تونل وحشت انگلیسی

انگلیس تیم شایسته‌ای که با هدایت گرت ساوت‌گیت به یورو 2020 هیجان داد، اما نمایش جذاب سه‌شیرها تحت تاثیر رفتارهای عجیب و زننده هوادارانی قرار گرفت که مثل بیشتر اوقات، این‌بار هم لقب بدترین تماشاگران تورنمنت را از آن خود کردند. به رفتارهای ناهنجار مثل توهین به تیم یا هواداران حریف، تخریب اموال عمومی قبل و بعد از بازی، درگیری با هواداران تیم مقابل، رفتارهای ناپسند در فضای مجازی و... در مجموع هولیگانیسم می‌گویند که بین هواداران باشگاهی و ملی در فوتبال انگلستان بسیار متداول است. در یورو 2020 هم انگلیسی‌ها چند چشمه از نمایش هولیگانیسمی خود را نشان دادند که در ادامه به‌آن‌ها می‌پردازیم. رفتارهایی که محدود به این دوره از مسابقات هم نیست و همیشه بین تماشاگران انگلیسی متداول است. اتفاقات قبل و بعد فینال یورو 2020 بهانه‌ای است تا این داستان را بررسی کنیم. فینالی که بعد از شروع توفانی انگلیس با تسلط ایتالیا در نیمه دوم و گل تساوی‌شان به وقت اضافه رفت و در نهایت در پنالتی‌ها به نفع تیم جذاب ایتالیا تمام شد. اما هولیگان‌های انگلیسی نمی‌توانند باور کنند دست تیم‌شان در یک قدمی رویای بزرگی که سال‌ها در انتظارش بودند، با پنالتی‌هایی که دوناروما گرفت، از جام کوتاه ماند. کلیپ‌هایی که از رفتار انگلیسی‌ها بعد از مسابقه پخش شد عجیب، وحشتناک و تاسف‌بار است. هر هوادار ایتالیایی که از ورزشگاه خارج می‌شد، در فضایی مثل تونل وحشت از انگلیسی‌های خشمگین کتک می‌خورد. این جاست که فوتبال با تصویری که در قاب تلویزیون می‌بینیم متفاوت است. ما عادت داریم هواداران با نشاطی را ببینیم که خانوادگی در ورزشگاه هستند؛ حتی کودکانی که یک هدفون به‌گوش دارند و خوابیده اند. اما ایجاد تونل وحشت توسط هواداران انگلیسی برای ایتالیایی‌ها که مهمان کشورشان بودند، روی دیگری از فوتبال را به نمایش گذاشت. در این پرونده از جنبه‌های مختلف به این موضوع پرداختیم. با ما باشید.  
آشوب‌های هواداران انگلیسی ورژن 2020
حدود یک سال و نیم است که ورزشگاه‌های فوتبال به علت شیوع کرونا یا خالی از هوادار بوده‌اند یا هواداران کمی را در خود جا داده‌اند اما حضور پرشور چند هزار نفری هواداران در ورزشگاه‌های یورو 2020 پس از واکسینه شدن درصد بالایی از جمعیت اروپا، دوباره شور فوتبال را به ورزشگاه‌ها برگرداند. هواداران انگلیسی به عنوان یکی از میزبان‌های اصلی یورو 2020 همچون گذشته حواشی و خرابکاری‌های خاص خودشان را به جا گذاشتند. نتایج تحقیقات منتشر شده هم نشان می‌دهد ‏وقتی انگلیس در فوتبال شکست می‌خورد، خشونت خانگی علیه زنان با رقم بالای ۳۸ درصد افزایش می یابد. در ادامه به یکی از حواشی ثابت اخبار یورو 2020 که اقدامات خرابکارانه حقیقی و مجازی هواداران انگلیسی بوده، اشاره می‌شود.
 توهین به دختربچه آلمانی| پس از بازی بین آلمان و انگلیس در مرحله یک هشتم نهایی، تصویری بر صفحه تلویزیون‌ها نقش بست که به یکی از قاب‌های ماندگار پس از شکست تیم فوتبال آلمان تبدیل شد. این تصویر، دختربچه‌‌ای از طرفداران تیم ملی آلمان را روی سکوهای ومبلی در حال گریه و چسبیده به آغوش پدرش نشان می‌داد که در شبکه‌های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته   و از طرف هولیگان‌های انگلیسی با اظهارنظرهای توهین‌آمیز و خشونت‌بار همراه شد. اتفاقی که خشم بسیاری از مردم آلمان، جهان و البته خود انگلیس را برانگیخت.
