کوبا؛ از دستگیری فعالان تا مقصر دانستن واشنگتن در ناآرامی‌ها

کوبا که عامل اعتراضات اخیر و تاریخی در این کشور را تحریم اقتصادی آمریکا می‌داند، برخی از فعالان شناخته شده را بازداشت کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دستگیری‌ها و مقصر دانستن ایالات متحده در اعتراضات کوبا در حالی صورت گرفته که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که از حق برگزاری اعتراضات مردمی کوبا حمایت می‌کند.
خیابان‌های هاوانا با حضور گسترده پلیس ساکت و آرام بود؛ هزاران تن از مردم کوبا در اعتراض به وضعیت موجود در کشور در خیابان‌ها بودند. این اعتراضات تاریخی در کوبا باعث قطع مکرر اینترنت هم شد که تنها راهی دسترسی بسیاری از کوبایی‌ها به محیط بیرون است. هزاران کوبایی روز یکشنبه از هاوانا تا سانتیاگو کوبا در بزرگترین اعتراضات ضد دولتی چند دهه گذشته علیه دولت کمونیستی این کشور دست به اعتراض زدند. آن‌ها علیه بحران اقتصادی و نحوه رسیدگی به پاندمی در خیابان‌ها بودند اما بسیاری از معترضان، پای را فراتر گذاشته و خواستار پایان کمونیسم بودند و شعار «آزادی» سر دادند. بر اساس اعلام گروه حقوق بشری «Cubalex» دستکم ۱۰۰معترض، فعال و روزنامه نگار مستقل از روز یکشنبه در سراسر کوبا
دستگیر شده‌اند. برخی از آن‌ها در جریان اعتراضات چند روز اخیر و برخی هم حین خروج از خانه‌هایشان دستگیر شده‌اند. «خوزه دنیل»، رهبر بزرگترین گروه اپوزیسیون کوبا موسوم به «اتحادیه میهن‌پرستی کوبا» روز یکشنبه حین خروج از منزلش برای پیوستن به اعتراضات در سانتیاگو واقع در شرق کوبا دستگیر شد. یکی از فعالان این گروه گفته که محل بازداشت رهبر این گروه خبری مشخص نیست. همچنین «لوئیز مانوئل اوترو آلکانتارا» و «آموری پاچکو»، دو تن از اعضای یک گروه از هنرمندان مخالف دولت کوبا نیز که در سال‌های اخیر به دلیل جنبش اعتراضی تیتر اصلی رسانه‌ها بودند، در مسیر خود برای پیوستن به اعتراضات در هاوانا دستگیر شدند. اولی در زندان است اما دومی مشخص نیست کجاست. دولت کوبا بلافاصله درباره این دستگیری‌ها اظهارنظر نکرد. کوبا، مخالفان را مزدورانی تطمیع شده از سوی واشنگتن و متحدان با تبعیدی‌های کوبایی ضد کاسترو می‌داند. در همین حال، «جولی چونگ»، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی خواستار آزادی سریع این افراد و سایر دستگیر شدگان شد.
یکی از سکنه هاوانا گفت: زندگی کردن در اینجا غیرممکن شده است. نمی‌دانم آیا این روند باز هم اتفاق می‌افتد، هاوانا به شدت جو نظامی پیدا کرده است.


اعتراضات در کوبا در میان عمیقترین بحران اقتصادی کوبا از زمان سقوط شوروی و افزایش عفونت ویروسی کووید-۱۹ آغاز شد که باعث شده تا برخی از بیمارستان‌های این کشور در آستانه فروپاشی و انحلال در کشوری قرار بگیرند که بابت داشتن سیستم بهداشت و درمان به خود می‌بالد. تشدید تحریم‌های آمریکا از زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور و پاندمی، به کمبود مواد غذایی و دارویی و همچنین قطع برق دامن زده است. میگوئل دیاز-کانل، رئیس جمهوری کوبا در یک سخنرانی چهارساعته تلویزیونی به همراه کابینه گفت، اقلیتی ضد انقلاب به این ناآرامی دست زدند و در این سخنرانی، تخریب اموال را که در جریان این اعتراضات رخ داد، محکوم کرد و گفت: آن‌ها به سمت صرافی‌ها سنگ پرتاب کرده و اموال آن‌ها را ازبین بردند. به سمت پلیس هم سنگ پرتاب کردند و خودروهای پلیس
را واژگون کردند. این رفتارها کاملا مبتذل، ناشایست و بزهکارانه است. برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا نیز «مزدوران تطمیع شده آمریکایی» را مقصر دانست. در طرف دیگر، بایدن اما اعلام کرد که در کنار مردم کوباست که «شجاعانه» به دنبال حق خود برای برگزاری اعتراضات صلح‌آمیز هستند و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز گفت، مقام‌های دولت کوبا نباید تحریم‌های آمریکا را مقصر این اعتراضات بدانند. وی در یک نشست خبری گفت: این یک اشتباه فاحش است چون نشان می‌دهد که مقام‌های کوبایی صدا و خواست مردم کوبا را نمی‌شنوند. در میامی، ایالات متحده که جمعیت زیادی از کوبایی‌ها ساکن هستند نیز صدها تن در «هاوانای کوچک» روز یکشنبه و در همبستگی با اعتراضات مردم کوبا تجمع کردند و شهردار میامی نیز از واشنگتن خواست تا اقدامی انجام دهد. عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد که گزارش‌هایی هشدار‌دهنده مبنی بر قطعی اینترنت، دستگیری‌های خودسرانه و استفاده از زور از سوی پلیس شامل تیراندازی به سوی معترضان دریافت کرده است. سازمان ملل نیز گفته که در حال بررسی و نظارت اعتراضات کوبا است و از مقام‌های این کشور خواست تا به تجمعات صلح‌آمیز و آزادی بیان احترام بگذارند. در همین حال، رائول کاسترو به عنوان دبیر اول سابق کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا در نشست اداره سیاسی این حزب شرکت کرد که برای رسیدگی به اعتراضات اخیر در کشور برگزار شده بود. زب حاکم کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اداره سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا نشستی را به ریاست میگوئل دیاز-کانل، دبیر اول کمیته مرکزی و رئیس جمهوری کوبا برگزار کرد که در آن، رائول کاسترو نیز حضور داشت. این نشست به تحلیل تحریکات سازماندهی شده توسط عناصر ضدانقلاب و با تطمیع احتمالی ایالات متحده پرداخت.
حمایت تمام قد مادورو از دولت کوبا در پی اعتراضات
رئیس جمهوری ونزوئلا حمایت تمام و کمال خود را از دولت کوبا در پی اعتراضات گسترده ضد دولتی در این کشور ابراز داشت. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا که متحد نزدیک میگوئل دیاز-کانل، همتای کوبایی‌اش است، در نشستی تلویزیونی با قانونگذاران گفت: از میگوئل دیاز-کانل، مردم کوبا و دولت انقلابی این کشور تمام و کمال حمایت می‌کنم. وی ادامه داد: از همین جا، ونزوئلا اعلام می‌کنم که ما برادران در زمان سختی و آسانی در کنار هم هستیم و کوبا به جلو پیش می‌رود. اعتراضات گسترده و سراسری در کوبا در روزهای اخیر علیه دولت کمونیست این کشور و از آنجا آغاز شد که مردم علیه ناکارآمدی دولت در رسیدگی به پاندمی کرونا و بحران اقتصادی به خیابان‌ها آمدند اما مقام‌های هاوانا، دولت واشنگتن و تحریم‌ها را مقصر این ناآرامی می‌دانند.