توسط هولیگان ها خشم عمومی را در ایتالیا ایجاد کرده است. طبق گزارش منابع محلی، در این درگیری ها 19 نفر زخمی شدند و پلیس 49 هوادار افراطی را دستگیر کرده است.
بهترین‌های یورو


در پایان بازی فینال بونوچی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین لقب گرفت. او در این تورنمنت 87 پاس بلند به تمام نقاط زمین ارسال کرد که بیشترین تعداد پاس بلند و بیشترین تعداد پاس موفق در یورو 2020 بود. اما جیان لوئیجی دوناروما دروازه‌بان ایتالیا که نقشی اساسی در قهرمانی ایتالیا ایفا کرد و توانست هم در بازی نیمه نهایی و هم در بازی فینال با مهار ضربات پنالتی مهره بزرگ تیمش باشد، به‌عنوان بهترین بازیکن یورو 2020 انتخاب و جایزه‌اش را دریافت کرد. همچنین پدری ستاره 19 ساله اسپانیا که فصل گذشته نیز در ترکیب بارسلونا درخشید و در ترکیب ماتادورها نیز نمایشی عالی از خودش به ثبت رساند، توانست به‌عنوان بهترین بازیکن جوان جام لقب گیرد. گفتنی است کریس رونالدو فوق ستاره و کاپیتان پرتغال موفق شد با 5 گل زده و یک پاس گل و دقایق بازی کمتر نسبت پاتریک شیک که او هم 5 گل زد، عنوان آقای گلی مسابقات را به دست آورد. رونالدو همچنین اولین بازیکن تاریخ لقب گرفت که در لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر انگلیس، لالیگا، سری A و یورو عنوان آقای گلی را کسب می‌کند.
آمارهای فینال یورو
دیدار ایتالیا و انگلیس در فینال یورو 2020 با نکات آماری جالبی همراه بود. ایتالیا برای دومین بار فاتح یورو شد و اکنون پس از آلمان و اسپانیا، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها محسوب می‌شود. این تیم همچنین به ششمین عنوان قهرمانی خود در جام جهانی/یورو (4 و 2) رسید و پس از آلمان، پرافتخارترین تیم اروپا است (آلمان 7 قهرمانی / 4 جام جهانی و 3 یورو).  یورو 2020، پس از یورو 1976دومین فینال تاریخ یورو بود که قهرمانش در ضربات پنالتی مشخص شد. ایتالیا در 34 بازی اخیر خود شکست‌ناپذیر بوده است. (27 برد و 7 تساوی)؛ بهترین رکورد شکست‌ناپذیری تاریخ با 35 بازی در دست برزیل (1993 تا 1995) و اسپانیا (2007 تا 2009) است. ایتالیا در یورو 2020 موفق به ثبت 13 گل شد که بیشترین گل تاریخ آتزوری در جریان یک دوره از یورو یا جام جهانی است. هری کین مقابل ایتالیا موفق به زدن شوت یا خلق موقعیت نشد؛ چنین عملکردی از کین طی 61 بازی او برای سه شیرها در بازی‌هایی که از ابتدا در زمین بوده بی‌سابقه است. بازی‌های انگلیس در یورو/جام جهانی تاکنون 10 بار به ضربات پنالتی رسیده و آنها در 8 مورد مغلوب شده‌اند.