ازقمه کشی دختر اصفهانی تا بی‌ادبی وزیر بهداشت


آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: برگزاری جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در زاهدان با حواشی همراه بود. در این نشست که به صورت زنده از شبکه استانی پخش شد، درگیری لفظی شدید و توهین آمیزی میان سعید نمکی وزیر بهداشت و فداحسین مالکی نماینده زاهدان صورت گرفت که انتشار این صحبت‌ها واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.به کار بردن ادبیات غیربهداشتی در میان مقامات وزارت بهداشت مسبوق به سابقه است. چندی پیش نیز کیانوش جهانپور در پاسخ به منتقدان از برخی الفاظ زشت استفاده کرده بود. اما استفاده از این نوع ادبیات در رسانه و تریبون عمومی یک فاجعه است. از سوی دیگر زمانی که یک مقام عالی رتبه دولتی قادر به کنترل خشم خود نباشد و از چنین الفاظی استفاده کند نمی‌توان از جوانان این نسل انتظار داشت که بر روی یکدیگر قمه نکشند. آقای نمکی! روی مین رفتن هم آدابی دارد که متاسفانه شما آداب وزیر بودن را هم بلد نیستید. ضعف وزارت شما در کنترل بیماری کرونا بر کسی پوشیده نیست حداقل پاسخ منتقدان را با رعایت ادب بدهید.
‏nادبیات عجیب وزیر بهداشت
سعید نمکی در یکی از جلسات در مقابل انتقادات صریح نماینده زاهدان به شدت عصبانی شد و کلمه‌ای زشت به کار برد.سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان روز پرتنشی را در استان سیستان و بلوچستان سپری کرد. او که پس از انتقادات فراوان از عملکرد وزارتخانه مطبوعش به این استان کرونا زده سفر کرد در دو جلسه متفاوت از کوره در رفت. او در یکی از جلسات در مقابل انتقادات صریح نماینده زاهدان به شدت عصبانی شد و کلمه‌ای زشت به کار برد.به گزارش فرارو، در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا که صریح و پرتنش هم بود، فدا حسین مالکی نماینده زاهدان به تندی از وزیر بهداشت و دیگر مدیران وزارتخانه انتقاد کرد. او از وضعیت امکانات بهداشت و درمان در استان سیستان و بلوچستان گلایه کرد. حسین مالکی همچنین از برخی اظهارات مبنی بر اینکه دلیل شیوع کرونا در این استان عدم بهداشت و پروتکل‌ها از سوی مردم بوده است انتقاد کرد و این اظهارات را «توهین آمیز» دانست. مالکی همچنین گفت که برخی سخنان وزیر بهداشت را دارای ماهیت قضائی دانست که با واکنش نمکی روبه رو شد نمکی گفت ما را "نترسانید"، "ماروی مین آمده ایم، من روزی که روی مین آمدم برای تکه تکه شدن آمدم." در ادامه فدامالکی گفت که ما اجازه نمی‌دهیم هر کس و ناکسی به مردم استان توهین کند.اینجا بود که سعید نمکی به میانه حرف او پرید و در جلسه‌ای که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد از واژه‌ای حیرت انگیز استفاده کرد. او گفت: «‌... خورده اگر کسی به مردم شما توهین کرده است.»نماینده مردم زاهدان همچنین در این جلسه از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست در مورد اظهار نظر چند روز پیشش در مورد فوت شدن یک نفر در این استان، عذرخواهی کند که وزیر بهداشت و درمان همچنان بر آماری که اعلام کرده بود معتقد بود.فداحسین مالکی به وزیر بهداشت تاکید کرد: "در مورد بحران کرونا آمار غلط به وی ارائه شده است."وزیر بهداشت و درمان در پاسخ اعلام کرد: «اگر در آن تاریخ در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان تعداد فوتی‌ها بجز یک نفر باشد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر آمار غلط داده باشند، فردا صبح کامران کردی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر را عزل می‌کنم.»
‏nادبیات غیر بهداشتی مقامات وزارت بهداشت


استفاده از کلمه زشت از سوی مقامات وزارت بهداشت و درمان بی‌سابقه نیست و چندی پیش کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو منتقدان وضعیت واکسیناسیون را «پفیوز» خطاب کرده بود که البته پس از آن مدعی شد منظورش «مافیای واردات» بوده است.با وجود اینکه بسیاری از وزیر بهداشت خواستند که جهانپور را برکنار کند اما سعید نمکی گفت او «خسته» بوده است. وزیر بهداشت همچنین از جهانپور خواست از ادبیات غنی فارسی دراینگونه موارد استفاده کند!با وجود اینکه بسیاری از ناظران و منتقدان می‌گویند عملکردضعیف وزارت بهداشت در استان سیستان و بلوچستان در پیش روی کرونا موثر بوده و کمبود تخت‌های بیمارستانی و وضعیت نامناسب خدمات دهی در مراکز درمانی از عمده انتقادات بود اما وزیر این موارد را رد می‌کرد.نمکی چند روز پیش خبر از خالی بودن صدها تخت در این استان داد اما گزارش‌های میدانی خلاف آن را نشان می‌دهد.نمکی درابتدای سفر استانی خود به شهر سراوان رفت تا از بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان بهره‌برداری کند.در نشست بررسی وضعیت کرونا در جنوب سیستان و بلوچستان که در سراوان برگزار شد، سعید نمکی به شدت از مسئولان استانی انتقاد کرد.او گفت: «با وجود امکانات و بودجه موجود و بیمارستان 220 تختخوابی نباید بیماران زیر پنکه بخوابند و حتما من در برگشت از این سفر با افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند برخورد جدی خواهم کرد.»او افزود: "اینکه یک بیمارستان در این منطقه که حتی در تهران هم مشابه آن را ندیده ام، بدون استفاده بماند، ظلم به مردم این منطقه است و با این موضوع برخورد خواهم کرد."
