محمد یوسفی آرامش فراخوان سخت‌گیری ملی!

«نسیم نیکلاس طالب» نظریه‌ای به نام «اقلیت متعصب» دارد که شاید بی ارتباط و بی کاربرد برای شرایط امروز کشور نباشد.
نسیم طالب در کتاب «پوست در بازی» یک پرسش مهم را مطرح می‌کند؛ اینکه آیا یک اقلیت سه درصدی می‌تواند خواسته خود را بر یک اکثریت ۹۷ درصدی تحمیل کند؟!
در ایالات متحده آمریکا، نزدیک به ۱۰۰ درصد لیمونادها دارای علامت حلال است؛ این در حالی است که تعداد افرادی که در واقعیت خواهان چنین چیزی در این کشور هستند زیر یک درصد است؛ چه عاملی باعث می‌شود که یک عامل یک درصدی بتواند در سطح کلان در یک کشور اثر بگذارد؟! این موردی است که در خصوص واردات گوشت در کشور انگلستان نیز صدق می‌کند، تا جایی که به نقل از همان منبع بیش از ۷۰ درصد گوشت وارداتی آن کشور از نیوزلند، گوشت حلال و با اصول ذبح اسلامی است.
یا تصور کنید، زمانی که یک دختر و پسر از دو خانواده مذهبی و غیرمذهبی تصمیم بر ازدواج می‌گیرند؛ آنچه که در اکثر اوقات اتفاق می‌افتد آن است که نظر خانواده مذهبی خیلی بیشتر از خانواده غیر مذهبی در نحوه دعوت، پوشش و مکان عروسی اثرگذار است؛ نسیم طالب یک عامل بسیار مهم را در این کتاب مطرح می‌کند که گروهی از جامعه با توسل به آن می‌توانند به خواسته خود برسند؛ عاملی سرنوشت ساز به نام سخت گیری.


نظریه اقلیت متعصب به صورت جدی مطرح می‌کند که یک اقلیت سه درصدی در هر جامعه‌ای، با توسل به سخت‌گیری، پیگیری و تعصب می‌تواند خواسته خود را عملی کند و به تمام آن جامعه تسری بخشد.
این چیز جدیدی برای جامعه ایرانی نیست که همواره در آن عده‌ای با تعصب و پیگیری خواسته خود را به افراد بسیاری از جامعه تسری بخشیده‌ و در برخی موارد تحمیل کرده‌‎اند؛ پرسش اساسی از جامعه روشنفکر ایران آن است که چرا ما در بسیاری از موارد در رودررویی با روزهای دشوار سکوت و مهاجرت را انتخاب کرده‌ایم؟ حال آنکه با ممارست، سخت‌گیری و پرداختن بهای خواسته خود می‌توانیم در جهت تحولات کلیدی گام برداریم؛ شاید از نظر برخی مکاتبی مثل آهیمسا و یا نظریه اقلیت متعصب رویایی و زیبا بر روی کاغذ به نظر برسند؛ اما نکته جدی این است که در طول تاریخ این باورهای مشترک قدرتمند بوده‌اند که ملت‌ها را به سمت تغییرات مثبت و بزرگ سوق داده اند؛ حال آنکه ایران نیز در این موارد مستثنی نیست و برای ایجاد تحولات بزرگ سیاسی و اقتصادی، نیازی جدی تر از درک، همدلی و هدف مشترک جامعه وجود ندارد.
پاسخ به روشنفکران و مدیران ناامید کشور آن است که اگر هر یک از ما نیز همچون متعصبان و سخت گیران بر مواضع صحیح سخت گیری و ایستادگی کنیم و در تلاش باشیم افراد شبیه به خود را در یک مسیر جدی قرار دهیم؛ رویای این که روزی یک اقلیت بتواند در یک کشور تغییرات مثبتی پدید آورد، دست‌نیافتنی نیست؛ هرچند که بهای آن سخت و سنگین خواهد بود؛ اما حداقل یک دهه مطالعه جدی در رابطه با ایجاد تحول در ایران، نگارنده را به این نتیجه می‌رساند که در حقیقت راهی جز توجه به این مکاتب برای تغییر پیش روی روزهای سخت ایرانمان نیست؛ باید سخت و مداوم و با همدلی زیاد در تلاش برای غلبه بر روزهای سخت باشیم. مهم ترین عامل انتقال و نشر یک باور صحیح در ساختار خسته جامعه است، باوری که با سخت گیری بر روی آن بتوانیم یک اتحاد ملی را برای رهایی از وضعیت نابهنجار فعلی پدید آوریم.
سایر اخبار این روزنامه
آتزوری فاتح یورو 2020؛ جام به رم رفت لاجوردیها بر بام فوتبال اروپا محمد یوسفی آرامش فراخوان سخت‌گیری ملی! «ابتکار» وضعیت اقتصاد در ماه‌های آتی را بررسی کرد کاهش سود بین بانکی، سیگنالی برای خیزش بورس؟ ICUها پُر شد دلتا؛ ویروس غالب در تهران بیانیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت طرح آزادسازی معادن ربطی به موضوعات سیاسی و انتخابات ندارد طالبان تفاوت کرده است؟ تغییر استراتژی اصولگرایان مقابل طالبان از زمان شیوع کرونا در ایران تا امروز، بر ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک چه گذشت؟ سرنوشت چوب‌های سرگردان رهبر ارکستر وزیر امور خارجه بیست و دومین گزارش سه ماهه از روند اجرای برجام را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد آخرین گزارش ظریف رئیس قوه قضائیه بر ادامه مسیر تحول با رویکرد «تحول و تعالی» این دستگاه تاکید کرد ده فرمان محسن اژه‌ای قالیباف: وقت مردم را با مدیریت‌های غلط تلف کردیم در دیدار با سفیر ایران در مسکو مطرح شد تاکید دادستان بر تسریع پیوستن ایران به کنوانسیون حقوقی دریای خزر آمریکا: حامی تجمعات در کوبا هستیم اعتراضات بی‌سابقه در خیابان‌های کوبا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم طالبان چگونه بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت گرفت؟