 لیزر انداختن روی صورت دروازه‌بان حریف| در بازی نیمه نهایی بین انگلیس و دانمارک هواداران انگلیسی در بیرون ورزشگاه آشوب کردند و داخل ورزشگاه هم با انداختن لیزر بر صورت کسپر اشمایکل، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال دانمارک رفتاری غیرورزشی از خود نشان دادند. البته یوفا فدراسیون انگلیس را به همین دلیل نقره‌داغ و۳۰ هزار یورو جریمه نقدی کرد.


 کتک زدن هواداران تیم‌ملی ایتالیا| آخرین موارد آشوب‌ها، اتفاقاتی بود که قبل و بعد از بازی فینال در خیابان‌های لندن افتاد. انبوه هواداران انگلیسی که انتظار داشتند برای اولین بار در خانه طعم قهرمانی جام ملت‌های اروپا را تجربه کنند، پس از ناکامی به هواداران تیم برنده حمله کردند و اغتشاشاتی را رقم زدند از جمله ایجاد تونل وحشت و انتظار کشیدن بیرون ورزشگاه برای کتک زدن هواداران ایتالیا. مسئله‌ای که باعث ثبت تصاویری تلخ از زخمی شدن هواداران ایتالیا شد.
 توهین نژادپرستانه به بازیکنان سیاه‌پوست| پس از بازی فینال، سیلی از توهین‌های نژادپرستانه از طرف هواداران خشمگین انگلیس به سوی سه بازیکن سیاه‌پوست تیم ملی این کشور در شبکه‌های اجتماعی روان شد. اتفاقی که آن‌قدر گسترده بود که واکنش بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان را به دنبال داشت. او خطاب به این هواداران گفت: «آن‌ها باید از خودشان خجالت بکشند.»
سوابق سیاه هواداران   شرور
اگر فوتبالی باشید وقتی عبارت «هوادار انگلیسی فوتبال» را می شنوید، انبوهی از تصاویر درگیری، آشوب و خرابکاری‌های خیابانی به ذهن‌تان خواهد آمد. سوابق انگلیسی‌ها در آشوب و ناآرامی بسیار طولانی است. اصلا واژه هولیگانیسم در فوتبال خیلی وقت‌ها با هواداران دیوانه‌ انگلیسی معنا می‌شود. در تعریف هولیگانیسم این طور آمده : به هر گونه شرورگری، لات‌بازی و اوباش‌گری گفته می‌شود که موجب عملی غیرقانونی و ویران‌کننده می‌شود. البته برای این که بدانید چقدر این آشوب‌طلبی باسابقه است ، باید شما را به مسابقه‌ای در سال 1885 ارجاع دهیم که بین تیم‌های «پرستون نورث اند» و «آستون ویلا» برگزار شد و هواداران در آن بازی آن‌قدر با مشت و لگد و چوب و سنگ به جان هم افتادند که ده‌ها نفر مجروح شدند و یکی از بازیکنان آن بازی هم به شدت مضروب شد.
یکی از خونین‌ترین حوادث تاریخ فوتبال جهان که عمدتاً ناشی از اقدامات هولیگان‌های آشوب‌طلب انگلیسی بوده، واقعه سقوط دیوار حایل بین جایگاه‌های تماشاچیان رقیب در ورزشگاه «هیسل» بروکسل بلژیک در جریان مسابقه فینال لیگ اروپا بین تیم‌های «لیورپول» و «یوونتوس» در سال ۱۹۸۵ بود که به کشته شدن ۳۹ نفر از هواداران تیم یوونتوس و زخمی شدن صدها تن منجر شد. وقوع این حادثه تلخ، افکارعمومی را به شکل جدی برای مقابله با معضل اوباش گری در فوتبال جلب کرد که درنتیجه موجب محرومیت همه باشگاه‌های انگلیسی به مدت پنج سال از حضور در همه رقابت‌های اروپایی شد.
