چهارمین گورجمعی کودکان درکانادا با 160 جسد/شمار اجساد کشف شده از مرز 1160 نفر گذشت


افکار عمومی جهان هنوز از کشف سه گور جمعی با نزدیک به 1000 جسد کودکان بومی در کانادا آرام نگرفته بود که خبر رسیده، یک گور جمعی دیگر در این کشور پیدا شده است. بنا به گزارشی که خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع خبری در کانادا مخابره کرد، روز دوشنبه یک گور جمعی با بیش از ۱۶۰ کودک بومی، در جنوب جزایر «خلیج جنوبی» در استان بریتیش کلمبیا کشف شد.
شبکه کانادایی «سی‌بی‌سی» در این باره گزارش داد که اجساد کودکان بومی در یک منطقه جزیره «کوپر»، که از سال ۱۸۹۰ تا ۱۹۷۰ مدرسه بوده،  کشف شده است.قبیله بومی «پنلاکوت» در جزیره کوپر خبر کشف این گور را اعلام و تاکید کرد، تا قبل از این، کشف این گور اعلام و رسانه‌ای نشده بود.
شبکه سی‌بی‌سی خبر داد، در اعلامیه این قبیله بومی،


که خطاب به یک قبیله بومی دیگر در جزایر خلیج جنوبی اعلام شد، آمده است: «ما از شما دعوت می‌کنیم که به ما برای افزایش آگاهی بخشی درباره مدرسه صنعتی جزیره کوپر و تایید گور جمعی بیش از ۱۶۰ (کودک بومی) بپیوندید». اطلاعات بیشتری درباره گور جدید مخابره نشده و رسانه‌های کانادایی مدعی هستند که قبیله پنلاکوت به درخواست‌ها برای دیدار و صحبت با خبرنگاران با موضوع کشف این گور جمعی کودکان پاسخ نداده است.
به گزارش فارس، انتشار ماجرای هولناک کشف صدها گور جمعی در محوطه مدارس شبانه‌روزی قدیمی، که از آنها اجساد کودکان بومی کانادایی بیرون کشیده‌شده، طی هفته‌های اخیر بارها خبرساز شده و باعث ایجاد تنش‌ در این کشور مدعی حقوق بشر و اختلاف میان دولت کانادا و واتیکان شده است. رسانه‌های کانادایی در هفته‌های گذشته، سه بار از کشف گورهای جمعی که مدفن نزدیک به ۱۰۰۰ کودک بومی کانادایی بوده‌اند، خبر داد‌ه‌اند. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، به‌جای عذرخواهی از بومیانی که فرزندانشان قربانی جنایت نژادپرستانه مدارس دولتی شبانه‌روزی در سال‌های گذشته شده بودند، از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، خواسته است عذرخواهی کند. او تقصیر را گردن واتیکان‌انداخته است.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی طی قرن ۱۹ میلادی با اجبار به ۱۳۹ مدرسه شبانه‌روزی در سراسر کانادا فرستاده شده‌اند و ارتباط آنها با خانواده، زبان و فرهنگ شان به کلی قطع شده بود. بر اساس این گزارش، با بسیاری از این کودکان، رفتار‌های آزاردهنده‌ای شده است و آنها حتی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند. به گفته یک کمیسیون تحقیق، بیش از ۴۰۰۰ نفر از کودکان به کام مرگ رفته‌اند.
گفتنی است، ائتلافی از چندین کشور، از جمله ایران، چین و روسیه، خواستار تحقیق سازمان ملل درباره فاجعه کشف گور جمعی کودکان بومی در کانادا شده است.
غربی‌ها که برتری نژاد سفید را باور داشته و معتقد بودند مردم همه دنیا باید به شیوه غرب مدرن شوند، جنایات زیادی را در کشورهای مختلف مرتکب شده و میلیون‌ها انسان را کشته‌اند. این جنایات، همچنان ادامه دارد.