‏nاعتراض هم که می‌کنیم، هتاکی می‌کنند
نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نسبت به حواشی جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در زاهدان با حضور وزیر بهداشت واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا، فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:دائما درباره مردم مظلوم سیستان و بلوچستان دروغ می‌گویند. آمارهای غلط از تعداد جانباختگان می‌دهند. تجهیزات و بیمارستان نداریم، می‌گویند تخت‌ها خالی است.اعتراض هم که می‌کنیم، هتاکی می‌کنند.مراقب بهداشت روان و دهانتان باشید آقای وزیر بهداشت!
‏nهدایت جامعه به سمت لجام گسیختگی
جعفر بای جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در این باره به آفتاب یزد گفت:«متاسفانه جامعه ما اسیر ویروس بد دهنی و استفاده از واژه‌های زشت شده است.طبیعتا طیف عظیمی از مردم تحت تاثیر مسئولان قرار می‌گیرند. جامعه ما در حوزه مدیریتی خود دچار یک نوع لجام گسیختگی شده است. یکی از مهمترین و اثربخش‌ترین دلایل این لجام گسیختگی مسئولین هستند. زمانی که بی‌مسئولیتی‌های مسئولین می‌تواند اعتماد عمومی را نابود سازد استفاده از این گونه ادبیات هم جامعه را به سوی یک جامعه لمپنی و غیر مسئولانه هدایت می‌کند. این جامعه به خود اجازه می‌دهد که هر نوع واکنشی را در مقابل نقدها نشان دهد و دست به هر اقدامی بزند.مسئولین در هر جامعه باید از لحاظ جایگاه شخصیتی باید آدم‌های ممتازی باشند. مسئولین باید الگوی جامعه باشند. یعنی اگر در جامعه انتخابات و انتصابات بر اساس شایسته سالاری باشد قطعا مسئول ما در بسیاری از رفتارهای خود الگویی مناسب برای طیف عظیمی از جامعه قرار می‌گیرد. نگاه جامعه به مسئول به عنوان یک انسان کامل و فرد بالغ است. این انسان کامل اگر رفتار غیر متعارف از خود نشان بدهد جامعه به خود اجازه می‌دهد دست به هر نوع رفتاری بزند. اگر مسئولین را پدران جامعه بدانیم که می‌خواهد جامعه را به رشد و کمال برساند باید از تمام جهات دارای شایستگی‌های ممتازی باشد که دیگران فاقد آن‌ها هستند. همانگونه که رفتار مثبت مسئولین می‌تواند تاثیر بسزایی در ایجاد یک الگوی خوب داشته باشد رفتارهای نادرست نابود‌کننده ارزش‌های اجتماعی است و متاسفانه به نوعی ناهنجاری‌های اجتماعی دامن می‌زند. هر نوع رفتار به دور از انتظار مسئولین برای جامعه علامت سوالی می‌شود. اثر این نوع ادبیات بر مردم به مراتب شدیدتر از خود عمل است. این الگوی منفی جامعه را به سمت لجام گسیخگی هدایت می‌کند.»
‏nآزرده کردن روح و روان جامعه
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: «نسل جوان از لحاظ جامعه شناختی از گروه مرجع یعنی مسئولین الگو‌برداری می‌کنند و رفتار گروه مرجع در ذهن جامعه می‌ماند. گروه مرجع از لحاظ تربیتی و پرورشی در جامعه نقش بسزایی دارند. زمانی که یک وزیر کارهای نامتعارف و نامناسب انجام می‌دهد باعث می‌شود رفتارش برای افراد یک جامعه به الگو تبدیل شود.به همین دلیل جوان زمانی که تقلید می‌کند تحت القائات اینگونه افراد قرار می‌گیرد. البته به طور کلی در ریشه فرهنگی ما استفاده از این نوع کلمات نابجا بسیار دیده می‌شود.جامعه از دو دسته نخبگان و عوام تشکیل شده است. برگزیدگان مهم و تاثیرگذار هستند. وزیر بهداشت جزو گروه نخبه و الگوی جامعه است زمانی که حرف نادرستی از جانب ایشان زده می‌شود تاثیر بسیار مخربی بر رفتار جامعه دارد و روح و روان جامعه را آزرده می‌کند.در نتیجه به نظر من هرچه مقام و منزلت شغلی و جایگاهی فرد در جامعه بالاتر باشد تاثیر رفتار آنان بر جامعه
بیشتر است.»
چندی است که قمه کشی دختر اصفهانی تعجب بسیاری را برانگیخته است. اما رفتار ناپسند وزیر بهداشت تا حدودی می‌تواند پاسخ چرایی رفتار این نوجوان باشد. زمانی که وزیر بهداشت یک کشور با سابقه چند دهه در یک نشست خبری نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند و از هر لفظی برای تخلیه آن استفاده می‌کند می‌توان از نوجوانی در همین جامعه انتظار داشت که در پارک بر همسالان خود قمه بکشد. متاسفانه نسل امروز بدون الگوی مناسب رها شده است و دیگر نمی‌توان از آن‌ها رفتار مناسب را مطالبه کرد زیرا الگوهای نامناسبی در مقابلشان وجود دارد الگویی مانند جناب نمکی، وزیر بهداشت.