دهه 90، هواداران انگلیسی همه‌جا همراه تیم ملی به سراسر اروپا سفر می کردند و به هر جا که می‌رفتند، ردی از ویرانی و خرابکاری پشت سرشان به‌جا می‌گذاشتند. ساردینیا در سال ۱۹۹۰، مالمو و استکهلم سال ۹۲، دابلین در سال ۹۵، مارسی در سال ۹۸ و شارلوا در سال ۲۰۰۰، همگی در چنگ «مرض انگلیسی» گرفتار آمدند و خراب شدند! در جریان یورو 2016، در یک آشوب خیابانی در مارسی ۳۶ نفر زخمی و هواداران زیادی دستگیر شدند که بیشترشان انگلیسی بودند.
چرا تماشاگران‌ خرابکار انگلیسی در ورزشگاه آشوب نمی‌کنند؟
شاید مشاهده انگلیسی‌هایی که دست به سینه و محترمانه هر هفته در ورزشگاه‌ها، به تماشای بازی تیم محبوب‌شان در لیگ جزیره، لیگ اروپا، لیگ قهرمانان یا در رقابت‌هایی مانند یورو خیلی نزدیک به زمین مسابقه نشسته‌اند ما را به شگفتی بیندازد که چطور می‌شود آن هواداران خرابکار که سراغ داریم، داخل ورزشگاه این‌قدر آرام به نظر برسند. امنیت ایجاد شده امروز در ورزشگاه‌های انگلیس به تمهیداتی برمی‌گردد که در این چند دهه در این کشور انجام شده است. پس از گسترش هولیگانیسم مسئولان امنیتی و ورزشی این کشور درصدد یافتن راه‌هایی برای کاهش خشونت در ورزشگاه‌ها و بین هواداران برآمدند. در سال‌های اخیر پارلمان بریتانیا هم چند بار به پیشنهاد وزارت کشور و پلیس، قوانین سخت گیرانه‌ای را درباره مبارزه با هولیگان ها و هولیگانیسم به تصویب رسانده و برای اجرا به دولت ابلاغ کرده است. از راهکارهای پلیس بریتانیا برای مقابله با اوباش و هولیگانیسم، می توان به  نصب تعداد زیادی دوربین مداربسته در ورزشگاه‌ها و اطراف آن‌ها برای نظارت و کنترل کامل فعالیت‌های غیرقانونی اشاره کرد. آمار رسمی نشان می‌دهد در فصل فوتبال ۱۹۸۹-۱۹۸۸ فوتبال انگلستان، ۶۱۸۵ نفر در ارتباط با انواع جرایم مرتبط با اوباش گری دستگیر شده‌اند؛ در حالی که در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ تعداد دستگیرشدگان به ۳۳۹۱ نفر رسید و طی فصل فوتبال ۲۰۰۶-۲۰۰۵ با رقم ۲۶۵۱ نفر باز هم کمتر شد. از جمله قوانینی که برای مبارزه با هولیگان‌ها تصویب شده می‌توان به «قانون امنیت زمین‌های ورزشی» مصوب سال ۱۹۷۵، «قانون رویدادهای ورزشی» مصوب ۱۹۸۵، قانون «امنیت آتش سوزی و اماکن ورزشی» مصوب سال۱۹۸۷، قانون «ممنوعیت سفر هولیگان‌های شناخته شده» مصوب ۱۹۹۸ و «قانون مقابله با بی‌نظمی در فوتبال» مصوب سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ اشاره کرد. همچنین در ۲۲ سال اخیر تلاش‌های زیادی توسط دولت، نیروهای امنیتی بریتانیا در مبارزه با اوباش گری در عرصه فوتبال صورت گرفته است. در همین زمینه، یکی از موارد جدی اقدامات پلیس ممنوع کردن ورود عناصر آشوبگر و اغتشاش‌گر به اماکن ورزشی و ورزشگاه‌های فوتبال از طریق حکم دادگاه است که باعث ایجاد محرومیت‌های جدی برای حضور در ورزشگاه می‌شود. مجموع این اقدامات موجب شده در این سال‌ها جو ورزشگاه‌ها بسیار آرام و البته همین انرژی مخرب به بیرون ورزشگاه‌ها، خیابان ها، پارک‌ها، بازارها و البته فضای مجازی منتقل شود.